Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: 9-5 Aero 250hk,fahrtspärr vid 250km/h, ja eller nej?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    9-5 Aero 250hk,fahrtspärr vid 250km/h, ja eller nej?

    Bilen i fråga är en original 9-5 Aero ´02 manuell växlad med 250hk.

    Är bilens toppfart max. 250km/h eller är den elektroniskt reglerad(strypt) till denna hastighet?
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Menar du att du inte har provat?
    Kyckling. . .

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Börja med att utrusta bilen med ett tillförlitligt mätistrument. GPS försök sedan komma över 250 km/h.
    "Många äro kallade, få äro utvalda (att köra fortare än 250 km/h)

    Inga spärrar eftersom de flesta inte kommer över 250 km/h

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Börja med att utrusta bilen med ett tillförlitligt mätistrument. GPS försök sedan komma över 250 km/h.
    "Många äro kallade, få äro utvalda (att köra fortare än 250 km/h)

    Inga spärrar eftersom de flesta inte kommer över 250 km/h
    Blir de inte varvstopp nästan då?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Minns inte helt säkert nu hur det är på T7, men det kan ju vara på samma sätt som på T5, att det inte finns någon egentlig fartspärr. Utan att laddtrycket faller till grundtryck över 240 kmh och då orkar inte bilen gå mycket fortare heller.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Minns inte helt säkert nu hur det är på T7, men det kan ju vara på samma sätt som på T5, att det inte finns någon egentlig fartspärr. Utan att laddtrycket faller till grundtryck över 240 kmh och då orkar inte bilen gå mycket fortare heller.


    MVH Tony
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Tror nog att det är nån typ av fartspärr på dessa bilar? Fanns en fartspärr på min 9-3:a antagligen vid 250 knyck, med mitt maptun steg 1 ändrades den till 270 knyck. Kommer ja nog alldrig komma upp i, möjligtvis i frittfall
    Edit: Har trionic 7

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Håkan 831

    Vet inte hur jag ska tolka din lille gubbe med pinnen i handen....

    Men med riktig fartspärr menar jag en sådan som klipper tändning eller soppa vid en exakt hastighet så att det "går in i väggen" ordentligt.

    En sådan bil går inte snabbare om det så går brant nedför då motorn tappar all kraft mer eller mindre när spärren går i.

    På en T5-SAAB så funkar motorn fint men får lägre laddtryck över 240 kmh. Så den går bara så fort som effekten med det lägre grundtrycket räcker till. Och det kan ju bli lite olika beroende på lufttryck och om det lutar skapligt utför eller uppför.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894
    Det är ju det jag är med på
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Det påstås att Aero sedanen fartbegränsats genom laddtryckssänkning i 250 blås, och aero kombin vid 245 slöa km/t. Varför kombin inte får gå fortare förstår jag inte, jag tycker kombin går stabilare i fart än sedanen, men den kanske inte orkar 250.... Jag har inte testat min kombi än, den e alldels för slö uppe i fart för att jag skulle tycke det är kul. Men känner jag mig rätt "måste" jag nog prova i sommar.

    Undrar om det inte var Utengen som kört runt 260 med en ostrypt Aero ??? Sedan eller kombi vete fasen...

    Vet dock att min -02 Nordic 2,3t Sedan (steg2/250 hk) gjorde äkta 255 enl min GPS, och det kändes som det fanns mer o ta av, så effekten borde nog räcka till... (Nålen var förbi sista strecket då...) Men den var iofs för jävla rapp även uppe i 200-220.... Min Aero känns inte som den skulle ha en suck i de fartena om jag mötte min gamla bil...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Aha........





    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Hittade tråden där Utengen åkt fort med en Ärro...
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... 241#466241

    Edit:>
    Garv... alla som klickar på ovanstående länk inser att det börjar bli sent...
    Det var denna länk jag menade:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=44021

    Glögg e gott men man halkar lätt på tangenterna...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Hittade tråden där Utengen åkt fort med en Ärro...
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... 241#466241

    Edit:>
    Garv... alla som klickar på ovanstående länk inser att det börjar bli sent...
    Det var denna länk jag menade:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=44021

    Glögg e gott men man halkar lätt på tangenterna...
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Att jag inte toppade bilen än beror på att jag köpte den för en månad sen och det har varit rätt så blöt på vägen sen dess.

    Var i Lübeck nu i helgen och gasade lätt upp till 240km/h, avbröt pga att jag kom på att vinterdäcken är klassade till endast 210km/h.

    Min bil är chipad med steg 1 också.

    Jag har en VDO navigator som man kan mäta hastigheten med också, är navigatorns hastighets mätning korrekt?
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    På en T5-SAAB så funkar motorn fint men får lägre laddtryck över 240 kmh. Så den går bara så fort som effekten med det lägre grundtrycket räcker till. Och det kan ju bli lite olika beroende på lufttryck och om det lutar skapligt utför eller uppför.
    Det är därför man får så fin ökning av toppfarten med 3" JT och skenande grundladd...

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: 9-5 Aero 250hk,fahrtspärr vid 250km/h, ja eller nej?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Bilen i fråga är en original 9-5 Aero ´02 manuell växlad med 250hk.

    Är bilens toppfart max. 250km/h eller är den elektroniskt reglerad(strypt) till denna hastighet?
    Svar ja. 250 km/t i programmet.
    Perr, i "ditt" höjt några snäpp ifall att...
    Swedish performance

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag har inte testat min kombi än, den e alldels för slö uppe i fart för att jag skulle tycke det är kul.
    Ett tag tyckte du Aero'n gick som f-n, nu verkar det bara vara (relativt) skit Släng in några tider på 100-150 3/4 vxl så får vi se om den är sjuk eller inte.

    Min är ju bara några veckor yngre än din så de borde vara "likvärdiga", jag hänger med de flesta "normala" bilar utan problem, har dock bara lagt i femman 2 gånger än (= +200km/h)
    ESP

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av ESP
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag har inte testat min kombi än, den e alldels för slö uppe i fart för att jag skulle tycke det är kul.
    Ett tag tyckte du Aero'n gick som f-n, nu verkar det bara vara (relativt) skit Släng in några tider på 100-150 3/4 vxl så får vi se om den är sjuk eller inte.

    Min är ju bara några veckor yngre än din så de borde vara "likvärdiga", jag hänger med de flesta "normala" bilar utan problem, har dock bara lagt i femman 2 gånger än (= +200km/h)

    "alldels för slö uppe i fart för att jag skulle tycke det är kul"

    Tja allt e ju relativt, visst faan går bilen bra, den e ruskigt snabb i jämförelse med många std bilar, men har man en gång fått smak på acc i hög fart så har man... Den e inte ruskigt snabb jmf med många bilar här tex.... Men om min laguna åkande granne skulle prova den skulla han nog tycka den var en raket...

    Med min nordic trimmade 2,3t kunde man "lugnt" glida med div bilar (troligen std, eller knappt trimmade) som mopsade sig upp till 220-230, för att sedan åka i från dem rätt ordentligt..
    Om jag låg på 220-230 med den gamla och gav fullt så accade den rätt ordentligt, det kändes att den drog iväg(obs, återigen allt är relativt), medan om jag ligger i + 200 med Aeron och sedan ger fullt så accar den inte med samma känsla... Inte ens nära...

    Men visst en omkörning från 70-130 i höstrusk, dimma och +7 grader, då rör min Aero på sig...
    Jag tror inte det e nåt fel på den, bara på mig.... Jag försöker växa upp o sluta med sånt larv som trim o åka fort och....suck... Undrar om det kommer gå... Kan fortfarande knappt gå in i en hoj affär o köpa olja till jäntans EU-moppe utan att hjärtat slår frivolter.

    Jag har tom börjat undvika åka via Norrköping numer, gissa varför....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Jag har en VDO navigator som man kan mäta hastigheten med också, är navigatorns hastighets mätning korrekt?
    Om du har de sju satellit-prickarna som den helst vill ha för bästa prestanda så kan du nog räkna med nogranhet på tiondels km/h.
    Så säger du +/- 1 km/h har du nog både hängslen och livrem...


    Synd bara att VDO'n inte loggar hastigheter....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av ESP
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag har inte testat min kombi än, den e alldels för slö uppe i fart för att jag skulle tycke det är kul.
    Ett tag tyckte du Aero'n gick som f-n, nu verkar det bara vara (relativt) skit Släng in några tider på 100-150 3/4 vxl så får vi se om den är sjuk eller inte.

    Min är ju bara några veckor yngre än din så de borde vara "likvärdiga", jag hänger med de flesta "normala" bilar utan problem, har dock bara lagt i femman 2 gånger än (= +200km/h)

    "alldels för slö uppe i fart för att jag skulle tycke det är kul"

    Tja allt e ju relativt, visst faan går bilen bra, den e ruskigt snabb i jämförelse med många std bilar, men har man en gång fått smak på acc i hög fart så har man... Den e inte ruskigt snabb jmf med många bilar här tex.... Men om min laguna åkande granne skulle prova den skulla han nog tycka den var en raket...

    Med min nordic trimmade 2,3t kunde man "lugnt" glida med div bilar (troligen std, eller knappt trimmade) som mopsade sig upp till 220-230, för att sedan åka i från dem rätt ordentligt..
    Om jag låg på 220-230 med den gamla och gav fullt så accade den rätt ordentligt, det kändes att den drog iväg(obs, återigen allt är relativt), medan om jag ligger i + 200 med Aeron och sedan ger fullt så accar den inte med samma känsla... Inte ens nära...

    Men visst en omkörning från 70-130 i höstrusk, dimma och +7 grader, då rör min Aero på sig...
    Jag tror inte det e nåt fel på den, bara på mig.... Jag försöker växa upp o sluta med sånt larv som trim o åka fort och....suck... Undrar om det kommer gå... Kan fortfarande knappt gå in i en hoj affär o köpa olja till jäntans EU-moppe utan att hjärtat slår frivolter.

    Jag har tom börjat undvika åka via Norrköping numer, gissa varför....


    Jämför man med bilar här på forumet, ja då är man torsk
    Har, som jag skrev, inte testat övre registret på femman tillräckligt än, min favorit är ju ca 100-200....
    Har du inga tider 100-150, bara för att jämföra...PM:a gärna

    Kör lugnt!

    PS: Vad hände med Mustangracet? DS
    ESP

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero -01 med 250hk??
    Av Tias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 19:15
  2. Saab 9-5 Aero -04 250HK känns slö
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 08:32
  3. 9-5 2,3t 220hk vs aero 250hk
    Av Danne.F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 18:32
  4. tips hur skrämma upp en t16 88B ? till ca 250hk eller ++
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 23:11
  5. Vad har ni för tider 100-150 med 9-5 aero 250hk?
    Av Turbo-Jensa i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •