Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fortfarande ojud i fram! 9-3 aero -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    58

    Fortfarande ojud i fram! 9-3 aero -00

    Tjena har fortfarande problem med min 9-3a, jag har bytt till bilstein dämpare och H&R fjädrar på bilen. men har ett ojud som har blivit värre med tiden, låter som ett lagerljud, hjulager höger fram e bytt på saab de var dåligt med ljudet är kvar.

    ljudet dämpas väldigt mycket när man åker på ny asfallt, däcken är de inte som låter har testat med 3 olika däck. hjulinstälning är gjord, medbringan på höger sida e bytt.

    vad kan de vara för fel? kan de vara fjädrarna? eller fjäderbenslagringen?
    efter som ljud blir värre på grov asfalt och mycket bättre på fin ny asfalt?
    man känner även vibrationer i pedalen å golv.

    MVH Bergo

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370

    Re: Fortfarande ojud i fram! 9-3 aero -00

    Citat Ursprungligen postat av bergo
    Tjena har fortfarande problem med min 9-3a, jag har bytt till bilstein dämpare och H&R fjädrar på bilen. men har ett ojud som har blivit värre med tiden, låter som ett lagerljud, hjulager höger fram e bytt på saab de var dåligt med ljudet är kvar.

    ljudet dämpas väldigt mycket när man åker på ny asfallt, däcken är de inte som låter har testat med 3 olika däck. hjulinstälning är gjord, medbringan på höger sida e bytt.

    vad kan de vara för fel? kan de vara fjädrarna? eller fjäderbenslagringen?
    efter som ljud blir värre på grov asfalt och mycket bättre på fin ny asfalt?
    man känner även vibrationer i pedalen å golv.

    MVH Bergo
    intressant..
    har nästan exakt samma fel, bytte lagret i förra veckan. men ljudet finns kvar.. låter väldigt likt hjullager...
    låter mer om man svänger vänster (därför bytte jag höger lager) och precis som du skriver så låter det mer på "grov" asvalt...
    även jag har bytt däck utan resultat..

    en sak jag lagt märke till är att det låter riktigt grovt om man tex bromsar in i en rondell och belastar höger fram väldigt mycket... vad kan det vara? mina belägg fram ska bytas nu i veckan men det kan ju inte vara dom som för liv när man inte brosmar? eller kan det uppstå några vibbrationer ändå??

    jag hör av mig om jag hittar felet

    lucka till!!!
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 191
    Det s.k. axiallagret, som jag brukar kalla fjäderbenslager, kan låta illa o ge ifrån sig diverse oika ljudfenomen. Knak, klonk o vibrationer under vanlig körning. Vissa sätter ju dit extra fjäderbensstöd mellan höger o vänster sida, för att få bort vibbarna när de uppgraderar fjädringen.

    Kanske nåt att rekommendera?
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327
    Hur har det gått med era oljud?
    Jag har en 93aero som sedan i vintras börjat låta mer och mer.
    Låter som ett lager men tycker inte att det väsnas mer då jag svänger, har även hissat upp bilen och kännt på däcken men känner inget glapp.
    Besiktigade bilen förr 2 veckor sedan och bad beskillen vara extra stygg för att kolla hjulagerna men han kunde inte se/känna något fel på dem.
    Kan inte känna någon tempskillnad mellan hjulen efter körning heller.
    Väsnades även med vinterhjulen så därför misstänker jag inte däcken så starkt.
    Har även svaga vibrationer i ratt och känner det även i pedalerna.
    Jag tycker inte att det ökar med motorvarvet så jag tror (hoppas) inte det är växellådan.
    Låter lite mindre vid färd på ny asfalt.
    Kan det vara hjulagerna ändå?
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Det s.k. axiallagret, som jag brukar kalla fjäderbenslager, kan låta illa o ge ifrån sig diverse oika ljudfenomen. Knak, klonk o vibrationer under vanlig körning. Vissa sätter ju dit extra fjäderbensstöd mellan höger o vänster sida, för att få bort vibbarna när de uppgraderar fjädringen.

    Kanske nåt att rekommendera?

    humm... axiallager... vad är det... menar du fjärdebenslagring som sitter högst upp i tornet då eller vad menar du

    låter som det kan vara något sådant i alla fall.. för ett och annat knak kan den ge ifrån sig när jag har mycket rattutslag.. det har jag alltid trott att det är fjädern som hoppar till.
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116
    Har haft samma fel på min, felet var att hjulbultarna ifram satt lösa pga idiotverkstad
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Sänkt saab 9-3 aero og fortfarande hög
    Av Robin899 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-11-18, 07:41
  2. Ojud framvagn 9-5 automat (-99 2,0)
    Av Aviatören i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 18:04
  3. ojud turbo acc ?
    Av RolandPalinski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 22:09
  4. Ojud från ACC
    Av jocke33 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •