Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bilen hamnade i limp home, CE tändes.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    62

    Bilen hamnade i limp home, CE tändes.

    Hej.

    Bil: Saab 9-5 2.0 SE -01

    Idag när jag körde slutade helt plötsligt bilen att ladda (limphome), ett tag senare tändes även CE lampan, gick igenom säkringsboxen kollade om säkring 17 gått sönder vilket den inte hade gjort, satte tebax den och då lös inte CE lampan mer. Körde hem (ca 7 mil). På hemvägen var bilen fortfarande i limp homeläge, men i övrigt gick bilen fint, tempen stog kl 21, och inget konstigt märktes med gången.

    Någon som har nån idé om vad det kan vara som hänt?.
    Sparas felkoderna trots att CE lampan släcktes?.
    Bilen är helt nybesiktgad utan anmärkningar. Även servad för ca 300 mil sedan.

    Problemet är lite akut då jag behöver köra till Varberg på måndag med min bror som köpt sig en bil där.
    Medl#4232. Saab 9-5 2.0t-01 Min lilla julklapp till mig själv 2004

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164
    Hej det vanligaste är att spjällhuet går sönder och måste bytas, inte för att det kanske är så i ditt fall du måste kolla vad för felkoder du har i trionic/motorsystemet.
    9-5 Aero FaceLift Edition.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    158
    Om det är spjällhuset som spökar kan det räcka med ny tolerantare mjukvara

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    62
    Men om det är spjällhuset, borde inte bilen bete sig konstigare, körde ju 7 mil hem helt utan konstigheter förutom att bilen var segare än sirap i limpmode.
    Medl#4232. Saab 9-5 2.0t-01 Min lilla julklapp till mig själv 2004

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av RogerA50
    Men om det är spjällhuset, borde inte bilen bete sig konstigare, körde ju 7 mil hem helt utan konstigheter förutom att bilen var segare än sirap i limpmode.
    Nejdå, skillnaden är att spjällhuset blir vajerstyrt istället för elektriskt, vilket gör att all "avancerad" motorstyrning slås av för att inte förstöra nåt. Kan räcka med en återställning av felkoden och spjällhuset, men det är relativt vanligt att spjällhuset tar skada pga. olja och skit som kommer via vevhusventilationen.

    Fekoden sparas inte, men spjällhuset måste återställas manuellt.

    Mitt tips är att (om du är händig): Ta bort spjällhuset. Gör rent ordentligt och nollställ limp-home funktionen i det. Återställ felkoden i styrsystemet (endera via batteripolen eller OBD II/Tech II) och mecka sedan tillbaks allt igen. Det kan räcka långt..
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    62
    Hmm, vet inte ens vart det sitter, kollade Haynes bok men hittade inget. Är det farligt att köra i detta läge?. Funderar på att leta upp en verkstad som är öppen imorgon om det nu kan finnas en sån på en klämdag.
    Hur ställer man bort limphome?
    Medl#4232. Saab 9-5 2.0t-01 Min lilla julklapp till mig själv 2004

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av RogerA50
    Hmm, vet inte ens vart det sitter, kollade Haynes bok men hittade inget. Är det farligt att köra i detta läge?. Funderar på att leta upp en verkstad som är öppen imorgon om det nu kan finnas en sån på en klämdag.
    Hur ställer man bort limphome?
    Kommer inte ihåg exakt då jag inte gjort det själv, men jag har för mig att man skulle dra tillbaka nån fjäderbelastad del på själva spjällhuset. Det ska dock inte vara några problem att köra med bilen. Den har ju liksom hamnat i ett "skyddsläge".

    Efter som detta är ett högst teoretiskt svar, skulle jag uppkatta om nån annan kan bekräfta eller dementera mitt påstående!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 314
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av RogerA50
    Men om det är spjällhuset, borde inte bilen bete sig konstigare, körde ju 7 mil hem helt utan konstigheter förutom att bilen var segare än sirap i limpmode.
    Nejdå, skillnaden är att spjällhuset blir vajerstyrt istället för elektriskt, vilket gör att all "avancerad" motorstyrning slås av för att inte förstöra nåt. Kan räcka med en återställning av felkoden och spjällhuset, men det är relativt vanligt att spjällhuset tar skada pga. olja och skit som kommer via vevhusventilationen.

    Fekoden sparas inte, men spjällhuset måste återställas manuellt.
    Som jag har förstått det så eftersom CE slocknade kan de inte gärna vara spjällhuset, för vajern måste ju tillbaka innan CE kan släckas, eller hur? Eller har jag missat nåt?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    62
    Tror den släcktes i och med att jag tog ur och satte i säkring 17 (motorstyrsystem).

    Nån mer vetande som kan dementera detta?.
    Medl#4232. Saab 9-5 2.0t-01 Min lilla julklapp till mig själv 2004

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826
    Om den gått in i LImp Home så är CE lampan tänd. Spjällhuset måste återställas mekaniskt och felkoden nollas, annars förblir den tänd! Felkoden nollas lättast genom att lossa batteriet en liten stund!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    203
    Mmm.
    Precis som dem säger här, ifall bilen har gått in i limphome mode, då ska CE lampan lysa. Lyser den inte, då går bilen inte i limphome. Då är det ngt annat.
    Så är jag informerad iaf

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Om den gått in i LImp Home så är CE lampan tänd. Spjällhuset måste återställas mekaniskt och felkoden nollas, annars förblir den tänd! Felkoden nollas lättast genom att lossa batteriet en liten stund!
    Låter helt logiskt... Då är det nåt annat. Har du kollat alla tryck/vaccumslangar för avlastningsventilen? Fick ett liknande problem på min då återcirkulationsröret (mellan "dumpen" och insugsröret till turbon) inte satt fast ordenligt.

    Kan även vara LMM (Luftmängdmätaren) som spökar. Testa koppla ur den. Då kommer antagligen bilen tända lampan, men bilen går nästan helt bra. Styrsystemet ska då gå i "Trionic5"-läge och styra luft- och bränslemängd via tryckmätning istället.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    62
    Var ute och tittade under huven nu, så vitt jag kan se är det ingen slang som är lös eller läcker. Testade även att köra ett par vändor, inget larm men tycker fortfarande att den känns något slö. Bilen låter helt ok och väldigt jämn i gången. Tycker den gick bättre idag än när det inträffade igår.
    Vågar man köra med den till Varberg tur och retur? (14 mil sammanlagt).
    Medl#4232. Saab 9-5 2.0t-01 Min lilla julklapp till mig själv 2004

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    62
    Är det ingen som har nån idé om det kan vara nån fara att köra?.
    Är i akut behov av att köra till Varberg då min bror skall köpa en sjuk 4 sekunders bil på måndag.
    Medl#4232. Saab 9-5 2.0t-01 Min lilla julklapp till mig själv 2004

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826
    Det kan ju vara hur många olika fel som helst, så det går ju inte och gissa sig till, det ända är nog o låta en verkstad läsa av felkoden!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    62
    Jo det är nog sant, ringde till SAAB i morse, fick svaret att verkstaden skulle ringa tillbaka, vart hemma hela dagen och ingen ringde!. Så trist.
    Medl#4232. Saab 9-5 2.0t-01 Min lilla julklapp till mig själv 2004

Liknande ämnen

  1. Limp home och väldigt trött OG9-5
    Av Speedy_00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 15:17
  2. [LÖST] Hur fungerar limp home T7
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •