Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208

    Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

    Hello.

    Kör ju en ng900 turbo 95, som jag är så jäkla trött på nu, just för att den är så trött.
    Och jag har länge tänkt att jag ska boka tid nere hos uhr, men det blir aldrig av. Alltid något som kommer emellan, antingen går den sönder, eller så får jag otrevliga räkningar.

    Som jag ser det, så är jag den sista ägaren på den här bilen, känns som det blivit min slit och släng bil, men det finns ju liksom inga "billiga" sätt att få fart på dem.
    Jag menar, alu-IC, 3" från turbon/racekisse sitter på. Så det är just mjukvaran som saknas. Jag menar, turbon laddar, den brummar och fnyser, men den går liksom inget.
    Har ju haft APCtrimmade 9000 innan som varit riktigt roliga att köra.

    Så kortfattat, fungerar ett postordertrim från speedparts t.ex? Är det bara skruva i databoxen, starta upp och köra ? Eller måste den till en saabverkstad och paras ihop med resten, med hjälp av tech2 ? Om det är så, då blir det ju uhr hursomhelst, trots en resa till norrköping.
    Men det känns ärligt talat lite sådär, overkill, eller kanske rent av pinsamt att glida ner till nordic med en sån gammal bil. Känns som dem kommer kritisera allt och tycka jag ska nöja mig med orginal.

    Nu är det just det, att jag kanske resonerar annorlunda än alla andra här, men för mig har den här bilen gjort sitt, den har tagit mig fram och tillbaks till jobbet bra länge nu, nu är det dags att busa upp den.
    Jag menar, rasar något, då lagar jag det. Är det för dyrt, då plockar jag av det som är värt något och skrotar resten.

    Tacksam för svar
    /Micke.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162

    Re: Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

    Citat Ursprungligen postat av MagicMike
    Så kortfattat, fungerar ett postordertrim från speedparts t.ex? Är det bara skruva i databoxen, starta upp och köra ? Eller måste den till en saabverkstad och paras ihop med resten, med hjälp av tech2 ? /Micke.
    Både ur och Maptun fixar nog en box åt dig som är bara att skruva i om det är det som är ditt första kriterium, Speedparts gör det nog också men då får du ta missanpassninen mot hårdvarn på eget ansvar.

    Det handlar väl egentligen om hur mycket tid och pengar du är beredd att satsa på liket.
    RING och prata med urmänniskorna 011-239300 och Maptun 019-237030
    och välj det som låter vettigast för dina behov.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    jag fixade eget 3" avgas samt filter och ic. därefter så skruvade jag bara i boxen och körde, så väl ut ungefär såhär då....

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Citat Ursprungligen postat av MagicMike
    Så kortfattat, fungerar ett postordertrim från speedparts t.ex? Är det bara skruva i databoxen, starta upp och köra ? Eller måste den till en saabverkstad och paras ihop med resten, med hjälp av tech2 ? /Micke.
    Både ur och Maptun fixar nog en box åt dig som är bara att skruva i om det är det som är ditt första kriterium, Speedparts gör det nog också men då får du ta missanpassninen mot hårdvarn på eget ansvar.

    Det handlar väl egentligen om hur mycket tid och pengar du är beredd att satsa på liket.
    RING och prata med urmänniskorna 011-239300 och Maptun 019-237030
    och välj det som låter vettigast för dina behov.
    Kolla även med SQR www.sqr.se

    man kan tjäna mycket pengar på att höra sig runt...

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409

    Re: Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Citat Ursprungligen postat av MagicMike
    Så kortfattat, fungerar ett postordertrim från speedparts t.ex? Är det bara skruva i databoxen, starta upp och köra ? Eller måste den till en saabverkstad och paras ihop med resten, med hjälp av tech2 ? /Micke.
    Både ur och Maptun fixar nog en box åt dig som är bara att skruva i om det är det som är ditt första kriterium, Speedparts gör det nog också men då får du ta missanpassninen mot hårdvarn på eget ansvar.

    Det handlar väl egentligen om hur mycket tid och pengar du är beredd att satsa på liket.
    RING och prata med urmänniskorna 011-239300 och Maptun 019-237030
    och välj det som låter vettigast för dina behov.
    Kolla även med SQR www.sqr.se

    man kan tjäna mycket pengar på att höra sig runt...

    Mr_Lööf
    Ett postordertrim fungerar lika bra från Nordic som från någon annan,,det är inte det.
    Det som är att våran filosofi är att vi inte vill lämna ifrån oss någon bil,,,oavsett om det är en 900 -94 ,,, 9000 -93,, 9-5 -99,,,9-3 -06:a och att den inte fungerar som den SKA...

    Har såå många bilar ,,ofta som bara är ett "st1",,(mont box/program) som ändå inte går som de skall,, det är ju kanske inte ens något som ägaren känner,,men att den ändå inte riktigt går som den ska..

    Därför är också det bästa att kunden kommer till oss personligen så att både kunden och vi Nordic kan vara säkra på att man lämnat ifrån sig ett bra jobb med en nöjd kund..
    Visst kan vi köra med postordetrim också med bara skicka boxar,,men då krävs det ju endel av köparen att den kan kolla och känna och ev skruva med bilen ifall den inte går som den ska,, och går den inte som de ska så måste han också fixa en Tändkassett,,Magnetventil mm tex,, inte lätt för en privatperson.

    Där kan ju vi nu istället hjälpa till att i kostnaden för monteringen (som är gratis) felsöka div detaljer och säkerställa ev felkälla..

    Därför rekomenderar jag alltid att kunden i första han tar sig till Oss,, för det blir bäst i slutändan..

    Inte skoj o bara skicka en box o tänka att det är upp till kunden o fixa,, vill gärna lämna ett bra jobb efter sig oavsett vad det handlar om.

    Hoppas du tar ditt sund till fånga och tar dig 16mil ned till Peking.

    Mvh Robban.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

    Citat Ursprungligen postat av Robert
    Visst kan vi köra med postordetrim också med bara skicka boxar,,men då krävs det ju endel av köparen att den kan kolla och känna och ev skruva med bilen ifall den inte går som den ska,, och går den inte som de ska så måste han också fixa en Tändkassett,,Magnetventil mm tex,, inte lätt för en privatperson.

    Där kan ju vi nu istället hjälpa till att i kostnaden för monteringen (som är gratis) felsöka div detaljer och säkerställa ev felkälla..

    Därför rekomenderar jag alltid att kunden i första han tar sig till Oss,, för det blir bäst i slutändan..

    Inte skoj o bara skicka en box o tänka att det är upp till kunden o fixa,, vill gärna lämna ett bra jobb efter sig oavsett vad det handlar om.
    HELT RÄTT!

    För många av oss kan postordertrim funka alldeles ypperligt, men om pris och kundstrategi byyger på att verkligen försäkra sig om att bilen går som den skall - inkl ev felsökning/problemlösning, så finns det absolut inget att tveka om!

    16 mil va e de för nå?!

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985

    Re: Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Därför är också det bästa att kunden kommer till oss personligen så att både kunden och vi Nordic kan vara säkra på att man lämnat ifrån sig ett bra jobb med en nöjd kund..

    Mvh Robban.
    Så sant så!
    Fick ett steg 1 monterat hos Nordic sommaren 2004. Gick som en påse nötter. Dock så sa ni att ni inte fick ordning på den, tydligen var det inte samma spridare som det var mappat för i erat steg 1.

    Jaja fick ett steg 1 i bilen och behövde inte betala heller då den inte gick som den skulle. Körde omkring med en bil som bara spann i 1an men blev dragen av en corolla i 3an.

    Går bra nu iaf.
    Segfirre Productions

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

    Citat Ursprungligen postat av mort
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Därför är också det bästa att kunden kommer till oss personligen så att både kunden och vi Nordic kan vara säkra på att man lämnat ifrån sig ett bra jobb med en nöjd kund..

    Mvh Robban.
    Så sant så!
    Fick ett steg 1 monterat hos Nordic sommaren 2004. Gick som en påse nötter. Dock så sa ni att ni inte fick ordning på den, tydligen var det inte samma spridare som det var mappat för i erat steg 1.

    Jaja fick ett steg 1 i bilen och behövde inte betala heller då den inte gick som den skulle. Körde omkring med en bil som bara spann i 1an men blev dragen av en corolla i 3an.

    Går bra nu iaf.
    Nu är du lite elak.

    Problemet med din bil var att det satt gråa spridare i den och vi hade inte något st1 i vanliga datorn för den.
    Hade Rolf varit ledig/på jobbet så hade vi kunnat fixat det på 1h.

    Jag sade åt dig att höra av dig när du hade möjlighet att komma upp igen så kunde vi fixa det.
    Du behövde som sagt inte ens betala.
    Sedan hörde du aldrig av dig utan körde med ett felaktigt program tills du bytte!!!....

    Kul att du är nöjd nu iaf.....
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  9. #9
    Hejsan

    Det känns ju skönt att någon verkligen bryr sig om att kunden är nöjd när man lämnar ifrån sig bilen , något som fler firmor inom service branschen borde fundera på (Däckhuset) i Kalmar

    Mvh Andreas

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Det känns ju skönt att någon verkligen bryr sig om att kunden är nöjd när man lämnar ifrån sig bilen , något som fler firmor inom service branschen borde fundera på (Däckhuset) i Kalmar

    Mvh Andreas
    Det är det vi lever på, nöjda kunder.

    Gissa varför jag är på jobbet en röd dag?

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Gissa varför jag är på jobbet en röd dag?
    Mvh Sasse
    Jobbar ihop lite semesterkassa kanske?

    En sak jag dock undrar över är anpassbarheten av t.ex. ett Steg 1 trim. Antag att jag vill ha ett Steg 1 till en B234R, men jag vill inte ha anmärkningsvärt högre vridmoment i det låga registret, utan det är främst effekt jag är ute efter. Hur går man till väga då från trimfirmans håll? Ändrar man bara parametrarna efter bästa förmåga eller verifierar man alltid resultatet genom att köra bilen i bromsbänk?

    MVH
    Carl

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Gissa varför jag är på jobbet en röd dag?
    Mvh Sasse
    Jobbar ihop lite semesterkassa kanske?

    En sak jag dock undrar över är anpassbarheten av t.ex. ett Steg 1 trim. Antag att jag vill ha ett Steg 1 till en B234R, men jag vill inte ha anmärkningsvärt högre vridmoment i det låga registret, utan det är främst effekt jag är ute efter. Hur går man till väga då från trimfirmans håll? Ändrar man bara parametrarna efter bästa förmåga eller verifierar man alltid resultatet genom att köra bilen i bromsbänk?

    MVH
    Carl
    Nix, jobbar gratis åt en kund vars bil inte funkade bra med st2:t som vi monterade i går.

    Om du vill ha ett sådant så fixar iaf vi det utan prob.
    Vi kör det i bänk och ser att allt är ok.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Även om det är samma komponenter siffermässigt i en bil,
    är det inte tvunget att alla dessa bilar beter sig exakt
    på samma sätt, även om det är god precision överallt.
    Saker behöver alltid finjusteras, något som är
    lite svårare vid postorder...


    Citat Ursprungligen postat av Sasse

    Det är det vi lever på, nöjda kunder.

    Gissa varför jag är på jobbet en röd dag?

    Mvh Sasse
    Inte för att ni har missnöjda kunder, men för att du trivs så bra där?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av Sasse

    Det är det vi lever på, nöjda kunder.

    Gissa varför jag är på jobbet en röd dag?

    Mvh Sasse
    Inte för att ni har missnöjda kunder, men för att du trivs så bra där?
    Precis,,är påväg in ja också..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5616
    Perkele !!!
    joppar dy po ehn röt tag ???

    Ut å fiska me dej istället..
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    16 mil va e de för nå?!

    /J
    Road trip!!!

  17. #17
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Gissa varför jag är på jobbet en röd dag?Mvh Sasse
    För att duschen hemma inte är färdig

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985

    Re: Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Jag sade åt dig att höra av dig när du hade möjlighet att komma upp igen så kunde vi fixa det.
    Du behövde som sagt inte ens betala.
    Sedan hörde du aldrig av dig utan körde med ett felaktigt program tills du bytte!!!....
    Precis! och det vet jag. Var inte meningen att säga något negativt. Tvärtom, himla bra och ärligt att säga att bilen inte gick som den skulle. Ska jag vara ärlig kunde jag inte ett smacka och visste inte ens om jag hade magnetventil på bilen när jag kom dit, så om du inte sagt något hade jag trott bilen gick bättre.
    Varje gång jag disskuterar nordic, maptun, sqr, bsr, speedparts och chipcenter nämner jag att ni sa detta då jag tycker det är så korrekt gjort. Många blir fövånade dessutom.

    ha det bra sasse
    Segfirre Productions

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Fungerar 'postordertrim' för ng900 ?

    Citat Ursprungligen postat av mort
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Jag sade åt dig att höra av dig när du hade möjlighet att komma upp igen så kunde vi fixa det.
    Du behövde som sagt inte ens betala.
    Sedan hörde du aldrig av dig utan körde med ett felaktigt program tills du bytte!!!....
    Precis! och det vet jag. Var inte meningen att säga något negativt. Tvärtom, himla bra och ärligt att säga att bilen inte gick som den skulle. Ska jag vara ärlig kunde jag inte ett smacka och visste inte ens om jag hade magnetventil på bilen när jag kom dit, så om du inte sagt något hade jag trott bilen gick bättre.
    Varje gång jag disskuterar nordic, maptun, sqr, bsr, speedparts och chipcenter nämner jag att ni sa detta då jag tycker det är så korrekt gjort. Många blir fövånade dessutom.

    ha det bra sasse
    Inga probs.
    Det är dock inte alla som är så uppriktiga som du.

    Ha en trevlig dag.

    MVh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Lite offtopic..

    Men, vad har ni på Nordic för väntetid nu ? Tänkte uppa min programvara..
    Saab 9-5 -01 Automat

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Larmdosa fungerar ej! NG900
    Av plaggis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 22:59
  2. Abs ur funktion. Farthållare fungerar ej? NG900 2,3
    Av rybbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 15:58
  3. Backljus fungerar ej ng900
    Av Jonthengberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 09:57
  4. Clear fungerar ej, ng900 SID2
    Av niohundra i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 12:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •