Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Luftfilter igen

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 587

    Luftfilter igen

    Tänkte att någon moderator kanske kunde komplettera med saker vi inte får med i denna tråd och lägga detta i FAQ sedan, när jag såg i sökningen att det är vaninnigt många inlägg om luftfilter. Om det nu behövs

    Ett luftfilter har funktionen som hörs på namnet, att förse motorn med luft!
    Ett öppet filter med eller utan avskärmning ger inga direkta fördelar, då för stora partiklar kan ta sig in, och den drar i sig varm luft från motorn i större utsräckning än orginalfiltret.
    Detta beror ju också självklart på vart du placerar filtret! Fördelarna med ett sportluftfilter börjar runt 300 hk, då orginalfiltret inte riktigt pallar med längre.
    (Detta är alltså uppfattningen jag bildat mig, rätta mig mer än gärna om jag har fel, jag förhör mig själv menar inte att försöka lära er som redan kan )

    Så min fråga är ganska enkel. Jag har tänkt på ett öppet filter innan, efter som det ser snyggt ut! Men har hört många varningar om dessa filter, både anpassade och universal. K&N Pipercross speedparts filter JD, JS, JP eller vad tillverkaren nu heter!
    Jag har därför kollat på komplement till orginalfiltret när det nu börjar bli dassigt. Har kollat på speedparts (F.286157) och detta verkar väl vara vettigt istället för ett öppet dito? Inlägget gäller min ng900 -97.

    Undrar också om det är någon vits med att borra några hål i orginal luftburk för att få in mer luft. Minns att jag fick detta tips av någon på forumet innan. Sätter ju självklart hålet mot ytterskärmen, men kan det bli för het luft, så jag ska låta det vara?

    Ha Det!

    EDIT: Om det redan finns en identisk tråd som jag missat, ta bort denna tråden och skicka länken i PM!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    Byt ut orginal röret till luftfilterboxen mot ett 3" ,exemplevis ett basreflexrör
    På så sätt förbättrar du andningen avsevärt.
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... rken11.JPG

    Om jag vore som du skulle jag sattsa på ett orginal pappersfilter.


    Här har du en länk till en tråd som tar upp liknande ting.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=


    H/David

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen dog i 100km/h för att sen starta igen för att dö igen OG9-5
    Av Brainy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 09:55
  2. Vattenskadad luftfilter = skräp ? *Posten har lyckats igen*
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 16:18
  3. Luftfilter
    Av jockeb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •