Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Knarrande bakvagn OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127

    Knarrande bakvagn OG9-5

    Hej!

    Bytte i fredags bakdämparna på min 9-5 -99 sedan. Satte på bakdämparna från GE Motorsport. Bilen är sänkt sedan tidigare. De gamla var helt slut, så skillnaden det gjorde på bilen var enorm. Då var allting bra, men nu, 2 dagar och ungefär 100 mil senare så knarrar bakvagnen när jag t ex kliver ur bilen så bilen lyfts lite eller om jag gungar på bakänden på bilen. Vad kan detta bero på? Bytet är utfört av en verkstad, så det är främst därför jag undrar, alltså om det borde reklameras.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Hej

    Antagligen behöver du byta dom stora bussningarna i bakvagnen. Själv måste jag smörja mina PowerFlex.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nja, det är inte säkert.

    Jag hade knarr i min bakvagn och det var kullederna,nr 4 på speedparts bild här, det sitter 2st per sida direkt innanför bromsakivan och är fäste för tvärlankarna som går in mot bakaxelns mitt.
    Mina nedre hade kjärvat ihop och gick så trögt att de knappt gick att rubba för hand, efter bytet försvann knarret.
    Jag bytte dock till powerflex på hjälparen vid samma tillfälle men det är "de små" som oftast orsakar knarr.
    Bytet av dessa är dock inget jag rekomenderar en söndagkväll för den oerfarne som måste ha bilen på måndag morgon. Det gör jag förresten inte med byte av någon av 9-5an alla bussningar. Montering av powerflex är en sak men man skall ha bort de gamla först!! Dessutom är vissa bussningar endast tillgängliga i originalutförande. Dock rekomenderar jag powerflex varmt.

    Se även FAQ
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 378
    Lyfter denna tråd lite då bakvagnen har börjat smälla lite på min 9-5.
    Ni skriver att det knarrar i era bilar men min mer smäller det om.
    Nästan alltid när jag går ur bilen och när jag kör iväg från stillastående, men det smäller ej alltid när jag kör över fartgupp eller i stora gropar i vägen. Skulle det kunna vara dessa bussningar HeRmAN talar om?

    Mvh Kristian[/b]
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  5. #5

    Knak i bakvagn

    Hej.
    "Gnekande" ljud = främre länkarmsbussning. Lyft bilen bak, fatta
    tag i hjulet kl 3 och 9. Kan du "vicka" hjulet bör det vara främre bussningen.
    Har hört att knak brukar vara nån av lederna.

    mvh loca
    loca

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    67
    Hmm.... Vad tror ni det gäller när det låter som om man har en kundvagn hängandes bak under bilen? Minsta gupp/asfaltsskarv så skramlar det som fan. Har köpt powerflex, s.k hjälpsarmsbussning(speedparts) eller bärarmsbussning(forza) & krängningshämmar bussningar. Någon med ideèr?
    900T16 -90
    9-5 2,3 "trött" -99

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Lyfter denna tråd lite då bakvagnen har börjat smälla lite på min 9-5.
    Ni skriver att det knarrar i era bilar men min mer smäller det om.
    Nästan alltid när jag går ur bilen och när jag kör iväg från stillastående, men det smäller ej alltid när jag kör över fartgupp eller i stora gropar i vägen. Skulle det kunna vara dessa bussningar HeRmAN talar om?
    Mvh Kristian[/b]
    Det är jag mer tveksam till men kryp under och känn försiktigt med ett 'koben', jag skulle misstänka ett större glapp om det smäller vilket borde vara lätt att hitta. Och du är helt säker på att det är bak?
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Hej.
    "Gnekande" ljud = främre länkarmsbussning. Lyft bilen bak, fatta
    tag i hjulet kl 3 och 9. Kan du "vicka" hjulet bör det vara främre bussningen.
    Har hört att knak brukar vara nån av lederna.
    mvh loca
    På min kombi var det gnek/knarr när man klev i och ur, gungade bakvagnen "upp/net i sidled" genom att grabba tag i relingen. Orsaken till detta var INTE den stor bussningen utan de kulleder/bussningar som jag nämde ovan (2st per sida) men det behöver ju inte alltid vara så men det är dumt att stirra sig blind pga. av nåt man hört.

    Citat Ursprungligen postat av kocken75
    Hmm.... Vad tror ni det gäller när det låter som om man har en kundvagn hängandes bak under bilen? Minsta gupp/asfaltsskarv så skramlar det som fan. Har köpt powerflex, s.k hjälpsarmsbussning(speedparts) eller bärarmsbussning(forza) & krängningshämmar bussningar. Någon med ideèr?
    Hmmm ?? Kundvagn... inte bra, vad hände med damen och all maten
    Har du kollat värmesköldarna mellan avgas och golvet?
    Det brukar "gå hål" i infästningsmuttrarna och fixas oftast med lite finurlighet. Alt. så kan det ju vara själva avgaset som skramlar, det gjorde mitt original. Kolla själva systemet och alla upphängingar.

    Fast gör det inte nu, njut av vädret istället, tänd grillen, knäpp en god pilsner och bli 'myggbiten'
    Det skall i allafall jag göra
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    67
    Fixat problemet med "kundvagnen". Visade sig att bromsbeläggen bak som sitter på skivans baksida mot kolven sitter löst???!!! Taskig passform och dessutom så har "stiften" som ska låsa fast belägget mot kolven gått av (2 stift av 3).

    Får köpa nya belägg på måndag. Frågan om resterande bakvagns renovering kvarstår dock. Det känns som om dämparna inte hänger med. Höger farter om man tar en sväng och det kommer ett gupp samtidigt så känns det som om bilen "hoppar " i sidled bak.
    Blir nog nya dämpare först och sen får vi se om det behövs bytas bussningar sen tror jag. Eller ngn med ideèr?

    Trevlig helg....
    900T16 -90
    9-5 2,3 "trött" -99

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Knarrande bakvagn OG9-5

    Har en 9-5 kombi, 2000 som gått 19000 mil,
    Har bytt fjädrar, stötdämpare bak men den slamrar bak

    Så jag beställde från denna sida.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...dring/bakvagn/
    Jag beställde 2 och 4 och 2 av varje men dels undrar jag om det blev rätt med 1 par av varje och om det är fler bussningar man borde byta?

    På denna sida finns andra bussningar.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...flex-standard/
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-03 klockan 20:32. Anledning: Uppdaterat länkar som gått ur tiden, numren på pos även ändrade.

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Re: Knarrande bakvagn saab 9-5

    Hej!

    Ett par (dvs 2 st) av varje bussning nummer 2 och 4 är helt riktigt beställt. Det är nummer två som man vanligen byter då dessa bussningar slits ut väldigt fort på 9-5:or. (Dock inte med powerflex) De övriga bussningar som finns monterade i bakvagnen behövs vanligtvis inte bytas. Det är vad jag läst och hört från firmor iaf.


    mvh
    B
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-03 klockan 20:33. Anledning: Ändrat pos. enl änding ovan
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173

    Re: Knarrande bakvagn saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Poker
    ...... och om det är fler bussningar man borde byta?
    Du bör byta nedanstående och det som topic lyder är en knarrande bakvagn du har, jag hade det och dessa bussningar hade torkat ihop och gick knappt att rubba vilken gav knarr men du bör ha tillgång till en press.

    1 98- Bussning för nedre/övre hjälparm Höger / vänster (åtgår 4 per bil) 4567244 85.7244 168 kr
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...dring/bakvagn/
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-03 klockan 20:38. Anledning: Uppdaterat pos. nr enl. Speedparts ändrade numrering
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Re: Knarrande bakvagn saab 9-5 *UPPDATERAD 17/11-08*

    Nu har jag bytt A-bussning och Krängningshämmare
    bussning enligt länk nedan.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...dring/bakvagn/

    och med hjälp av denna sida http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/

    dock värmde jag med gas på aludelarna för att lättare kunna få bort dessa efter att ha sågat enligt beskrivningen.

    Dock var krängningshämnarbussningen svåra att få dit. (nr 5 på bilden)
    Det fanns inte en fysilogisk möjlighet att dessa skulle passa utan lite modifikation.
    Original mot dessa två så skilde det exakt 4 mm i höjd.

    Vi bytte dessa och något hände eftersom det låter från höger bak, ett återkommande klonkljud som tycks härröra från handbromsen, i alla fall om man drar handbromsen upp så låter det mer och mindre när den är nere.

    Dock lyckades vi knäcka sönder vibrationddämparen (saab-nr 5063029) som sitter just vid A-bussningen när vi lyfte med hydrauldomkraften, också den på högersida.
    Att det är detta som orsakar detta klonkljud betvivlar jag i och för sig.

    Två frågor:

    1: Någon som kan säga vad ljudet beror på och varifrån det kommer och vad jag bör kolla upp.
    2: Bytet av denna vidrationsdämpare Kan man byta den? Det ser inte lätt ut i alla fall
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-03 klockan 20:35. Anledning: Uppdaterat länen till Speedparts

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Re: Knarrande bakvagn saab 9-5 *UPPDATERAD 18/11-08*

    Nu är bussningarna bytta och bilen känns ok, nu är det förvisso kallgrader ute så skillnaden kanske inte känns lika tydligt.

    Det jag gjorde var att momentdra alla bultar och det är viktigt, samt att smeta kopparpasta på bussningarna.
    Plus att plattan bussningen glider i skall sättas tillbaka på exakt samma millimeterposition, dvs det är inte bara att lossa plattan med tre bultar och smacka dit den lite på måfå. Då får du big problemos med att t.ex. hjulet rullar trögt eller nåt annat roligt.

    Men som skrivet, från knarr och gnek till tyst och en sjujävla skillnad i väghållning!

    Återstår bara frågan vad i håvete vibrationsdämparen gör för nytta, den finns inte på alla 9-5 hörde jag.

  14. #14
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    123

    Klonk bakvagn OG9-5

    De siste ukene har jeg lagt merke til en klonkelyd i bakvagnen på min MY02 9-5 Aero SC. Klonkelyden høres godt når jeg kjører over fartshumper eller på ujevn grusvei. Når jeg beveger bilen ned-opp høres ingen klonkelyd. Men når jeg rugger bilen sidelengs høres klonkelyden godt.

    Kan noen hjelpe meg med feilsøking?

    Jeg legger ved lenker til korte videoer med klonkelyd.

    https://www.flickr.com/gp/76074719@N03/y99Du5

    https://www.flickr.com/gp/76074719@N03/792B37
    Senast redigerat av bjolester den 2021-03-03 klockan 18:36. Anledning: Videolenken fungerte inte.
    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    123
    Takk for svar Hyvens, men mitt problem er ikke "knarrande ljud" men "klonkande ljud". Det minner om lyden av slag med gummihammer mot reservehjulsbrønnen.

    PS: Jeg startet en egen tråd i går med mitt problem, men denne ble fjernet og moderert inn i en gammel tråd.
    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Kontrollera bussningarna ändå.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    123
    OK, det skal jeg gjøre. Du refererer til bussning no. 1 i Speedpart diagrammet (finnes i Hermans innlegg #3) tidligere i tråden?
    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Ja. Position 1.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    123
    Tusen takk for din hjelp Hyvens!
    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Liknande ämnen

  1. Knarrande ljud
    Av matisa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 12:23
  2. Knarrande 9-5:a
    Av XLR8 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 18:20
  3. Knarrande AC-givare
    Av Chrisse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •