Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Skenande laddtryck?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    28

    Skenande laddtryck?

    hej, jag undrar hur det är med laddtrycket i tubon om man sätter på sportavgassystem 3"eller mer?
    Om man inte chippar samtidigt är det då det blir högt laddtryck?
    Och risken för detta försvinner när man chippar?

    Nån som kan förklara lite kort om d nu är så här, varför det blir så, så man fattar ?
    BIL: Saab 900 talladega -97

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Det brukar bli lägre laddtryck när man byter till större avgas pga. det minskade motståndet.
    Om det gäller din NG900 kan du nog vara lugn om du inte byter främre röret från turbon till katten och sedan katten till en "race"-katt.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Såhär ungefär är det:

    När motståndet på "andra sidan" turbinen minskar påtagligt, får avgaserna på sin färd genom turbinhuset svårare att hitta wastegateutgången, följden är skenande laddtryck för det spelar ingen roll hur öppen wg-klaffen står då lättaste vägen ut är genom turbinen.

    OBS att detta är vanligt fenomen på MHI TD04-aggregat, tämligen okänt för Garrett T25-agg. Dock kan man med de senare behöva justera wastegatereglagets förspänning en smula.

    Lösningen på skenande laddtryck (TD04) är att gröpa ur turbininloppet/wg-kanalen litegrann så avgastrycket lättare hittar vägen dit vid behov. Man skall icke överdriva detta urgröpande för då får man andra symptom.

    Det spelar ingen roll om man "chippat" eller ej, nackdelarna är uppenbara. Om det mekaniskt bestämda grundladdtrycket skenar iväg får den elektroniska regleringen rent jävliga problem med att ställa wg-armen rätt i varje ögonblick. Resultatet kan bli både överladdning och uteblivet laddtryck.

    OBS att somliga påstår att lösningen på detta problem är starkare tryckklocka. Vilket inte är helt sant, för om inte avgaserna hittar wg-kanalen lär det inte hjälpa med hårdare fjäder i tryckklockan.

    Har man satt på ett större framrör på sin T25-bestyckade bil med originalprogram ska man först säkerställa att grundladdtrycket ligger kring 0,40 bar. När så är fallet, kommer programmet så småningom att hämta hem de ändrade förutsättningarna. Om programmet redan är manipulerat.... ja då vet man inte säkert.

    Rätta mig om jag har fel.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Det brukar bli lägre laddtryck när man byter till större avgas pga. det minskade motståndet.
    Om det gäller din NG900 kan du nog vara lugn om du inte byter främre röret från turbon till katten och sedan katten till en "race"-katt.
    tänkte sätta på framrör å sportkatt också. så då kan jag itne vara lugn.
    BIL: Saab 900 talladega -97

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Såhär ungefär är det:

    När motståndet på "andra sidan" turbinen minskar påtagligt, får avgaserna på sin färd genom turbinhuset svårare att hitta wastegateutgången, .....

    /J
    okej.. då förstår ja meckaniken i alla fall . men en lite simplare förklaring på just exakt dom grejerna ja borde göra innan jag drar på 3"s systemet utan att vara rädd för att pajja nått. om jag kan vänta lite med chippet utan att riskera nått så vore det skönt. p.g.a. inta allt för mycket cash
    BIL: Saab 900 talladega -97

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av jones
    men en lite simplare förklaring på just exakt dom grejerna ja borde göra innan jag drar på 3"s systemet utan att vara rädd för att pajja nått.
    Med std-programmet - skruva dit tretumssystemet och var glad. Om det är komplett med framrör kommer du till en början att uppleva lite svajigt laddtryck, men det hittar hem efter ett tag.

    Men det är aldrig fel med graderad laddtrycksmätare så att det lättare går att kontrollera t ex grundladdtrycket efteråt.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    28
    okej skysst. tackar för alla svar
    BIL: Saab 900 talladega -97

Liknande ämnen

  1. Skenande laddtryck
    Av 9000-98 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 20:22
  2. Skenande laddtryck eller skenande grundladd? *Felet hittat*
    Av ironmonkeyboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 16:15
  3. Skenande laddtryck
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 04:18
  4. Skenande laddtryck del 2
    Av Bora i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 15:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •