Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Konstigt ljud....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    111

    Konstigt ljud....

    Hej!
    Har en 900 ng -95 som ibland ger ifrån sig ett konstigt ljud när man står still vid röd ljud o liknande. Vet inte riktigt hur man ska förklara ljudet men de låter brummande och man känner vibrationer i pedalerna.
    Går att få tyst på ljudet om man trycker till ett par ggr på gaspedalen.

    Nån som vet vad det kan vara?

    MVH Christian

  2. #2
    Ja brum låter väl många bilar..

    har du driven i på automatväxeln så brummar det nog ganska välgjort..

    se på mig, min bil låter ingenting... Var glad för att det brummar..

  3. #3
    hehe ok sorry

    du får nog prova ställa upp tomgångsvarvet iallfall ..
    spänn vajern... det gjorde jag med min volvo, då slutade det brumma..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    111
    hehe!

    Är rädd att det inte riktigt är så lätt!
    Inget fel på tomgången eller ngt sånt...

    Utan ibland så hörs ett ljud när man står still samtidigt som man känner vibrationer i pedalerna.

    Svårt att beskriva ljudet. Låter brummande . Det händer inte så ofta men man undrar ju självklart vad de är! Funderar på om de kan vara nån remrulle som är sliten eller e de vattenpumpen?`! har ingen som helst aning.

    Går som sagt att bli av med ljudet och vibratonerna om man gasar till ett par ggr. Sedan är allt som vanligt igen.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Chrisha
    hehe!

    Är rädd att det inte riktigt är så lätt!
    Inget fel på tomgången eller ngt sånt...

    Utan ibland så hörs ett ljud när man står still samtidigt som man känner vibrationer i pedalerna.

    Svårt att beskriva ljudet. Låter brummande . Det händer inte så ofta men man undrar ju självklart vad de är! Funderar på om de kan vara nån remrulle som är sliten eller e de vattenpumpen?`! har ingen som helst aning.

    Går som sagt att bli av med ljudet och vibratonerna om man gasar till ett par ggr. Sedan är allt som vanligt igen.


    jag hadde sama fel på min gammla precis så som du beskriver! fast då va det AC som krånglade! magnethjulet som inte satt fast riktigt på ackompressorn! så du kan ju alltid kolla det!


    Mvh

  6. #6
    trevligt att man får höra fler med mitt problem så det kanske går att reda ut. har frågat överallt även på stcs men aldrig fått svar för ingen fattar vad jag menar. är alltså tacksam för svar jag med.
    saab 900 2,0t talladega-98
    nu med maptun i motorn.gött

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 452
    Citat Ursprungligen postat av Talladega_Walle
    trevligt att man får höra fler med mitt problem så det kanske går att reda ut. har frågat överallt även på stcs men aldrig fått svar för ingen fattar vad jag menar. är alltså tacksam för svar jag med.
    spela in ljudet,så kommer det nog en del förslag på vad det är.
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Jag gissar på nåt med ackompressorn eller runt omkring den, den startar ju kylfläkten ibland och det brukar kännas när man står på tomgång..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    111
    Oki...så magnethjulet kan de alltså vara
    Får ta mej en kik på de...kommer man åt det ovanifrån eller e de enklast att hissa upp bilen ? vet inte rikigt ens var de sitter men de hittar man nog Får kolla i EPC.

    Hur funkar de om man trycker på off på acc:n när de låter. Frikopplar magnethjulet på ngt sätt så ljudet borde försvinna eller hur funkar de?
    Får bara komma ihåg att trycka på off när de händer, händer inte så ofta direkt. Men men...bra att kunna kolla vad de är innan de blir värre!

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Jag "tror" att han frikopplar då du trycker in "off" knappen, du kan prova nästa gång!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    111
    Har provat att tryck off på acc:n när det låter och då tystnar de så det är uppenbarligen ngt me acc:n. Tystnar även om jag sänker värmen Hur kommer jag lättast åt magnethjulet så jag kan kolla om de sitter eller inte?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    648
    Medlem#
    5690
    Lyfter!

    Har samma problem i min...konstigt morrande ljud och vibrationer i pedalerna. Går det att rätta till eller måste man byta ac-kompressorn?
    Marcus Lind

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Det är troligtvis er Tryckutjämningsventil som börjar bli lite styv, den sitter på torpedväggen. Denna är till för AC systemet. Kostar lite att byta då man måste fylla på systemet igen. Men ett tips är att byta då det kan slita onödigt på AC kompressorn annars. (har gjort denna upptäckt på 4st ng900 nu, syptomen är densamma). man hör det tydligast på tomgång..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    rättar mig själv, korrekt benämning enligt saab "Expansionsventil" (10)5045166
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Konstigt ljud höger framhjul NG9-3
    Av saab_4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •