Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Trimma 9000cse 2.3t MED tcs

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7

    Trimma 9000cse 2.3t MED tcs

    Ja som topicen lyder, årsmodellen är för övrigt en 92a och importerad från tyskland. Har inte nån knapp att stänga av tcs:en med.

    Det jag är ute efter är att höja laddtrycket helt enkelt. Hur gör jag det utan att chippa bilen vilket enligt speedparts går men är lite riskabelt då hela styrsystemet inkl. abs, tcs, lmm m.m kan ge upp.

    Det som sitter på bilen nu är 3 tums hela vägen samt open-air luftfilter, visst det rör ju på sig men klart man vill ha mer liksom..

    Är det nån som har erfarenheter av trimmade 9000 med tcs så får n mer än gärna skriva av er lite tips!

    Mvh David

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654
    När man chippar höjer man ju blandannat laddtrycket, detta tillsammans med att bla tändning och bränsletrycket blir lite ändrat gör att motorn inte går magert (för lite bensin) som annars kan hända om man bara pystrimmar = motornknackar = skadar kolvar.

    Chippar du så har du ju också kvar säkerhetssystemen så att bilen själv ställer ner laddet när det börjar knacka!!

    Var inte dumsnål nu!!

    Edit: 2,3t (ltt) saknar väl magnetventil?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350
    Det är bara trimma på!Har själv en trimmad TCS bil inga problem.Men se till att han som fixar chippet kan TCS.


    Mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Som sagt trimma är inga problem så länge TCS:en fungerar som den ska. Hade en 2,3T S-92 med steg 3 å lite annat godis, Fungerarade mkt bra! Känns ju att det är LH å inte T5 men fungerar endå tillfredställande.

    Lycka till i trimmträsket

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Tack för svaren! Raven min tanke är inte att vara dumsnål genom att enbart höja laddtrycket utan självklart kommer ju ju optimering av tändning och bränsletryck göras i såna fall, antingen av chippet eller av mappningen. Målet i effekt ligger runt 250 hk så jag fortfarande kan köra me org. spridare och turbo.

    Är det nån som har ett chip eller vet nån som säljer såhör gärna av er!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Trimma 9000cse 2.3t MED tcs

    Citat Ursprungligen postat av Davve_Pbv
    Det jag är ute efter är att höja laddtrycket helt enkelt. Hur gör jag det utan att chippa bilen vilket enligt speedparts går men är lite riskabelt då hela styrsystemet inkl. abs, tcs, lmm m.m kan ge upp.
    Var detta jag reagerade på...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Trimma 9000cse 2.3t MED tcs

    Citat Ursprungligen postat av Davve_Pbv
    Ja som topicen lyder, årsmodellen är för övrigt en 92a och importerad från tyskland. Har inte nån knapp att stänga av tcs:en med.

    Det jag är ute efter är att höja laddtrycket helt enkelt. Hur gör jag det utan att chippa bilen vilket enligt speedparts går men är lite riskabelt då hela styrsystemet inkl. abs, tcs, lmm m.m kan ge upp.

    Det som sitter på bilen nu är 3 tums hela vägen samt open-air luftfilter, visst det rör ju på sig men klart man vill ha mer liksom..

    Är det nån som har erfarenheter av trimmade 9000 med tcs så får n mer än gärna skriva av er lite tips!

    Mvh David
    Det ryktas att "Chip-Mats" kan fixa chip till TCS-bilar. Mejla och kolla! mats.i.johansson@velocitybredband.se
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Stämmer att Mats har till TCS bilar!

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Yess fick nys om det ja, får slänga iväg ett mail o se vart det leder

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Finns ju även Saab trimbox 220hk/334Nm
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    SQR har &så. Köpte där själv.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Har inte de flesta till TCS..?? Eller vad missar jag.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Jo de flesta har till bilar med TCS men oftast bara tillsammans med trionic-styrning, inte LH... Jag är inte helt på det klara till varför de inte har det men nissen på speedparts mumla nåt om att det inte brukar hålla m.m.. Skitsamma, jag har nu möjlighet att köpa chip av "Chip-Mats" så för min del har det löst sig Men hade ändå varit intressant att veta varför så få s.k seriösa trimfirmor inte erbjuder chip till LH med TCS.. Svårt att lämna garanti kanske.. va vet jag

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119
    Åkte hela förra sommaren med Mats steg tre chip. Grym skillnad från original kan jag lova. Fick byta tryckklocka iofs också.

    Bilen blev ialf grymt go o köra. Har nu skickat tillbaka chippen för uppdatering. fortfarande LH med TCS jag sysslar med. får se hur den kommer använda tcs:en nu. haha

    MVH: Patrik

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Har inte de flesta till TCS..?? Eller vad missar jag.
    Det finns ganska många trimmare som har eller har haft problem med att fixa väl fungerande chip till TCS-bilar. Antagligen är läget bättre idag än för 10år sedan

    Gicka det att få program till TCS-bil från Nordic för 10år sedan ?

    I den lilla staden Östersund finns en gammal trimfirma som för inte så många år sedan hävdade att enda sättet att trimma en TCS-bil var med pysventil och dom gör inte chippen själva.
    Tyvärr tror jag inte dom är ensamma om denna kunskapslucka.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":gpqahpqi
    Har inte de flesta till TCS..?? Eller vad missar jag.
    Det finns ganska många trimmare som har eller har haft problem med att fixa väl fungerande chip till TCS-bilar. Antagligen är läget bättre idag än för 10år sedan

    Gicka det att få program till TCS-bil från Nordic för 10år sedan ?

    I den lilla staden Östersund finns en gammal trimfirma som för inte så många år sedan hävdade att enda sättet att trimma en TCS-bil var med pysventil och dom gör inte chippen själva.
    Tyvärr tror jag inte dom är ensamma om denna kunskapslucka.[/quote:gpqahpqi]

    Ja det gjorde det.

    Men numer däremot har vi ingnet till LH osv..bara från t5 -93 ->

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #17
    [quote=Robert@][quote="Urban 1041":7iegarta]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":7iegarta
    Har inte de flesta till TCS..?? Eller vad missar jag.
    Det finns ganska många trimmare som har eller har haft problem med att fixa väl fungerande chip till TCS-bilar. Antagligen är läget bättre idag än för 10år sedan

    Gicka det att få program till TCS-bil från Nordic för 10år sedan ?

    I den lilla staden Östersund finns en gammal trimfirma som för inte så många år sedan hävdade att enda sättet att trimma en TCS-bil var med pysventil och dom gör inte chippen själva.
    Tyvärr tror jag inte dom är ensamma om denna kunskapslucka.[/quote:7iegarta]

    Ja det gjorde det.

    Men numer däremot har vi ingnet till LH osv..bara från t5 -93 ->

    Mvh[/quote:7iegarta]

    Och det är synd, kommer du ihåg min -92:a Robban?
    Jävlar i havet vad den gick! Med "bara" steg 3!

    TCS hade den också. När man mosade på på 2:an blev det ljus-svarta ( hur kan något vara ljus-svart? ) spår bakom. TCS fortsatte jobba på 3:an.




    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

Liknande ämnen

  1. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •