Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fet som far ut ut damaskerna, slippa??? Drivknutar, innre!!

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Fet som far ut ut damaskerna, slippa??? Drivknutar, innre!!

    Fan det dära jväla fettet stannar ju aldrig i damaskerna vid ompackning tycker jag.

    Har tagit slangklämma till hjälp men det räcker inte det kommer ut ändå.

    Frågan e hur mcyekt man ska ha i jag tycker att jag har tagit lite lagom för att slppa fettkladdet som blir annars.

    Tipps?? Hur mycket ska de vara i???
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Du kan vräka på ganska mycket. Om damaskerna är täta, så ska fettet ändå stanna kvar fastän du i stort sett fyllt hela damasken.
    Kolla så du inte har fått några otäta veck på axlarna, och dra åt slangklämman lite till.
    Tänk på att om det kommer ut fett, så kommer det oftast även in skit.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Du kan vräka på ganska mycket. Om damaskerna är täta, så ska fettet ändå stanna kvar fastän du i stort sett fyllt hela damasken.
    Kolla så du inte har fått några otäta veck på axlarna, och dra åt slangklämman lite till.
    Tänk på att om det kommer ut fett, så kommer det oftast även in skit.
    tja det sitter en rostfri slangklämma på och det är.. var tätt men jag vet inte det läcker vrän båda sidorna, otroligt frustrerande för det är inte första gången heller.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Kan inte vara som så att du spänt ut damaskerna för långt ut på drivaxlarna när du monterade dom? I så fall kan ju damasken gått sönder igen, lossnat, eller börjat vandra tillbaka p.gr. av spänningen.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Kan inte vara som så att du spänt ut damaskerna för långt ut på drivaxlarna när du monterade dom? I så fall kan ju damasken gått sönder igen, lossnat, eller börjat vandra tillbaka p.gr. av spänningen.
    Som sagt detta är inte första gången och dom har varit hela dom tidigare gångerna men jag ska kolla när jag börjar riva ner dom vid lådbytet.
    Sen sksa jag ha 9-5:ans drivaxlar o då blir det nog inte samma problem e jag säker på....

    Har för övrigt en 9000 hade jag glömt o skriva givetvis..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    du ska fylla klockorna HELT det är jätte viktigt fett kommer ut men d e bättre det än att du har så att det saknas. sen ska det inte vara vilket fett som helst det finns på saab mobil tror jag det är som har gjort det.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    du ska fylla klockorna HELT det är jätte viktigt fett kommer ut men d e bättre det än att du har så att det saknas. sen ska det inte vara vilket fett som helst det finns på saab mobil tror jag det är som har gjort det.
    använder alltid saabs orginalfet, det är olika för inre och yttre med, det finns en angivelse för mängden fett det ska vara i...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    62
    Du vill inte säga vad fettet till dom inre hette? Var på saab idag, o dom ville sälja nått universalfett till mina knutar..
    Varför rostar bilarna man älskar o inte dom man hatar?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Har du mycket vinkel på dem så kan de gå varma och trycka ut fett.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    >>M.L

    Jag hade samma problem efter jag bytt växellåda... Höll på och bytte klämmorna och fyllde fett ett antal gånger med samma dåliga resultat. Till slut fick jag bytt hela medbringaren istället och först då blev det tätt. Det var alltså själva medbringaren som hade en spricka och inte damasken. Du har väl en hel hög med medbringare liggande som du kan byta mot - var bara noga med inschimsningen av den nya så det blir rätt!

    /Mats
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    >>M.L

    Jag hade samma problem efter jag bytt växellåda... Höll på och bytte klämmorna och fyllde fett ett antal gånger med samma dåliga resultat. Till slut fick jag bytt hela medbringaren istället och först då blev det tätt. Det var alltså själva medbringaren som hade en spricka och inte damasken. Du har väl en hel hög med medbringare liggande som du kan byta mot - var bara noga med inschimsningen av den nya så det blir rätt!

    /Mats
    hehe.. har inte varit noga med shcims har bara tagit dom som var med o dratt ihop skiten.. båda mina medbringare läcker..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. hej hur byta innre drivknut?
    Av Saabfille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 18:52
  2. slippa halvljusautomatik 9-5:a
    Av kjk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-18, 00:24
  3. Innre drivknut
    Av Rikard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 23:12
  4. Innre handtag....
    Av BigChief i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •