Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: motorn dog, pang pang, svartrök å går nu bara på GLT NG900 2,0T -94 med SP steg3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    85

    motorn dog, pang pang, svartrök å går nu bara på GLT NG900 2,0T -94 med SP steg3

    Jahopp, nu har bilen börjat strula IGEN! är inte impad av saab än så länge! bilen har bara kostat en massa pengar hittils. En ng900 2.0T -94 med SP steg 3 handlar det om.

    Det började med att mitt laddtryck blev konstigt, på tvåan kunde den ladda max (typ 1,35) ett tag för att sen sjunka ner till typ 0,6 vid högre varv när man stog på fullt.
    Sen när man växlade upp till 3:an så laddade den inte mer än vad den sjunkit ner till på 2:an... alltså han den sjunka ner till 1bar på 2:an så laddade den bara 1bar på resten av växlarna också.

    Sen om man tog det lungt ett tag, sen växlade ner till t.ex 3:an så laddade den fullt (oftast)... nått mysko med laddet på framförallt 2:ans växel va det iaf. Har alltid kört på 98 så den borde ju inte sänka laddet för att det börjar knacka.

    Sen idag när jag var ute och åkte så märkte jag att ibland på låga varv så ville bilen bara dö en kort stund, men på högre varv var allt som det skulle.

    Sen blev det värre och värre och tillslut så började den misstända och smälla uta satan så fort laddet kom över ca 0,5 (va väl när den kom över GLT)

    Sen helt plötsligt så slutade den leva om, check engine lampan började lysa och den gick ner till GLT

    antar att det är nått fel med APC:n, eller kan det vara något annat? MV:n?
    Och kan man göra nått med APC:n eller är det bara att byta?
    Har många verkstäder så de kan läsa av felkoder på ng900 eller är det tech2 på en saabverkstad som gäller? lite surt att närmsta saabverkstad ligger typ 10 mil härifrån.

    tacksam för förslag och ideer på vad det kan vara och hur det kan lösas, sorry om jag skriver slarvigt, sitter och är förbannad på bilen just nu.
    SAAB 900ng 2,0 T -94 | Speedparts steg 3

    medlem #6052

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    41
    kan inte vara läcka på nån slang
    need more speed! 9-3 aero
    Hur man än vänder sej så e röva bak
    http://www.garaget.org/?car=13797

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    En kass DI-kassett kan få laddtryck att bete sig konstigt, pendla, sjunka och så vidare. En kass DI-kassett kan få bilen att misstända på laddtryck...
    En kass DI-kassett kan ställa till en rad olika fenomen, men om det är just det felet på din är ju lite av en gissning. Samtidigt är det ju inte svårt att låna en DI om man känner någon som åker saab med RÖD kassett.

    Däremot läcka på nån slang får inte en bil med endast mapsensor att bete sig på detta vis..

    Edit: APC är inte separat på din bil, den är integrerad i DI och bränslestyrboxen(trionic).. En box, 3 funktioner.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    85
    ok, kan ju testa nolställa min box och/eller testa med en annan.

    är inte DI kasetten den som sitter ovanför tändstiften? eller har jag fått det helt om bakfoten?
    SAAB 900ng 2,0 T -94 | Speedparts steg 3

    medlem #6052

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032
    Citat Ursprungligen postat av Joey

    är inte DI kasetten den som sitter ovanför tändstiften? eller har jag fått det helt om bakfoten?
    stämmer bra det

    Direct ignition ståre på den
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    256
    Hade också kollat DI och vakumslangar.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    passa på att skifta tändstift när di:n ändå byts, dom är väl värda sina kronor...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    85
    ska testa byta mot polarens DI kassett ikväll...

    märkte en annan sak, turbomätaren på instrumentpanelen är död!? den står på 0 hela tiden... medans min extra laddmätare funkar som den ska. Den på instrumentpanelen är väl elektriskt styrd men varför skulle den balla ur om DI kassetten pajjar? ska testa nolla styrboxen nu bara för att utesluta det...

    vad kostar en ny DI? har för mig att det är rätt svettigt dyrt
    SAAB 900ng 2,0 T -94 | Speedparts steg 3

    medlem #6052

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av Joey
    vad kostar en ny DI? har för mig att det är rätt svettigt dyrt
    tror jag gav 2250 på mekonomen, 3års garanti....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    85
    att nolla boxen gjorde ingen skillnad, eller, check engine lampan lyser inte längre, men den går fortfarande som en påse nötter.

    men varför är turbomätaren som den är? den står mitt mellan vitt och gult, alltså 0 bar och rör sig ytterst lite fram och tillbaka. Vad har den med DI kassetten att göra?

    går "bra" att varva motorn utan belastning men så fort man belastar och den börjar ladda lite så börjar den misstända.
    SAAB 900ng 2,0 T -94 | Speedparts steg 3

    medlem #6052

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Sexdrega
    Inlägg
    55
    det kan inte vara som på min då tro..? min extra laddtrycksmätare va kopplad på slangen mellan bränsletrycks regulatorn och insuget, och när T-korset gick sönder där så blev laddtrycket konstigt och mätarn betede sig precis som du har beskrivit att din gör, så kolla slangen och T-korset

    är de inte de så är det nog mkt troligt att det är di-kasseten..

    lycka till!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Adam.k
    ....så kolla slangen och T-korset

    är de inte de så är det nog mkt troligt att det är di-kasseten..

    lycka till!
    har kopplat in min extra laddmätare mellan insuget och AV:n men ska kolla slangen för säkerhets skull.



    vilka DI kassetter passar på min bil? är det bara de från 2,0T eller funkar sugisens på min också?

    ska köra 100 mil på fredag så måste ha tag på en kassett fort som f*n på nått sätt... ska förbi skroten imorrn och såg att de hade några sugisar och en 2.0T inne, så som sagt, funkar sugisens DI kassett på min? *hoppas*

    återkommer lite senare när jag testat polarens DI, är det inte den som är pajj vet jag inte vad det kan vara...
    SAAB 900ng 2,0 T -94 | Speedparts steg 3

    medlem #6052

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    är det kassetten så är det bättre att köpa en ny med garanti, en från skroten kan ju paja närsomhelst utan nån garanti, de tar säkert bra betalt för dom också.

    brorsans bil gick precis som din när hans kasett gick paj.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    85
    ok, ska höra med mekonomen imorrn om de hinner få hem en.

    Såg att det inte är någon tändkassett på sugisen.
    SAAB 900ng 2,0 T -94 | Speedparts steg 3

    medlem #6052

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Nu blir man ju lite fundersam.. stämmer inte orginal laddmätare(som är elektronisk och får signal från boxen) med verkligheten? Dvs att den går ner på runt halva gröna på tomgång? eller upp på mitten gula när din extramätare visar +0,4? I så fall kan du om inte DI bytet hjälper dvs, prova annan mapsensor, men först och främst kolla slangen mellan insug och sensor...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Nu blir man ju lite fundersam.. stämmer inte orginal laddmätare(som är elektronisk och får signal från boxen) med verkligheten? Dvs att den går ner på runt halva gröna på tomgång? eller upp på mitten gula när din extramätare visar +0,4? I så fall kan du om inte DI bytet hjälper dvs, prova annan mapsensor, men först och främst kolla slangen mellan insug och sensor...
    nej den rör sig inte ens så mycket! den är så gott som stendöd.

    att det skulle kunna vara mapsensorn låter ju väldigt troligt det också.
    Är den svår att få loss och byta ut? vart sitter den? för jag skulle ju kunna byta den med kompisen och testa om det inte är jätte mycket meck att få bort den..
    SAAB 900ng 2,0 T -94 | Speedparts steg 3

    medlem #6052

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Sitter vid fjäderbensstaget fram, till höger om man utgår från färdriktning.
    Lätt att byta!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    85
    Airflow!!!! jag älskar dig!!

    Satan va lättad jag blev när jag såg att vakumslangen på mapsensorn hade hoppat av

    blev typ 2250kr billigare än jag trodde det skulle bli

    haha fasen så härligt, nu är jag glad igen
    SAAB 900ng 2,0 T -94 | Speedparts steg 3

    medlem #6052

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Såjasåja, funkar den som den ska nu ? Då kan jag tipsa sig att lägga till texten *Fixat* i rubriken. (gå in på ditt första inlägg i denna tråden, klicka ändra och ändra rubriken) så kan nån annan som råkar ut för samma sak hitta ett svar. Hoppas ditt saabägande känns bättre nu!

    Edit: Såg att det var inlagt nu! kalasfint!

    /Johan a.k.a Airflow
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    85
    hehe, nu går den bättre än innan va en spricka i slangen så det kan ju förklarat mitt ostabila laddtryck jag hade förrut... nu funkar den prima!

    tack för hjälpen alla!
    SAAB 900ng 2,0 T -94 | Speedparts steg 3

    medlem #6052

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorn bara la av under körning OG9-3
    Av Jens.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 14:05
  2. BSR finns de bara upp till steg3 ??
    Av guerini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 17:00
  3. Kylslang hoppade av. Motorn kokade? Ng900. (Motorn är skrot)
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 22:09
  4. Pang och brak, vevstaken tittade ut genom blocket! OG9-3 Aero
    Av Snigeln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •