Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bränslechip och BTR funderingar, og900s -91

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327

    Bränslechip och BTR funderingar, og900s -91

    Pysslar om min OG, då den är i kraftigt behov av mer effekt..

    Laddar nu 0.6 bar ungefär, vilket inte är någon höjdare några längre stunder, då jag kör utan IC för tillfället..

    Känner att jag måste göra något åt bränslet..

    Har tänkt mig ett Speedparts bränslechip, stor skillnad på bränsleförbrukningen?

    Progressiv bränsletrycksregulator? för och nackdelar?

    Andra saker man kan göra?
    Förslag är välkommna.. att pressa orginalbtr är ingenting som lockar..


    mvh Johan

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Bränslechip och IC så har du en bra grund. Sitter 3bars btr i 900s. I med ett APC-system också så har du en FTT istället för LTT.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Bränslechip och IC så har du en bra grund. Sitter 3bars btr i 900s. I med ett APC-system också så har du en FTT istället för LTT.
    Väntar på en Kina IC, så den är på gång.

    Apc får vi se om det blir, i nuläget ser det inte ut som att det blir något sådant.. ledsnat på krånglande magnetventiler och diverse tjaffs med det..


    mvh johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    210
    APC är ju nästan det första steget man bör ta med en LTT...
    Saab 9-3 SE 2.0T - Nordic Steg1 http://www.garaget.org/?car=26202
    Saab 900 SE 2.0T - http://www.garaget.org/?car=9852 (Numera såld...)

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Citat Ursprungligen postat av DashOmid
    APC är ju nästan det första steget man bör ta med en LTT...
    kommer inte sätta i det, punkt.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Citat Ursprungligen postat av DashOmid
    APC är ju nästan det första steget man bör ta med en LTT...
    kommer inte sätta i det, punkt.
    Utan APC gör att man måste vara safe och kan aldrig leta gränsen för laddtrycket. alltså kan du bara ha så högt laddtryck bilen klarar när förhållanderna är som sämst. 35grader varmt, 95 okt soppa, dåliga stift, aggressiv tändning har du knappast något lyckat koncept..

    Utan APC kan du ju alltid höja GLT. köpa ny wg alltså om du inte vet hur man byter fjäder själv, knappast billigt. Knappast optimalt. Annars får du nog lägga nivån på 0,8-0,9bar med konstant uppfettat bränsle och snäll tändning.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Måste hålla med föregående.... Vadå krånglande Magnetventiler, det funkar väl toppen? Vi satte in IC och APC förra året på polarns S, det funkar precis hur fint som helst. Ett chip från Speedparts - nej, det drar inte ett skit mer soppa förrän du börjar ladda på ordentligt - så är det bara att dra iväg!

    Att inte sätta dit APC borgar ju som föregående sagt för ett ras längre fram, om något annat går sönder så har du ju ingen marginal alls.

    Lycka till!
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Citat Ursprungligen postat av DashOmid
    APC är ju nästan det första steget man bör ta med en LTT...
    kommer inte sätta i det, punkt.
    körde nästan 3 år utan apc med ett ladd på runt 1,2-1,3 bar det funka utmärkt för mig i alla fall dock håller jag med dom flesta här att vill man ligga närmare gränsen så bör man ha apc . men dock hade jag själv samma pobs som du att det alltid var nått som strula med apc.
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Äh, lika bra att ge upp att ställa frågor på detta forumet..

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Äh, lika bra att ge upp att ställa frågor på detta forumet..
    Kom igen nu johan, folk vill ju bara vara snälla och flagga för faran som kan lura i sämsta fall.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Äh, lika bra att ge upp att ställa frågor på detta forumet..
    Kom igen nu johan, folk vill ju bara vara snälla och flagga för faran som kan lura i sämsta fall.

    MVH Lerne
    Jomenvisst, men inte ska man behöva skriva världens plädering om varför man inte vill köra med apc?

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Äh, lika bra att ge upp att ställa frågor på detta forumet..
    Kom igen nu johan, folk vill ju bara vara snälla och flagga för faran som kan lura i sämsta fall.

    MVH Lerne
    Jomenvisst, men inte ska man behöva skriva världens plädering om varför man inte vill köra med apc?
    Du får givetvis köra utan APC om du vill, och det skiter jag givetvis i. Problemet är att det finns SÅ många klåpare där ute som inte fattar något och att de flesta här inne inte kan låta bli att påpeka hur bra APC-systemet är mot pyschtrimning.

    Och sen ville du faktiskt ha mer effekt, så då är det ganska naturligt att komma in på APC. Eftersom majoriteten här inne trimmar smart.

    Mvh Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    bättre att ha aggrevis tändning än högt laddtryck. aggrevis tändning spikar med fel bränsle. alla spikningar hörs eller märks inte men kolven tar lika mycket skada för det. Att säga att man kört med 1,2-1,3bars ladd i 3 år säger då inte mycket om något tyvärr. Men skit du i APC o satsa på Trionic direkt.

    Att skälla ut folk som försöker hjälpa dig är ju under all kritik. Även om du inte väljer just apc läser nog fler 900s ägare denna tråd o de kan ha nytta av den info som framkommer.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    bättre att ha aggrevis tändning än högt laddtryck. aggrevis tändning spikar med fel bränsle. alla spikningar hörs eller märks inte men kolven tar lika mycket skada för det. Att säga att man kört med 1,2-1,3bars ladd i 3 år säger då inte mycket om något tyvärr. Men skit du i APC o satsa på Trionic direkt.

    Att skälla ut folk som försöker hjälpa dig är ju under all kritik. Även om du inte väljer just apc läser nog fler 900s ägare denna tråd o de kan ha nytta av den info som framkommer.
    känns som det var lite riktat till mig kanske ska tillägga vad som mer var gjort med bilen.

    3"hela vägen inclusive katten
    9000ic
    3,5 bar bränsle tryck
    moddad tändning
    moddad tryck klock
    extra sprut
    chip
    säkert glömt nått men men som jag även sa så vill man ligga nära gränsen bör man ha APC men det säger inte att man måste ha om man lägger sig på rätt sida (vilket kan vara förbannat svårt i dom flesta fall)
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    riktat o riktat vet jag inte men just bara den infon är som sagt lite vag. Jag har oxå laddat på 1,2-1,5bar utan att motorn fallit sönder dock så märker jag mycket större skillnad på att flytta tändningen medsols än att höja laddtrycket med någon tiondels bar.

    Jag kör utan APC och jag ångrar det bittert. dumsnålt kanske är ordet. man kan ju alltid strunta i apc och ha DI vilket själv reglerar tändning i viss mån vid spikning. Att ta bort en teknisk lösning för den är krånglig skulle innebära att vi fortfarande hade haft hästar som transportmedel idag.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    Johamns fråga gällde ju i första hand bränslet, inte laddtryckstyrning, hur bra är speedparts chip egentligen? hur mycket bränsle klarar originalspridarna och 3 bars regulatorn av med ett sånt chip?
    en progressiv regulator fungerar ju rätt bra på en 900 men jag tycker att det känns lite osäkert, vips så kanske den inte är så progresiv längre och man drar en go fullgasrepa med originalbränsle och över ett kilo i ladd.....

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    om jag inte miss minner mig så räcker ett chip till ungefär 190-200hk med rätt kringutrustning och tyvärr så har 900s ett lucas system vilket gör det svårare att byta spridare därav får man fixa soppa på annat håll.

    rätta mig om jag har fel nu men men
    man kan höja bränsle trycket några hekto till typ 3,3bar ungefär och får lambadan att rätta till blandningen på låglast medans man får lite mer soppa på höglast .
    angående Progresiv så är den väl vettig men har sina brister då den ger me soppa så fort du laddar och vid låga varv och högt laddtryck orkar oftast ett chip ge tillräckligt med soppa därav får man för mycket soppa men på högre varv och höga laddtryck så funkar den mycket bättre [/quote]
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

Liknande ämnen

  1. vad gör ett bränslechip?
    Av Saabfille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 21:03
  2. 900 og bränslechip?
    Av 900hasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 17:56
  3. Funderingar ang. värde på en og900S
    Av weeeman i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 23:57
  4. har jag bränslechip?
    Av Stoffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •