Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Acc kompressor startar inte 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    6

    Acc kompressor startar inte 9000

    Har en 9000 -95 där ac kompressorn inte startar
    Systemet är nyligen fyllt. Och inga felkoder visas.
    Om man aktiverar reläet för kompressorn manuellt så startar den
    och kylan kommer.
    Går det att test köra från ACC enheten??
    Finns det elschema??


    Är glad för alla tips jag kan få..
    Mvh kenta

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Felsökningstips ACC2.

    Lycka till!

    PS. Det finns en massa nya trådar på gång om liknande problem i denna forumsdel, kolla på dessa också.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    6
    Jag har läst felsökningstipsen i ACC2
    Men jag hittar inget schema för reläet som styr
    Ac komressorns magnetkoppling.
    Och systemets tryckvakt.!!!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Kanske en länk i denna tråd?

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=138973

    Aeronorpan verkar ha stenkoll på detta så fråga honom.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Till en 97:a men det stämmer nog ändå

    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13735.pdf

    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13736.pdf

    Börja med frysskyddet på förångaren i akvariet.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    6
    Tack för el schemat Aeronorpan

    Jag har fått ac att starta om jag sätter + 12 efter Anti-Freeze
    termostaten. Men jag får ingen spänning fram till radiator fan pressure switchen.
    Och enligt ritningen så skall det vara en kabel som är gul/vit
    och kommer från Edu trip computer. Men på den bil jag har så sitter det bara en klocka i bilen och kabel är vit/gul vid radiator fan pressure switchen.
    Men vid ACC uniten på stift 38 finns det en gul/vit som det är 12 volt när acc är i AUTO...

    Hoppas att du kan hjälpa mig vidare.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Edu trip computer är den lilla rutan i instrumentpanelen, så nu börjar du hamna på de lite tråkigare ställena.
    Anledningen till att den går igenom där är jag inte säker på men jag kan tänka mig att den ska kunna stänga av ac:n vid hög motortemp t.ex.
    Just nu vet jag inget enkelt sätt att prova detta på men jag ska forska lite så får vi se vad som händer.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    6
    Okej. Då letade jag på fel ställe.
    Ska titta bakom instrumenthuset att allt sitter fast.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Fungerar din utetempmätare?
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    6
    Utetempmätaren fungerar.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Det var ju synd, den kan nog stänga av ac:n annars.

    Jag kan tyvärr inte hitta nåt om vad som finns i edu:n.
    Jag plockade ut en från en gammal 92:a som jag ska skrota men de intressanta ledningarna var inte inkopplade.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Är tryckkontakten jordad som den ska...? Jorden till tryckkontakten är väll till både fläkt, för lågt medietryck samt för högt medietryck...?
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    6
    Tryckkontaktens jordning är ok..

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Ni är inte lika jävliga på AC i en vw beetle -00 eller? Det finns gas i system(kollat av en kylkille) men kompressorn får ingen tillslagssignal.
    Enligt ett vw forum(amerikansk) kunde man göra en koll av div givare genom att ta loss kablarna och koppla förbi dom.......bara det att på bilen sitter det kontakter med 3 & 4 poler
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Ni är inte lika jävliga på AC i en vw beetle -00 eller? Det finns gas i system(kollat av en kylkille) men kompressorn får ingen tillslagssignal.
    Enligt ett vw forum(amerikansk) kunde man göra en koll av div givare genom att ta loss kablarna och koppla förbi dom.......bara det att på bilen sitter det kontakter med 3 & 4 poler
    Skulle tro att ac:n fungerar ungefär likadant på en folkvagn som på en Saab men eftersom jag knappt sett en modern bubbla på bild så.

    Tänkbart är ju annars relät till kompressorn eller frysskydd på förångaren (kylelementet till kupén) eller nån ekonomiknapp å trycka på.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Har senaste veckan när det vart riktigt varmt haft problem med min bil, den kylar bra ett tag men när acc jobbat ett tag tappar den kylförmågan. Stänger jag av den på off en liten stund kyler den igen, trodde att det kunde bero på att gasnivån kanske låg på gränsen så min kylkille mätte trycket som inte var direkt dåligt men han han "toppade" upp den lite i alla fall men nu ikväll verkar problemet vara kvar

    Ideer var man ska börja felsöka? Har mätt på komressorn och den får ingen signal fram under tiden den inte blåsa kallt alltså är det något annat som spökar med elektroniken va. Har kört kalibrering osv och det finns inga felkoder heller.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Ideer var man ska börja felsöka?
    Jag skrev ju det nyss.
    Börja med frysskyddet.

    Relät till kompressorn.
    Borde sitta i motorrummet på 97:an i din signatur, annars ovanför handskfacket.
    Är det på folkvagnen har jag inte en aning.

    Fungerar kylfläkten?
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Har grejjat lite mera nu, acc kyler med viss effekt en stund sedan blåser den bara varmt känns det som, igår på vår onsdagträff lånade jag acc panelen & innertemtmätaren av en kille och då funka mitt system klockrent dvs blåste iskallt om man vill det. Bytte tillbaks till min sensor igen och tyckte det funkade med den också men fick även kyla med min acc panel efter det till jag skulle åka hemåt då den slutar kyla.

    Åkte till skroten idag och köpte en panel men samma visa med den, läste ännu mera här och mätte på innetemp sensorn, den verkar ge rätt värde dvs 5-7 kohm när det är stekhett i bilen dock så får jag ca 1.5 mega ohm äver "motorn" men i pappren står att det skall vara ca 230 ohm bara. Frågan är då om acc panelan som driver den tycker lasten är för stor och går i "limp home" mode dvs 0 grader ute och 18 i kupen(uppskattat)?
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Har grejjat lite mera nu, acc kyler med viss effekt en stund sedan blåser den bara varmt känns det som, igår på vår onsdagträff lånade jag acc panelen & innertemtmätaren av en kille och då funka mitt system klockrent dvs blåste iskallt om man vill det. Bytte tillbaks till min sensor igen och tyckte det funkade med den också men fick även kyla med min acc panel efter det till jag skulle åka hemåt då den slutar kyla.

    Åkte till skroten idag och köpte en panel men samma visa med den, läste ännu mera här och mätte på innetemp sensorn, den verkar ge rätt värde dvs 5-7 kohm när det är stekhett i bilen dock så får jag ca 1.5 mega ohm äver "motorn" men i pappren står att det skall vara ca 230 ohm bara. Frågan är då om acc panelan som driver den tycker lasten är för stor och går i "limp home" mode dvs 0 grader ute och 18 i kupen(uppskattat)?
    Tror inte den blir överlastad av 1500000 Ohm, blir inte mycket ström av det.
    Koppla in givaren igen och kolla om fläkten i den snurrar istället, gör den det är motorn okej, å andra sidan, om inte motorn snurrar så mäter den temperaturen bakom panelen istället så den skulle nog kyla fullt då.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Har löst problemet på min bil nu, det var så enkelt att tillslagsrelät till kompressorn hade brunnit på ena utgången, det är ju två stift ut men bara 1 funkade pga överslag eller något. Nytt relä kostade 276kr på saab.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

Liknande ämnen

  1. [LÖST] AC kompressor startar inte OG9-5
    Av Turbouffe i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-11-08, 18:42
  2. 9000 startar inte
    Av hagan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 10:02
  3. 9000 startar inte
    Av Reyal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 14:26
  4. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •