Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Började ryka som f-n från avgassystemet...

  1. #1

    Började ryka som f-n från avgassystemet...

    Stannade bilen i Väsby centrum och stod på tomgång en stund.
    Då märker jag hur ett avgasmoln bakom bilen blir tjockare och tjockare. Ungefär som att man startat en gammal dieselbil som stått i flera veckor.

    Stänger av bilen direkt och tänker "jahapp, va faan nu då?"
    Låter bilen vila och går och handlar. 20 min senare startar jag bilen och den verkar vara normal igen.


    Nån som kan ge en ledtråd till det inträffade?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    färg på röken svart,vit blå, (röd grön gul)?


    hur hårt hade du kört? hur länge?
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av street
    färg på röken svart,vit blå, (röd grön gul)?


    hur hårt hade du kört? hur länge?
    Normal färg, kanske aning blå. Eller så var den grön.

    Minns halvdåligt då jag sket nästan på mig eftersom jag köpte bilen för 2 veckor sen och köpte PPC det första jag gjorde. Dvs ingen motorgaranti.


    Hade kört 2mil på motorväg och inga streetrace-accelerationer. Normal körning alltså.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    antar att det rör sig om en 9-5:a icke aero? Isf så "gissar" jag på en död Garrett GT17.. Har den rullat nånstans 16000-22000?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    antar att det rör sig om en 9-5:a icke aero? Isf så "gissar" jag på en död Garrett GT17.. Har den rullat nånstans 16000-22000?
    Rullat 5000mil. I övrigt rätt. 2,3t 9-5 kombi -04.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Ja, då är jag aningens mer skeptiskt till att det rör sig om turbon...
    Du får helt enkelt kontrollera; hur är oljenivån, hur ser oljan ut, hur ser kylvattnet ut, bubblar det i kärlet när motorn går? Tänds Check engine?
    mm mm..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Ja, då är jag aningens mer skeptiskt till att det rör sig om turbon...
    Du får helt enkelt kontrollera; hur är oljenivån, hur ser oljan ut, hur ser kylvattnet ut, bubblar det i kärlet när motorn går? Tänds Check engine?
    mm mm..
    En service är gjord för bara 300mil sen.
    Normal färg och mängd på oljestickan.
    Check engine tänds och släcks som den ska när man startar bilen.

    Börjar nästan undra om det kom från min bil. Vi var 3st som stannade våra bilar nästan exakt samtidigt. Dessutom satt jag kvar en stund i bilen efter det att jag stängt av motorn. Men eftersom molnen var precis bakom min bil så satt jag och blunda som en 3-åring och hoppades att monstrena skulle försvinna.

    När jag sen kliver ur bilen så känner jag avgaslukten, men molnen hade skingrat sig.

  8. #8
    Nu kommer den lilla dumpningen av tråden.

    Jag har nu efter 6000mila servicen fått reda på att jag förmodligen behöver byta turbo, 14.000:-.

    Det läcker olja från turbon, men man ska först pröva med att byta nått spjäll och slangar (kommer ej ihåg namn) och se om det kan fixa oljeläckaget.

    Min fråga är om det kan finnas något samband mellan den rökutveckling som jag trodde jag hade för 1000mil sen och detta med turbon nu? Eller borde bilen ha stannat för länge sedan isf?


    Om nu denna prövolagning inte fungerar, vad rekommenderar ni att man gör? Byta turbon på SAAB, köpa ny någon annanstans eller köpa begagnad?
    Kan ej byta själv utan det måste vara en verkstad. Byter inte ens däck själv.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hajom, Västra Götaland
    Inlägg
    97
    Medlem#
    2733
    Köp en renoverad och byt den själv, det gjorde jag.
    9-3 SC 2,0T -06
    9-5 SC 2,3(t)T BP -10 (Hirsch) Nordic AERO St2+

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av turbo75
    Min fråga är om det kan finnas något samband mellan den rökutveckling som jag trodde jag hade för 1000mil sen och detta med turbon nu? Eller borde bilen ha stannat för länge sedan isf?
    Säkert är det så att rökmolnet var ett tecken på att turbon höll på att dö.. Men motorn dör ju inte bara för att turbon inte är helt riktig. Inte ens med helt slutkörd turbo så stannar ju bilen utan det går ju fortfarande att köra bilen... (Sen hur nyttigt det är kan man ju diskutera).

    Som tidigare talare sa så, byter du den själv så kanske du hamnar på 1/3del av priset som du annars får betala på verkstaden. Egentligen är det ju inte så svårt, eller avancerat men det är ganska bökigt och en hel del att göra...

    Först och främst måste du ha någonstans att vara.. Ett rymligt varmgarage med normal uppsättning verktyg räcker. Sen är det ju en fördel om du kan få någon att hjälpa dig.



    En annan sak du bör kolla upp.. Och det är ju vad Saab har att säga om saken. Det verkar ju nästan som att det skulle vara något oilsludge-liknande problem om en turbo rasar efter 5000 mil, trots att det är en -04,a som inte ska vara drabbad i lika stor utsträckning.. Eller också ska turbon ha blivit rejält misshandlad i annat fall. Den borde hålla betydligt längre i alla fall... Kolla med Saab om de tycker det är vettigt att en turbo inte håller längre.

    En annan sak du kan kolla är om du kanske kan få bilfirman (om du nu köpte från bilfirma?) att byta den åt dig. Det kan ju tänkas att det räknas som dolt fel, även om det hade varit bättre om du hade kollat upp detta direkt när du upptäckte rökmolnet, men det är ju lätt att vara efterklok.. och är jag inte helt ute och cyklar så är det 1 år du har reklamationsrätt på en sådan sak..

    Lycka till.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Jag hade liknande symptom på min og93 innan jag köpte den...
    Märkte när jag lånade hem den över helgen att det kom mycket rök när den stod på tomgågn precis efter start...

    Dom kolla rundor, bytte lite packningar o rensade upp...
    Men turbon va helt slut, det ingick en helt ny i köpet som tur var! Annars hade de gått på en 12.000 :-
    Honda Accord 2.4 Executive
    Garaget.Org

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Garrett aggregaten är ju ett känt problemområde på T7 motorerna.
    Dom omfattas ej av den i övrigt så generösa motorgaranti saab lämnar. Far min fick byta turbo på sin 9-3 -02 som gått strax under 8000mil.
    Han tog det däremot via försäkringsbolaget och dom stod för 60% av kostnaden så det blev billigare än om vi hade bytt den själv.
    Kolla med ditt försärkingsbolag vad dom säger.
    Far har Aktsam som bolag.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Garrett aggregaten är ju ett känt problemområde på T7 motorerna.
    Dom omfattas ej av den i övrigt så generösa motorgaranti saab lämnar. Far min fick byta turbo på sin 9-3 -02 som gått strax under 8000mil.
    Han tog det däremot via försäkringsbolaget och dom stod för 60% av kostnaden så det blev billigare än om vi hade bytt den själv.
    Kolla med ditt försärkingsbolag vad dom säger.
    Far har Aktsam som bolag.
    Det verkar ju som att flera stycken på forumet har fått det att omfattas av garantin så länge de kunnat hänvisa det till att turbon dött av för dålig smörjning pga oilsludge.

    I alla fall skadar det ju inte att kolla upp saken, om inte annat om de kan tänka sig att hjälpa till på någon slags goodwill..

    Går det inte så går det inte, och då är det väl inte så mycket att göra åt, utan bara att bita i det sura äpplet..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Jo om turbon rasar på grund av problem med oilsludge. Detta var inte fallet med min fars bil utan där rasade turbon helt på egen hand.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det verkar ju som att flera stycken på forumet har fått det att omfattas av garantin så länge de kunnat hänvisa det till att turbon dött av för dålig smörjning pga oilsludge.
    Men nu gäller detta en 2004 och den har ju inte denna garanti!!

  16. #16
    Jag har snackat med försäkringsbolaget och dom nekar då turbon inte har havererat. Den läcker "bara" olja, sa dom. Dvs det är inget motorhaveri.


    Sen har jag haft sjuk otur med denna bil.
    När jag köpte den fick jag veta att dom punkter som fanns på senaste serviceprotokollet inte var fixade. Men det fick jag på MRF-garantin.

    Det var en kompressor till AC:n som gått sönder (22.000).
    Sen hade den avtagbara dragkroken rostat fast (6.500)
    Centrallåset till tanklocket ur funktion (garantisak pga att den var lagad för samma fel 6mån tidigare)

    Detta tog bilfirman jag köpte bilen av på sig. (köpte i V-ås men servade i Akalla)

    Sen bad jag Akalla kolla förarstolen vid servicen som jag hade i december. Stolchassit var då så pass dålig att den behövdes bytas ut (15.000).
    Då hade MRF-garantin gått ut men bilfirman tog på sig det iaf då dom haft flera stolar på 04:orna som haft samma fel. (och nu hade även centrallåset till tanklocket slutat fungera för 3:e gången)


    Och det var på den servicen man upptäckte oljeläckaget som jag nu fick reda på att turbon bör bytas.
    Men där gick gränsen för bilfirman när jag ringde dom idag och berättade detta och jag förstår dom. Dom har "fått" bilen av SAAB i Trollhättan.

    Dock kommer dom att stå för bytet av dessa slangar och spjället i turbon (2.300) som jag hoppas ska räcka.


    Men efter det åker bilen åt helvete!!!
    Dock kommer jag ringa direkt till Trollhättan och se om man kan få tag på den ansvarige som skickade bilen till bilfirman i V-ås. Kommer dra ett långskott och se om dom kan tänka sig att ta tillbaka bilen pga alla dom extrema fel som uppstått. För detta är ju nått i hästväg. Hade jag pröjsat allt själv hade jag fått punga ut med nästan 60.000.

    Jag kan tom tänka mig ett kontrakt där jag förpliktar mig att köpa en annan bil på SAAB i tex Akalla. Men då ska inte bilen tillbaka för det som står i deras prisböcker. Utan mer det dom skulle kunna tänka sig att ställa ut den för i hallen.

    Men det känns lite som David mot Goliat.

  17. #17
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det verkar ju som att flera stycken på forumet har fått det att omfattas av garantin så länge de kunnat hänvisa det till att turbon dött av för dålig smörjning pga oilsludge.
    Men nu gäller detta en 2004 och den har ju inte denna garanti!!
    Nä, jag vet. Men som jag också skriver gång på gång, men som ingen verkar läsa, så SKADAR det ju inte att kosta på ett enkelt telefonsamtal till Saab och fråga om det ska vara så att en -04 som gått 6000 mil ska ha sopslut turbo?

    Det finns ju faktiskt någonting som kallas "goodwill" vilket jag förstått går utanför alla skrivna garantier.


    Citat Ursprungligen postat av turbo75
    Jag har snackat med försäkringsbolaget och dom nekar då turbon inte har havererat. Den läcker "bara" olja, sa dom. Dvs det är inget motorhaveri.
    Fy 17 så trisst. Hoppas verkligen att det löser sig för dig till det bästa.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #18
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Nä, jag vet. Men som jag också skriver gång på gång, men som ingen verkar läsa, så SKADAR det ju inte att kosta på ett enkelt telefonsamtal till Saab och fråga om det ska vara så att en -04 som gått 6000 mil ska ha sopslut turbo?
    Det håller jag med dig till 100%... den borde inte gå sönder så tidigt!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Alltså, vem fan tror att man får en skuren turbo att sluta vara skuren för man byter en slang?

    Har den väl börjat läcka går det fort innan den är sopslut.
    När oljelagringen är kass trycker den ur sig ALL olja i motorn, och jag har sett en bil som tryckte ur sig 3L olja på en minut, observera, 9-5 har 4L olja.... den som tycker det är OK att köra en sån bil, ja den skall fanimej inte komma nära en bil igen..

    Sen är det svårt med Goodwill på Turbo nu förtiden, serviceboken måste vara exemplarisk först och främst, sen ber du verkstan ringa Saab garanti, kolla ev. goodwill, funkar inte det, eller ifall de är för lata, ring saab direkt, säg att det är oacceptabelt etc. etc. men var inte otrevlig, då kan du fetglömma goodwillen.

    Sen kan jag säga att KÖRA sönder en turbo, på en bil som är original, det är praktiskt taget omöjligt, nånting måste ha varit galet, låg olja, "räserkörd" bil som stängs av kokhet etc etc, taskiga oljebyten. Annars är det mycket svårt att sänka en turbo.

    Lycka till. Sen verkar det som om du haft sinnessjukt med strul med bilen, kan försäkra dig att normalfallet med -04 inte är som ditt.


    Mvh


    EDIT, just fan, försäkringsbolaget var det ja. Fråga dem ifall dem ersätter skurna turbos, och vad symptomen är på en skuren turbo. Kan dem överhuvudtaget nånting om bilar kommer de säga, "De läcker olja".... det är säkert det där jävla piss trygg hansa du har..

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Alltså, vem fan tror att man får en skuren turbo att sluta vara skuren för man byter en slang?

    Sen kan jag säga att KÖRA sönder en turbo, på en bil som är original, det är praktiskt taget omöjligt, nånting måste ha varit galet, låg olja, "räserkörd" bil som stängs av kokhet etc etc, taskiga oljebyten. Annars är det mycket svårt att sänka en turbo.

    Lycka till. Sen verkar det som om du haft sinnessjukt med strul med bilen, kan försäkra dig att normalfallet med -04 inte är som ditt.


    Mvh


    EDIT, just fan, försäkringsbolaget var det ja. Fråga dem ifall dem ersätter skurna turbos, och vad symptomen är på en skuren turbo. Kan dem överhuvudtaget nånting om bilar kommer de säga, "De läcker olja".... det är säkert det där jävla piss trygg hansa du har..
    För mig är definitionen "skuren" lika med trasig. Dvs den fungerar inte alls. Men bilen går som normalt.......just nu.

    Bilen hade haft BSR steg 1 och inget mer i 6mån när detta upptäcktes. Känns ju inte som att det ska kunna skada turbon på den korta tiden. Men inget är väl omöjligt.

    Men att en bil som är 3 år gammal redan har haft trasig AC, trasigt stolschassi och trasig turbo låter ju som ett skämt.
    Jag vågar ju inte ha kvar den här bilen. För vad kommer nästa gång? Komplett motorras?

Liknande ämnen

  1. Passar avgassystemet från en 9-5:a till en annan?
    Av ZeroX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 22:16
  2. Oljelampan började lysa och bränd lukt från avgaserna
    Av lrs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 22:57
  3. Skall det verkligen ryka så med Etanol?
    Av Jimmy_72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •