Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Laddtrycket sticker trots magnetventil urkopplad

  1. #1

    Laddtrycket sticker trots magnetventil urkopplad

    Hej!

    Har en 9000 Aero 97 som fått knas på laddtrycket. Först gick den så att den bröt ibland när laddtrycket kom upp snabbt, men om man var försiktig med gasen så man slapp överslängen så gick det att mosa fullt sedan. Efter ett tag började trycket bete sig konstigt och gå ner på grundladd ibland och gå lite jojo mellan grundladd och normalt ladd. Igår när jag drog på lite så ville den bara gå på grundladd ett tag, för att sedan börja skena totalt så den bröt så fort turbon fick fart och stack långt in på röda.

    Då provade jag att trycka på bromsen samtidigt, men trycket stack ändå. Likaså med urkopplad kontakt till magnetventilen. Det var mörkt, så jag har inte kollat efter spruckna slangar ännu, men kände på dem att de inte lossnat i alla fall. Skulle det kunna vara wastegaten som antingen kärvat, eller spruckit i membranet?

    Det jag tycker är mystiskt är att den ville gå på grundladd innan. Hur som helst så ska jag kolla att slangarna är täta senare idag, men om det inte är det då?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Kan vara WG som kärvar som du säger men det kan även vara en kass magnetventil. Lite troligare kanske eftersom den gått på GLT ibland. Om du kan så testa med en fungerande.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Kan vara WG som kärvar som du säger men det kan även vara en kass magnetventil. Lite troligare kanske eftersom den gått på GLT ibland. Om du kan så testa med en fungerande.
    Men borde den inte gå på GLT om man, som jag provade, kopplar ur magnetventilen(el-kontakten alltså)? Då är det väl en vanlig lättryckare där laddtrycket borde ligga på vad WG-dosan är inställd på (om nu den senare fungerar som den ska)
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Jo, om MV fungerar som den ska. Däremot om den är kass eller kärvar kan den hänga sig i vilket läge som helst.

    Testa en magnetventil som du vet fungerar.
    Eller koppla ihop tryckslangen direkt med WG-slangen för att kontrollerade wastegatens funktion. Du ska ju då givetvis ha GLT.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  5. #5
    Tack för hjälpen! Nu har jag konstaterat att det är magnetventilen som är kass. Knackade på den och fick den att fungera igen. För säkerhets skull har jag kopplat ur den igen nu så jag vet att den stannar i rätt läge. Får köra som en lättryckare tills den bytts ut.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

Liknande ämnen

  1. Save Saab Vinyl Decal / Sticker / Graphic
    Av Michaels i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 11:49
  2. laddtrycket svajjar trots ny tryckklocka...
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 09:26
  3. Validation sticker for License plate.
    Av Tweek's Turbos i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 00:19
  4. Varvtalet sticker iväg men turboLadd stannar
    Av Tran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •