Tja!
Volvo b21et och b23et har tryckgjutna kolvar, alltså ett mellanting mellan smidda och vanliga gjutna. Min fråga är som rubriken läser:
Är det tryckgjutna kolvar i B202turbo eller är det vanliga gjutna?
MVH
Daniel
Tja!
Volvo b21et och b23et har tryckgjutna kolvar, alltså ett mellanting mellan smidda och vanliga gjutna. Min fråga är som rubriken läser:
Är det tryckgjutna kolvar i B202turbo eller är det vanliga gjutna?
MVH
Daniel
Bra fråga!...
Generellt så brukar ju annars Saabs kolvar/bottendelar hålla lika mycket bättre än Volvos som deras växelådor är bättre/starkare än de ruttna Saablådorna .
Hjälpte ju inte dig så mycket iof.
Varför undrar du? Studerar gjutteknik?
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Tja!Ursprungligen postat av Andreas Plars
Nej, inte direkt..
Jag bara funderar på spiktåligheten..
Hade en Mitsu Colt Turbo som jag spikade sönder tre kolvar på..
Det var inte kul och ändå laddade jag inte mer än 0,8. Spkningarna var inte ens hörbara och ändå knäckte de kolvarna mellan kompringarna.
240 turbon jag hade spikade titt som tätt utan några som helst skador. (laddtrycket skenade upp till 2bar nåra gånger)
Sen när jag skall mappa motorn jag håller på med så kanske det kommer spika nån gång och jag undrar bara om jag skall lämna mappningen åt proffs eller om jag vågar prova sjäv.
MVH
Daniel
Hej !Ursprungligen postat av Traktorturbo
Det går att spika sönder Venolia kolvar oxå
Men Saabs kolvar håller mycket hög kvalité, och tål mycket laddtryck, men spikningar tål ingen kolv.
2 bar är oftast inget problem med original kolvar, fast kanske inte så länge
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Jag förutsatte att de skulle gå istort sett spikfritt..
Vad de tål i förbränningstryck alltså.
Kör inte Volvo med Kolben schmidt?? Tycker mig ha hört att de Mahle som sitter i Saabar utan T7 ska vara klart stadigare och hålla bättre toleranser...
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Kolvar är antingen gjutna, smidda eller bearbetade från ett solitt stycke, det finns inga mellanting. Pressgjutning är en vanlig metod att tillverka kolvar i och denna metod fallet naturligtvis under "gjutna".
Volvos kolvar till B23ET är smidda, annars så är de gjutna. Det är Mahle som tillverkat Volvo-kolvarna. Köper man nya kolvar till en B23ET så är de dock gjutna.
Mot spikningar så hjälper inte ens kolvar i aluminium-beryllium.
Notera att en kolvs styrka beror på mycket annat än om den är tillverkad genom gjutning eller smide.
Fast de nyare vitmotorerna har vad jag vet kolben schmidt..
Är b23et kolvarna i smitt i alu?
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
As info: Alla matrial smälter i princip vid tillräcklig värme!
Enligt mig så finns det INGA kolvar som tål spikningar, MEN det finns givetvis matrial och tillverkare som säljer produkter som klarar sig i extremare miljö.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty." /Winston Churchill