Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Tips inför motorbygge till NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405

    Tips inför motorbygge till NG900

    Har en saab 900se 2,0t 95a-

    Ska lite längre fram bygga en motor för denna bil och funderar lite på vad man ska välja för delar.

    Funderar lite över det där med lång och kort topp och block.
    Någon som vill förklara detta lite mer utförligt ?

    Sen funderar jag lite över det där med 2,0 och 2,3 liters motorerna.
    Vad är skilnaden igenteligen ?
    Är det bara vev och kolvarna som skiljer eller ?

    Vilka block håller för ordentligt med kräm ?

    Är vissa toppar mer trim vänliga en anndra ?


    Vill väll uppnå runt 350hk samtidigt som jag vill ha ett bra botten vrid i motorn. Vad ska man i genteligen välja i dena jungel?

    Har bara hållt på med anndra märken tidigare och kan välldigt minnemalt om saab motorer.

    Kan väll tänka mig att lägga runt 30-50 lakan på motorn + kring utrustning som turbo ic växel låda mm.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Egentligen behöver man inte göra så jättemycket för att komma upp i 350 hk. Du har en kortmotor och korttopp. Kortmotorn kom -94. För att komma upp i 350 kan ett sätt vara att bygga om till 2.3L, bättre ic, större turbo tex TD04 19T #7, spridare. Koppling och chassi behöver också uppgraderas för att klara av detta. Omarbetning av topp känns vid detta uttag inte helt nödvändigt. Vill man ändra något där uppe är det väl bätre att satsa några kronor på andra kammar . Mappning också självklart.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405
    som jag undrade innan hur bygger man om till 2,3l ?

    Vev och kolvar bara eller ?
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Jag kommer inte riktigt ihåg men är det inte vev, stakar och kolvar som behövs...
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Exakt, på en kortmotor, dvs 1994 och nyare.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-16 klockan 17:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405
    okej och om man ska köra med smidda stakar och kolvar så är det alltså bara ett vev från en 2,3a man behöver ha tag på resten kan man beställa.

    Någon bra firma ni rekomenderar som säljer stakar och kolvar ?

    Hur är det med topp packningarna på dessa motorerna ?
    Finns det koppar och stål packningar att tillgå eller är det bästa att oringa med piano tråd ?
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    210
    Hej!

    Smidda stakar och kolvar är lite overkill för ditt effekt mål. 350hk är inga problem att klämma ut ur orginal.

    De samma gäller topparpackning. Vet ingen som börjat greja med den förrens 500hk strecket.

    /Mikkel
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-16 klockan 17:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab ng900T -95 - Nordic steg 3+
    Saab 9000 2,3T -92 - Vinter/ Dragbil

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Jag skulle inte byta till 2.3 grejjor, du får mer än nog med vrid ändå, gissar på en bit över 400nm iallafall och sen frestar vrid på låga varv lådan så det är inte eftersträvansvärt.

    Du kan köra med orginal kolvar och stakar.


    Jag gör ett receptförslag så kan ju folk kommentera det om jag missat något!

    turbo: mitsu 18t med sexans avgashus från 9000 aero och portad wastegate samt kraftigare tryckklocka eller en garret t28?

    Bosch 968 spridare "grönisar"

    Walbro 255 bränslepump

    BTR som ger högre bränsletryck tex. 3.5bar

    Större intercooler, tex "kinaintercooler"

    3 tum avgas från turbon

    roligare kammar kanske?

    kraftigare koppling

    Om jag vore du skulle jag kolla på trimfirmornas hemsidor vad som ingår i deras steg så får du ett hum om vad som går åt, sen kan du även kolla på projektbilarna här på forumet.

    Tänk på att de mesta prylarna kan man hitta billigt begagnat eller importera från usa.

    Speedparts har billiga standardprylar oxå.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Kan väll tänka mig att lägga runt 30-50 lakan på motorn + kring utrustning som turbo ic växel låda mm.
    Alltså turbo-IC-växellåda mm utöver de 30-50 lakanen?

    Det blir en fin motor det.

    I ett sånt läge skulle jag siktat på att behålla bottendelen, skickat toppen till proffs (ej nödvändigtvis jättemycket urgrävning), sedan rådgjort med tilltänkt programleverantör om lämplig kombination av inlopps/bränslesida, kammar, ev x-rör och turbo (troligen nåt Garrett GT).

    Det är vi snåljåpar som måste mickla med upphittade Volvoturbosar och sedan vräka in massor med laddtryck för att få motorn att fatta vad vi vill.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    För 350hk skulle jag valt en garret GT28BB för en 18T som kan få det lite svettigt med 350hk

    Delarna är relativt billiga men 30 000:- bränner man lätt.

    Turbo 14 500:-
    I/C Universal á 2000:-
    Spridare ´a 2000:-
    Avgassystem á 8000:-
    Koppling á 3000:-
    Luftfilter á 600:-
    Kammar á 3000:-
    Br pump á 1600:-
    3-bars mappsensor á 3000:-

    + Renovering motor ombyggnad till 2,3

    Sedan tillkommer alltid lite extra.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405
    Okej ett par bud här då alltså.

    Med tanke på att jag vill kunna bygga ut motorn vidare utan att behöva riva motorn så vill jag satsa på att göra den lite lätt över dimentionerad redan från början.
    Hur många av er har inte bygt en motor ena året för 300hk och nästa år släpat ut den i gen för att bygga 400hk ?

    Har kollat runder lite granna efter vissa delar men inte hittat så hemskt mycket.
    Det jag söker efter är:

    Smidda kolvar
    H-stakar
    Alu-svänghjul
    Hårdare eller dubbla ventil fjädrar
    Anndra kammar

    Speedparts verkar ju inte ha något utav detta.
    Inte i häller dalhems och anndra firmor jag har kollat på.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  12. #12
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Hur många av er har inte bygt en motor ena året för 300hk och nästa år släpat ut den i gen för att bygga 400hk ?
    Bottendelen tål 400 också. Men visst, en renovering är inte fel.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    maptun har kolvar iallafall, men är det inte bättre att lägga pengarna på en renoverad låda med diffbroms istället för 400hk?

    Alusvänghjul är nog lite väl rejs.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405
    okej.

    HAr hört talas om någon (tror det var en 93) förstärkt låda med 6 växlar som ska tåla en bra bit över 500hk.
    Tänkte satsa på något sådant i stället för att renovera och bygga på en låda som endå inte kommer hålla mer en någon månad.


    Rejs ???????

    Jag som bara tänker göra säkra om körningar i innerstan.

    Planerat är väll att ha klar motor och låda tills nästa år men skulle det ta ett extra år är det licksom inte hela värden för min del.
    Bättre att gjöra det bra från början som sackt.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Tips inför motor bygge.

    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Har en saab 900se 2,0t 95a-

    Ska lite längre fram bygga en motor för denna bil och funderar lite på vad man ska välja för delar.

    Funderar lite över det där med lång och kort topp och block.
    Någon som vill förklara detta lite mer utförligt ?

    Sen funderar jag lite över det där med 2,0 och 2,3 liters motorerna.
    Vad är skilnaden igenteligen ?
    Är det bara vev och kolvarna som skiljer eller ?

    Vilka block håller för ordentligt med kräm ?

    Är vissa toppar mer trim vänliga en anndra ?


    Vill väll uppnå runt 350hk samtidigt som jag vill ha ett bra botten vrid i motorn. Vad ska man i genteligen välja i dena jungel?

    Har bara hållt på med anndra märken tidigare och kan välldigt minnemalt om saab motorer.

    Kan väll tänka mig att lägga runt 30-50 lakan på motorn + kring utrustning som turbo ic växel låda mm.
    Satsa definitivt på en 2.3 liters motor (B234 tex) om du vill ha bredast möjliga register från 1000rpm – på moderna sprut finns det ”aktiv” laddtrycksregelring som går att kalibrera efter önskemål – dvs man måste inte ladda 2bar vid 3000rpm bara för att det går.
    Jag skulle aldrig välja en 2.0 liter till en gatbil (som brukas på gata större delen av året) om jag börjar bygga en ny motor med målet 350hk.
    350hk är lagom i en Saab – kör man med 500hk så har man nog spårat ur rejält - finns ingen ritkigt menig med att lägga ut ytterligare 50-100.000:- för 150hk däcksrök och segare motor.

    På turbosidan skulle jag ha satsat på ett TD04HL-19T #7 eller liknande (I stort sett samma kapacitet som ett GTBB2 och något modifierat på bla regelering av laddtryck.
    Inga problem med skenande grundtryck – snarare att det sjunker på högre varv.
    Inget behov av att ”ösa” på med laddtryck – bottnar ”gröna” spridare med laddtryck mindre än 1.0bar.

    Bosch *968(grönisar) är unika i det avseendet att de är typade till riktigt högt bränsletryck – 8 bar vilket ger en kapacitet på 675cc/min.
    Högre bränsletryck ger finare spridbild.
    För att nå ~350hk så rekommenderas ett bränsletryck på 4-4.2 bar (se över pumpkonfiguration mm så det klaras med marginal och även returflöde.)

    En spridare klarar en dutycycle på 85% eller något mer utan att gå in i ett ”olinjärt” område – därför alla serieproducerade bilar har kvar kapacitet för att undvika just detta.
    Om man ligger längre tid på hög effekt (med 100% DC ) kan en spridare ge upp till 10-15% mindre bränsle på en cylinder i värsta fall - vilket givetvis inte är så bra.

    Ett plötsligt språng i laddtryck vid växling/gaspådrag (vid taskigt mappad laddtrycksreglering) - med spridare på 100%DC - är givetvis inte bra heller – det finns inget bränsle kvar att ta av.
    Ang laddtrycksreglering med ”hårdare membrandosa”(som kan krävas om du moddat avgashus etc och stressar relativt små turbos) – labba med strypningar på magnetventil för att få med hela ”arbetsområdet” bra utgångsläge för att få en bra/exakt/snabb reglering.

    Nya kamaxlar – jag hade definitivt behållit original.
    Lägg pengar på annat istället - en seriös renovering av topplocket och lite finputsning - även inpassning av insug/grenrör etc.

    X-rör , IC ,oljekylare etc går att hitta billigt om man anstränger sig – jag tex ordnade det för under 5000:-.

    Ang koppling - nöj dig med en ”Viggen – koppling” till 350hk – finns ingen anledning att bryta på med extremt vridmoment i mellanregistret.
    Snällare för både låda och motor.
    Körstil med hoppande hjul och spinnade däck är en stor anledning till att lådorna rasar – givetis även överambitiöst onödigt vridmoment/vridmomentspeakar i mellanregister.

    Jag håller själv på med att göra iordning en ng900 2.3T - lite info finns i denna tråd:
    http://www.lowbudgetrides.com/forum/vie ... c&start=15

    Tipset är oxå att köpa ett eget motorstyr så du verkligen ser vad som händer i maskin och kan dra egna slutsatser.
    Att mappa toppeffekt är "lättare" än tex att få till ett perfekt resultat på laddtrycksreglering eller T5 tomgångsmotor mm.

    Mvh Marko

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405
    Tjenare Marko.

    Trevlig tråd med mycket intresant läsning det där.

    Hur går det med de där ventil fjädrarna du instalera ?
    Håller dom måttet ennu eller ?

    Jo 2,3liters är väll mer eller mindre spikat.
    Vet dock inte villket block jag ska andvända men det får jag se senare.
    Om det blir anndra kammar eller inte får vi också se.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Kvalitetsmässigt är de ventilfjädrarna mycket bättre , +-2kg i fjädertryck på hela satsen - priset var 300:- för en påse helt nya Volvo Orginal

    Satsen med "Kraftigare ventilfjädrar" var sämre , största avvikelsen var 17kg i fjädertryck på bästa/sämsta - kändes inte bra att stoppa i dem i en orginal B234.

    Lycka till med bygget.

    Mvh Marko
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-16 klockan 17:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103
    Hej! har följt tråden med stort intresse. Sitter i en liknande situation, och även jag är på jakt efter smidda kolvar mm, för att slippa riva ner allt igen, när nästa steg ska påbörjas. Men det verkar dåligt med tips förutom Maptun. Det måste väl gå att få tag på nån annan stans?

    Några tips????

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    350hk är lagom i en Saab – kör man med 500hk så har man nog spårat ur rejält - finns ingen ritkigt menig med att lägga ut ytterligare 50-100.000:- för 150hk däcksrök och segare motor.
    Håller med, mer hästar är bara roligt med slicks på klistrad stripp.

    Satsa definitivt på en 2.3 liters motor (B234 tex) om du vill ha bredast möjliga register från 1000rpm – på moderna sprut finns det ”aktiv” laddtrycksregelring som går att kalibrera efter önskemål – dvs man måste inte ladda 2bar vid 3000rpm bara för att det går.
    Tycker de stressade 2,0 motorerna går bra annars och då slipper han ju byta veven osv. men du har väl haft båda? så 2.3 är nog inte fel.

    Behövs verkligen smidda kolvar?

    Jag är inte heller glad i att maxa prylarna, tex. spridare och pump osv. tänk på att när grejjorna blir lite slitna om några år så kan man ju smälta motorn, sen är det stor skillnad på en motor med trevlig karaktär och en som "bara har massa hästar"

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av T16

    Behövs verkligen smidda kolvar?

    Jag är inte heller glad i att maxa prylarna, tex. spridare och pump osv. tänk på att när grejjorna blir lite slitna om några år så kan man ju smälta motorn, sen är det stor skillnad på en motor med trevlig karaktär och en som "bara har massa hästar"

    mvh
    Jag själv kör med orginalkolvar.

    Ang "maxxa" grejjorna - bara ens eget samvete som avgör hur du vill behandla din motor – kul att prova lite olika grejjor dock

    I NIRA i3 finns en mycket bra/hyffsat lättförståelig loggfunktion som används vid mappningen - bara att läsa rakt upp och ner vad som händer och sker i motorn och göra ev förändringar efter den.

    NIRA rk - mjukvaran till sprutet är relativt lätt att förstå och riktigt bra att arbeta i.
    Logiskt uppbyggd med menyer och "wizards" (lättförståeliga guider.)

    I de "wizards" som finns anger man steg för steg de parametar som utgör grundinstsällningen för sin motor.

    I "wizardsen finns valbara motortyper , givare mm - alla Saab prylar finns med - bara att knappa in rakt upp och ner.

    Vid installation mot T5 i Saab 900/9000 behövs inga givare mm bytas ut.
    Dock rekomenderas det att byta ut den röda tändkassetten mot en svart TK 3.6 då den är bättre vid trimning.
    Jag själv har även bytt ut magnetventilen mot en från T7.

    Inkoplingsinstruktion mot Trionic 5 finns här:
    http://www.lowbudgetrides.com/NIRA/Inko ... AmotT5.xls

    På några timmar så löder man en "plug&play" adapter - dvs bara att trycka dit på orginalhandsken och köra.

    Finns även ytterligare instruktioner för styrning av klimatanläggning , EVAP osv.

    Finns tex mappar för Saab 2.0T med TD04HL-15T#5 (aero turbo) att utgå i från om man vill det - mappa helt efter eget tycke o smak.
    En mapp för frugan , en för farfar (2.0bar) etc.

    Supporten på NIRA är helt outstanding - har man en fråga eller fundering ang motorstyret mm så kan man alltid räkna med ett svar från återförsäljaren eller från NIRA direkt.
    Stor kunskap och erfarenhet hos dem som jobbat mot fordonsindustrin i 20år - bla Volvo/Saab/Koenigsegg.


    Ett eget motorstyr rekomenderas starkt om man är intresserad av motorer och skall bygga tex en egen motor för lite kul tester och mappande.

    Mappa är skitkul med ett NIRA i3 - ger verkligen motorhobbyn ett rejält lyft.

    Till och med lillgrabben 6 år har mappat vid nåt enstaka tillfälle – kul att knappa lite bara för han

    I NIRA finns en "follow" funktion - dvs markören följer med last/varvalspunkter automatiskt och viktar resultatet mot cellerna om den befinner sig i ett mellanläge.

    Mappa VE i det grafiska läget är roligast tydligen - på tomgång ska de stå ”en etta o en prick o två nollor” på lambda brukar jag säga.
    När matrisen för VE börja se ut som ett månlandskap eller bilen börjar hosta till är de dags att säga att batteriet i datorn är slut
    Tur att matrisen för VE går att återställa efter han varit där och härjat runt

    Lambda visas längst ner på skärmen tillsammans med andra viktiga parametrar.

    Liten film på mappning ”live” i NIRA i3 – givarvärden längst ner på skärmen , matriser i grafiskt läge (finns även i numerisk form).

    http://www.lowbudgetrides.com/Movies...liveNIRArk.avi

    Mvh Marko

Liknande ämnen

  1. Tips inför bilköp till svärmor.
    Av Ola0007 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-25, 16:03
  2. Råd och tips inför köp av diff till og9-3 Aero
    Av timilito i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 22:02
  3. Önskar tips inför byte till elstolar OG9-5
    Av ingosan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 23:17
  4. Tips inför köp av bilstereo
    Av Realpower i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 18:03
  5. tips inför min lackering
    Av HerrAlbin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 07:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •