Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Utesluta spridartick?

  1. #1
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Utesluta spridartick?

    Har haft problem med tickande från min bil. Nu fundera jag på om det kabn vara spridarna som låter, Hur kan jag utesluta detta? Har lyssnat med stetoskop på dem men de låter lika...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Provbyta spridare? Om inte, ta loss och kör dem utanför motorn, i provbänk, med spänningskub/motsv. Så får du avgöra om de låter eller ej. Alternativt låta ett "vant öra" göra sin bedömning. Mycket annat är svårt att göra.. Har spridarna samma ursprung och gångtimmar är det inte orimligt att de för oväsen allihop. Vad för spridare rör det sig om, om man nyfiket får fråga?

    Edit: Lyssnade på din ljudfil i andra tråden, stundtals låter det tydligare, frågan är vart höll du mikrofonen då? Ljud är svårt att tyda via denna form, men det låter inte helt olikt spridare, samtidigt som det inte är helt olikt tryckare. Såg att du bytt dem, men frågan om hur oljekanalerna är beskaffade är ju svårt att sia om. Fick inte upp bilderna, men sitter skruvarna för överfallen rätt monterade? de svarta är ju som bekant olje"ledande", tack vare det slitsade spåret. Beträffande oljetermostat, den bör på en T5spis öppna nånstans i häraden 90-100grader. Kan ta en liten stund innan oljan når denna temp.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Koppla ur en i taget och lyssna...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Provbyta spridare? Om inte, ta loss och kör dem utanför motorn, i provbänk, med spänningskub/motsv. Så får du avgöra om de låter eller ej. Alternativt låta ett "vant öra" göra sin bedömning. Mycket annat är svårt att göra.. Har spridarna samma ursprung och gångtimmar är det inte orimligt att de för oväsen allihop. Vad för spridare rör det sig om, om man nyfiket får fråga?

    Edit: Lyssnade på din ljudfil i andra tråden, stundtals låter det tydligare, frågan är vart höll du mikrofonen då? Ljud är svårt att tyda via denna form, men det låter inte helt olikt spridare, samtidigt som det inte är helt olikt tryckare. Såg att du bytt dem, men frågan om hur oljekanalerna är beskaffade är ju svårt att sia om. Fick inte upp bilderna, men sitter skruvarna för överfallen rätt monterade? de svarta är ju som bekant olje"ledande", tack vare det slitsade spåret. Beträffande oljetermostat, den bör på en T5spis öppna nånstans i häraden 90-100grader. Kan ta en liten stund innan oljan når denna temp.
    Det är "green giants" gröna bosch 968 eller vad de heter. De har rullat ca 1000 mil från nya i min bil. Ljudfilen är från mobilen när jag går runt lite så den är lite knepig.

    Det flummiga är ju att den tystnar ibland, har nu hänt 5ggr i kväll. Nu när jag skulle till jobbet och tvätta den så diskuterade jag och en polare ljudet så var det borta, stannade bilen och upp med huven. Hur tyst som helst, sedan kom det igen =(

    skruvarna sitter rätt nu men är inte 100% på att de satt rätt sedan ren 2004.. när vi körde utan ventilkåpa så såg det ut som det komm olja överallt men det går ju ikanaler så det är väl svårt att se...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Green giants har jag råkat ut för som fört en hel del oväsen, är ju lite svårt att prova att bara rycka ur kontakten om det är intermittent, men om ljudet nångång är konstant, så gör som Mågis föreslog, om du kommer åt kontakterna dvs. För om det försvinner emellanåt kan inte röra sig om mycket mer än en, eller hur? Och förvisso är det samma med tryckarna
    Har du mätt upp ditt oljetryck exempelvis? Ledsen överströmningsventil har man ju vart med om tidigare...
    var det nya tryckare du fick i?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Om det låter som det gjorde i ljudklippet du hade i din tidigare tråd så tror jag defenetivt att det är tryckarna som låter. Du kan pm:a din mailadress så kan jag skicka en filmsnutt med hur min bil lät..

    Men du har alltså bytt alla tryckare mot spritt nya nu?

    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  7. #7
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Om det låter som det gjorde i ljudklippet du hade i din tidigare tråd så tror jag defenetivt att det är tryckarna som låter. Du kan pm:a din mailadress så kan jag skicka en filmsnutt med hur min bil lät..

    Men du har alltså bytt alla tryckare mot spritt nya nu?

    Mvh
    David
    yes box. alla är nya

    fredrik@teamsfr.com

Liknande ämnen

  1. Motorlampan lyser (flera möjliga symptom kan man utesluta?)
    Av Knutte76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •