Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur göra med Di-kasett

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    130
    Medlem#
    8451

    Hur göra med Di-kasett

    Hej på er alla,är ny här på forumet. Äger en 9-5 års-99 2T.Nordic steg 3+ .Bilen har gått 12500m,undrar om di-kasetten verkar inte vara bytt på denna bil,kan man byta i förebyggande syfte?,eller vänta tills den pajar? med diverse andra skador som följd?,kat mm.Saab står ju inte för ny di eftersom det är en 99:a varför kan man ju undra.Måste det mappas om efter di-krasch?Förövrigt är jag nöjd med bilen mycket snabb,skall på en Alu-ic snart frontm,går kanske ännu bättre sen.Mvh Tune.
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Behöver ju inte byta i förebyggande, hur långt en kasset håller verkar vara lite olika, på min förra höll den 25000mil medans andra går sönder efter 5000. Men att ha en kasett liggandes i bilen skadar ju inte. Kasseten kan ju gå sönder helt utan förvarning, oftast mitt i rusningstrafik eller stans största korsning:-)
    Själv så har jag en i bagaget på min bil ifall den skulle gå sönder. Behöver ingen mappning vid byte, bara skruva dit, sitter med fyra skruvar samt en snabbkoppling till kablget.

    Och välkommen hit...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Hur göra med Di-kasett

    Citat Ursprungligen postat av tune
    Hej på er alla,är ny här på forumet. Äger en 9-5 års-99 2T.Nordic steg 3+ .Bilen har gått 12500m,undrar om di-kasetten verkar inte vara bytt på denna bil,kan man byta i förebyggande syfte?,eller vänta tills den pajar?
    Byta DI i förebyggande syfte fungerar inte (om den inte råkar tillhöra en känt dålig serie, vad jag vet fanns inga sådana 98-99). På den info jag har bedömmer jag risken för att den går sönder de följande 1000 milen till c:a 5%, detta oavsett hur långt den gått hittills (dvs oavsett om du forsätter att köra den redan monterade eller stoppar in en ny).

    Men kassetten är mycket enkel att byta, även i vit skjorta, så att ha en reserv brevid reservhjulet är ingen dum idé, speciellt om du tänkt ha kvar bilen 20000+ mil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    130
    Medlem#
    8451

    Di-kassett

    Hej på er, tack för svaren,nu vet jag lite mer.men kat ingen fara för härdsmälta då?race-kat. mvh tune från Linköping.
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: Di-kassett

    Citat Ursprungligen postat av tune
    Hej på er, tack för svaren,nu vet jag lite mer.men kat ingen fara för härdsmälta då?race-kat. mvh tune från Linköping.
    du kan nog inte förebygga det problemet. Om bilen dör och det luktar
    bränt om di-kassetten så kanske man ska låta bli att försöka starta
    upp den före man bytt kassett. Om bilen börjar gå dåligt och du misstänker di-kassetten så kör in till sidan av vägen och kontrollera istället för att köra tills du bränt kissen.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

Liknande ämnen

  1. Di kasett
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 13:04
  2. DI kasett.
    Av kristian_9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 17:40
  3. DI-kasett
    Av Charlez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 15:52
  4. DI-kasett
    Av davva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-11-28, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •