Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9000 cse 2,3 ltt dör vid maxgas

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100

    9000 cse 2,3 ltt dör vid maxgas

    Har senaste månaden fått ett irriterande fel, bilen dör för en sekund vid häftigt gaspådrag (t.ex. omkörning). Gasar man långsamt upp till samma varvtal så går det dock bra. Har testat med annan DI kassett och bytt till nya stift och kollat alla? slangar utan resultat.
    Kan det vara bränslepump/filter/relä eller vad annars?

    Tacksam för all hjälp

    //Micke
    SAAB 9-5 Aero -02
    9000 CSE 2,3LTT SÅLD

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Lyfter
    SAAB 9-5 Aero -02
    9000 CSE 2,3LTT SÅLD

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vänersborg / Uppsala
    Inlägg
    124
    Jag hade ett liknande fel på min gammla 900 den dog när man gav full gas oavsätt varvtal och växel jag bytte bränlefiltret då blev de bättre.
    9000cse -95 2,3 Turbo 200Hk+/323Nm+ Maptun steg1 nu med 3" hela vägen. Och snart steg 3!
    Vw Typ1 -55 Oval under renovering (Retrocustom)
    Vw Typ2 -67 splittPickup Rostlooker

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Lyfter
    SAAB 9-5 Aero -02
    9000 CSE 2,3LTT SÅLD

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Börjar låta soppapump om detta. Fast de e svårt å gissa. Vakuumslangarna till bl.a. dumpen eller backventilen till VV i kombination med annat? Har du NGK BCPR7ES-11 som stift?? De är de enda som ska användas på en otrimmad iaf.
    Hade flera symptom på min. När sen pumpen dog, så gjorde nya pumpen att symptomen försvann. Utan byte av filter.

    Har hört nånstans att en AC-kompressor som går trögt kan ge liknande effekter. Motorn får då större motstånd och kompenserar därefter. Mer ovanligt kanske, men ett tips.

    Det finns ju tusentals småfel, men även Lambdasonden kan spöka.

    Inte lätt det där.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Det är inte laddtrycksvakten som går i då?
    Vet du vad den laddar?

  7. #7

    laddtrycks

    det låter som om den över laddar kolla slangar till v gaten. tryckklockan magnet ventil mvh A
    Aspire

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Jag har ingen aning om vad det laddar, vet inte hur man kollar det heller.
    Har en polare som har en 9000 2,0ltt som jag kan "låna" och prova delar av så man kanske kan prova att byta tryckvakten men vart sitter den?

    Tack för svaret.




    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Det är inte laddtrycksvakten som går i då?
    Vet du vad den laddar?
    SAAB 9-5 Aero -02
    9000 CSE 2,3LTT SÅLD

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av deathrow
    Har en polare som har en 9000 2,0ltt som jag kan "låna" och prova delar av så man kanske kan prova att byta tryckvakten men vart sitter den?
    Tryckvakten är ingen fysisk pryl utan den är "inbyggd" i programvaran. För att kolla vad den laddar behöver du en graderad laddtrycksmätare.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    jag har samma problem med min 2,3 ltt -95. jag kopplade in en laddtrycksmätare idag och upptäckte att den ger överslängar till ca 0,7 innan den fimpar bränslet eller tändningen så att man slår skallen i ratten. sitter "tryckvakten" i bränslechipet eller i mjukvaran till DIi/trionik eller vad det nu kallas på dessa bilar? och vad ska en ltt ha för laddtryck igentligen, jag mistänker att förra ägaren har varit och skruvat lite på wg-armen.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Pee in Cream
    jag har samma problem med min 2,3 ltt -95. jag kopplade in en laddtrycksmätare idag och upptäckte att den ger överslängar till ca 0,7 innan den fimpar bränslet eller tändningen så att man slår skallen i ratten. sitter "tryckvakten" i bränslechipet eller i mjukvaran till DIi/trionik eller vad det nu kallas på dessa bilar? och vad ska en ltt ha för laddtryck igentligen, jag mistänker att förra ägaren har varit och skruvat lite på wg-armen.
    En 9000 alltså?

    Du har bara en box, Trionic-boxen. Den sköter både tändning, laddtryck och bränsleinsprutning. "Tryckvakten" ligger alltså i programmet till denna.

    Din bil ska ladda 0,4bar enligt FAQ:en.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Har fått höra att det kanske kan vara BTR:n som har gett sig.

    Kan dessa symptom uppkomma av en defekt sådan?

    //Micke
    SAAB 9-5 Aero -02
    9000 CSE 2,3LTT SÅLD

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Ok.

    Då är följande utfört på bilen i sökning efter fel.
    Test av ny tändkasset
    Byte AV
    Byte BTR
    Kollat alla slangar, bytt dom som är dåliga
    Byte bränslefilter/pump/relä

    Fortfarande ingen bättrning, får ingen check engine när slår ifrån.

    Någon som har flera tips att delge mig så vore jag glad, håller på att
    bli galen....

    Edit: Den laddar 0,41 vid test...
    SAAB 9-5 Aero -02
    9000 CSE 2,3LTT SÅLD

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Hur mycket laddar den då den slår ifrån?
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    En liten fråga. Är det bara när du släpper av som motorn dör? Isf är det nog liten bugg i styrprogrammet. Vid gassläpp och när bilen rullar stängs bränsletrycket ner till minimalast minimalt. Och då kan tändningen missuppfatta detta och stänga av.

    Annars låter det som typiskt stiftfel, kan va i samband med taskig kassett. Farsan hade oxid i kontakten bakom batteriet till DI-kabeln. Gav alla möjliga konstiga driftstörningar. Ta loss o gör rent sånt. Byt stift och dra åt ordentligt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Den laddar 0,41 då också. Den är stabil på det värdet.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Hur mycket laddar den då den slår ifrån?
    SAAB 9-5 Aero -02
    9000 CSE 2,3LTT SÅLD

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Nej utan det är när man trycker plattan i mattan som det slår stop. Om man fortsätter att hålla plattan nere så skuttar den fram, ungefär som att man skulle köra den på startmotorn (Samma hoppningar )

    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    En liten fråga. Är det bara när du släpper av som motorn dör? Isf är det nog liten bugg i styrprogrammet. Vid gassläpp och när bilen rullar stängs bränsletrycket ner till minimalast minimalt. Och då kan tändningen missuppfatta detta och stänga av.

    Annars låter det som typiskt stiftfel, kan va i samband med taskig kassett. Farsan hade oxid i kontakten bakom batteriet till DI-kabeln. Gav alla möjliga konstiga driftstörningar. Ta loss o gör rent sånt. Byt stift och dra åt ordentligt.
    SAAB 9-5 Aero -02
    9000 CSE 2,3LTT SÅLD

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Jag håller med Glassguran. Byt stift och dra åt dem ordentligt.
    Min 9000 ryckte på fullgas, det visade sig när jag bytte stift att de gamla satt löst. Nya stift, rätt dragna och problemet försvann.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Jag håller med Glassguran. Byt stift och dra åt dem ordentligt.
    Min 9000 ryckte på fullgas, det visade sig när jag bytte stift att de gamla satt löst. Nya stift, rätt dragna och problemet försvann.
    Nu får alla meckar här ta åt sig om de vill.

    Löst dragna stift är ett ganska vanligt verkstadsslarv. Har tappat räkningen på hur många gånger någon av familjens 3 hobbymeckar fått dra åt "nyservade" bilars stift senaste 15 åren.
    Säger inte att alla verkstäder slarvar, men det förekommer alltför ofta. Ännu vanligare hos hemmamecken.
    NGK-stiftens metallpackning ska ju komprimeras vid rätt moment.
    Jag drar fast ordentligt med spärrskaftet. Sen byter till fast skaft o brukar dra 1/4-varv till. Ska inte behöva dras hårdare än så, under förutsättning att det är rent nere i hålet. Kommer inte ihåg vilket moment man ska efterdra med. Kanske nån kan fylla i detta.

    Förresten, har du IC på din? Ungarnas häck har en IC-slang som inte tätar ordentligt, men då hackar den när turbon börjar närma sig de 0,8bar den får vid ordentligt pådrag. Fast bara när motorn e kall. Läckande IC är inte heller helt ovanligt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •