Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 99 GL-84 (Gubbilen)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    418

    Saab 99 GL-84 (Gubbilen)

    Ok ingen turbobil men jäklit kul iaf.

    Efter att hållt på med min og900 T16 hela vintern, där allt bara strula kände jag att det var dags för nåt
    radikalt om jag skulle ha nåt att åka i sommar. Sagt och gjort så började jag plocka ner bilen och
    sälja av delarna för att kunna finasiera nåt nytt. Att det skulle bli Saab var ju självklart men inte vilken
    modell. Fick ett samtal från en kompis (Saabfrälst även han ) att han köpt en rolig 99:a nere i Stockholm, men han visste inte vad han skulle ha den till . Har ju alltid sneglat på 99:an som
    jag tycker är en ball bil, framförallt T16 konverterad. Jag åkte upp till honom för o kika på den och det
    blev kärlek vid första ögonkastet. Här kan man snacka om sleeper bilen är helt original både utvändigt
    som invändigt och i ett mkt fint skick (visst finns det lite o laga under=vinter jobb). Som jag förstod
    så ägdes den av en äldre herre till för 2 årsen då han gick bort. Bilen såldes till en bilfirma av dödsboet
    som sålde den vidare till en kille i huvudstaden (som jag försökt o få kontakt med). Han i sin tur har
    byggt motorn som sitter i. Det jag vet i nu läget om motorn är att toppen är iordning gjord (portad,
    större ventiler, hårdare ventilfjädrar o en mkt vass kam), lättat svänghjul, dubbla Weber dcoe 40 och ett 2,5" system mm.
    Skulle vara bra och veta exakt vad som är gjort. Vågar inte spekulera om hk antal men den går
    VÄLDIGT bra . Det som ska hända med bilen i min ägo är att uppgradera väghållningen och bromsar, sitter original dämpare o fjädrar på=svampigt. Den kommer att behållas i sitt sleeper skick.
    Så om nån sitter och håller på fjädrar och dämpare till min pärla hör gärna av dig. Kommer och börja
    att mixtra m hjulvinklar osv senare.
    Det var allt för nu här har ni lite ögongodis Bilderna är klickbara.















    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Underbar bil! Dom är så himla vackra. Har en exakt likadan ståendes i mitt garaget. Men den ska det sitta T16 motor i....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    418
    Fick tips om AVO dämpare av en kille på Rejsa vad tror ni om dom
    är ju helt ok pris. Såg att dom även har fjädrar, har hört att feltemas
    ska funka helt ok till 99:an.

    http://www.avouk.com/pm/89
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  4. #4
    Skön bil
    Ska bli kul att se den i verkligheten på torsdag!

    Fan alltså, undrar om det inte var dig jag åkte efter i Sandviken, över bron till Sandvik för typ 1,5 veckor sedan. En Citroen som gick utav helvete. Jag kom att tänka på det nu bara. Jag körde "svarten" med APC-säkringen urdragen (måste ju skylla på nåt )

Liknande ämnen

  1. Saab 900 S "Aero" -91 (Gubbilen)
    Av Pershav i forum Projekt
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 09:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •