Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Mottryckets in verkan på grundtryck?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    Mottryckets in verkan på grundtryck?

    Hej,
    Skall försöka bromsa en bil med så lite turbotryck som möjligt och undrar om det underlättar om det är högt mottryck i avgassystemet då.?

    Funderar på att täppa igen ett av avgasrören (dubbla) om det underlättar för avgaserna att vandra genom wastegatevägen.
    Wastegatefjäderna är bortplockad också för att kunna evakuera så mkt som möjligt.

    Eller är det tvärt om?
    :lågt mottryck underlättar för avgaserna att ta vägen via wastegaten?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Vad är de du vill uppnå med lågt turbo tryck?

    Vill du inte ha nått turbo tryck så koppla bort WG klockan från WGn så bord de göra susen.
    Sen är ju frågan vad som är bäst.
    Lågt mottryck eller lite högre.
    Beror mycket på vad du vill uppnå.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488
    hm, ja blev inte mycket klokare på det..
    Vad jag vill uppnå är som jag skrev: så lågt turbotryck som är möjligt, helst inget alls, annars blir effekten (eg. vridet) aldeles för högt vid en bromsning jag måste göra.

    Jag har altså tagit bort wastegatefjädern i wastegate "klockan" wastegate ventilen är en 60mm exetern hemmabyggd.
    Vill alltså att alla avgaser så långt som möjligt går wastegate vägen (separat väg runt grenröret (pulssplit) så att inget turbotryck byggs upp alls så långt det är möjligt.

    Jag undrar altså hur mottrycket i avgassystemet påverkar vilken väg avgaserna väljer att ta, tex vid höga varvtal blir det kanske såddant tryck i röret på wastegaten (2,5") pga mottryck att avgaserna ändå går genom turbon och bygger upp ett visst tryck, eller??

    Jag kan ju alltid lösa det hela med en restriktor men jag tänkte testa att köra utan först, dessutom en smula nyfiken på hur det påverkas.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    hmm.. ryck en slang till IC'n och sen sätt ett luftfilter innan spjället? kanske inte funkar, men just nu så gör det dä i mitt huve iaf

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Normalt sett brukar motrrycket "hjälpa" WG:n att hålla tätt men tycker att jag har räkat ut för tvärt om nuförtiden med när jag ar monterat JTavgasrör så jag e inte säker.

    Töm den externa WG:n ett alternativ altså ta bort ventilen, du kan även ta en tom turbo, dock vet jag inte hur man går till väga med en sådan operation vad gäller demontring och pluggning av agregataxeln.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. Handbroms utan verkan
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 16:20
  2. hur kan man få 9-3 -04 att bara gå på grundtryck?
    Av bolin 107 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 20:42
  3. Handbroms, otillräcklig verkan 9000
    Av Matte_E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 02:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •