Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Får ej loss den avtagbara dragkroken...

  1. #1

    Får ej loss den avtagbara dragkroken...

    Tror att kroken suttit där i över 2 år hos dom förra bilägarna, men nu vill jag ta loss den.

    Jag lyckades vrida runt nyckeln efter lite hjälp av 5-56 och sen vrida ner låshandtaget.
    Men hur faan får man loss kroken? Enligt boken är det "bara" att dra rakt ut. Men jag tror nästan man svetsat fast den.

    Och jag kan inte låsa den igen för man måste ta bort den och sen sätta dit den igen för att kunna göra det.

    Så nu har jag en olåst krok med nyckeln i. Ska man ge sig på att dra en rep-stropp runt kroken och sen försöka dra loss den med motorhjälp eller kommer hela kofångaren att lossna då?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    843
    Lägg dig under bilen. Ta en träkloss och en rejäl slägga och banka på den undre kanten av dragkroken. Eventuellt får du använda metallbit om trät går sönder. Variera dig också om möjligt. Slå på dragkrokens kula i sidled från båda håll, doch endast med träverktyg. Får inte bli skador på kulan...

    Teori lektion...
    Kroken är avtagbar för? Att den inte skall sitta där när den inte används... Undrar om någon här vet varför... Jag vet?!
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 636
    Citat Ursprungligen postat av Rickard93
    Teori lektion...
    Kroken är avtagbar för? Att den inte skall sitta där när den inte används... Undrar om någon här vet varför... Jag vet?!
    För att det är så jävla fult så ingen vill ha en krok ? Var det rätt

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    843
    nix
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Rickard93
    Lägg dig under bilen. Ta en träkloss och en rejäl slägga och banka på den undre kanten av dragkroken. Eventuellt får du använda metallbit om trät går sönder. Variera dig också om möjligt. Slå på dragkrokens kula i sidled från båda håll, doch endast med träverktyg. Får inte bli skador på kulan...

    Teori lektion...
    Kroken är avtagbar för? Att den inte skall sitta där när den inte används... Undrar om någon här vet varför... Jag vet?!
    Precis. Det är ju jävligt märkligt att folk inte fattar att skiten sitter där för evigt om man inte iaf tar loss den då och då.

    "Ta loss kroken" var det första jag tänkte på när jag hämtade bilen förra veckan.
    Får göra ett försök med träkloss+slägga i helgen. Hoppas den inte lossnar i farten när jag kör till och från jobbet i morgon.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 718
    Ibland måste man fram med gasen för att demontera och då blir det kul
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 308
    2´a på besiktningen om kroken inte går att ta väck och låsanordningen funkar klanderfritt.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    254
    du ska väll snurra den upp o ner sen dra ut? så är det iaf på min om du ej tänkt på det redan dvs
    Saab 9-5 Aero 2004
    Saab 9000 Griffin V6 3.0L 1995

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Dragkroken ska tas bort för att minska risken för whiplashskada vid lättare påkörning bakifrån. Träffar dom kofångaren tar den en stor del av rörelseenergin, träffar dom dragkroken går nästan all rörelseenergi rakt in i chassiet = Ett duktigt ryck i nacken...

    Skicka priset på posten...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 177
    Mycket WD40. Inte 5-56-vatten. Låt dra en stund.
    Det finns ju 2 utföranden, men den med nyckel ska man "bara" behöva dra rakt bakåt. MÅSTE rengöra tappen minst 2 gånger om året och fetta in. Finns plastskyddet kvar? Klart nödvändigt när kroken e väck.
    Gör rent nyckelhålet med PTFEoljespray. Smörj allt du kommer åt.
    Man ska banka på från sidorna och försöka dra bakåt, samtidigt. Bra om man e två då.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 269
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Dragkroken ska tas bort för att minska risken för whiplashskada vid lättare påkörning bakifrån. Träffar dom kofångaren tar den en stor del av rörelseenergin, träffar dom dragkroken går nästan all rörelseenergi rakt in i chassiet = Ett duktigt ryck i nacken...

    Skicka priset på posten...
    Och hur gör vi som har fasta drag då?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 177
    Uppgraderar förstås. Fast en gammal 9000 e tillräckligt mjuk i rumpan numera så där e de knappast nån fara.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 308
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Uppgraderar förstås. Fast en gammal 9000 e tillräckligt mjuk i rumpan numera så där e de knappast nån fara.
    Syndes om inte annat på bakskärmarna och taket när jag tog en älg med påkopplad biltrailer och lastad bil på efter min 9000.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Dragkroken ska tas bort för att minska risken för whiplashskada vid lättare påkörning bakifrån. Träffar dom kofångaren tar den en stor del av rörelseenergin, träffar dom dragkroken går nästan all rörelseenergi rakt in i chassiet = Ett duktigt ryck i nacken...

    Skicka priset på posten...
    Och hur gör vi som har fasta drag då?
    Bilen blir skrynklig även vid en lättare påkörning bakifrån och risken för whiplash är större...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 23:38
  2. Nyckeln gick av i avtagbara draget. Vad gör man?
    Av OlaB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 19:42
  3. vart placerar man bäst den avtagbara dragkroken?
    Av tact i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 23:59
  4. Kan man ha det avtagbara draget kvar med viggenkjolar?
    Av TalladegaSvensson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 02:47
  5. Får inte loss dragkroken *morr*
    Av ayayay i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •