Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byte av bränslefilter OG900 -92

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361

    Byte av bränslefilter OG900 -92

    Jag köpte ett bränslefilter och monteringssats från speedparts och skulle byta mitt bränslefilter på min og900 -92. Men när jag skulle demontera det gamla så var det helt omöjligt, för det var helt fastrostad. Det enda som gick att skruva bort var den skruven som fäster filtret i bilen.

    Så min fråga är kan man klippa av bränsleslangen precis innan filtret och köpa nya sådana som ansluter slangen med filtret eller måste man byta anslutningarna och hela slangen?

    Kan fixa bilder om ingen förstår

    Tack på förhand.
    Karl

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    97
    Borde du inte prova med rostlösande olja först?
    SAAB ng900 Turbo -94

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Om du inte lyckas få bort banjoskruvarna så kan du väl slipa av skallen på dem så du sparar själva anslutningen, så det enda du behöver byta är de lösa banjoskruvarna och tätningsbrickorna. Istället för att kapa slang och sånt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Men det är helt sönderrostat och går inte skruva av från bränslefiltret ens, det bara snurrar runt när man skruvar på skruvarna.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    2 X rörtång...
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Visst är placeringen av Bränslefiltret helt underbar? Ovanför bakaxeln, enkelt att komma åt och mkt skyddat mot korrossion. Bra tänkt. Blev skitbesviken när jag såg att 9-5ans filter sitter på exakt samma ställe. Det är utveckling det. Måste in och byta innan det är försent och skiten sitter som svetsat....

    Nog om det, jag hade samma problem en regnig dag i November förra året. Du får banka och slå lite på skruvarna. Rörtång är nämnt, en stor djäkla rörtång om filtret och sen slå på en lite för liten fast nyckel för att få bra grepp om skruven, så gjorde jag och det lossnade fasen efter ett tag. Mkt wd40 och misshandel fram och tillbaka så brukar det lossna. Att byta slangar/kapa kan väl innebära en del extrajobb va - om du tittat hur dom går så hade jag inte gjort det.

    Annars är det bara att vinkel-kapa skallarna rakt av och byta skruvar.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab

    Annars är det bara att vinkel-kapa skallarna rakt av och byta skruvar.
    Fast kanske inte vinkelkapa pga brandrisken.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Jag antar att slagnen som går bakåt kommer från bränslepumpen men exakt var går slangen som går framåt?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    162
    har man rörtång och en till som hjälper till att hålla så går det! mina bultar var helt slut med...

    lycka till

    mvh

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    Jag antar att slagnen som går bakåt kommer från bränslepumpen men exakt var går slangen som går framåt?
    ??

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    Jag antar att slagnen som går bakåt kommer från bränslepumpen men exakt var går slangen som går framåt?
    ??
    Går fram till fuelrailen kommer ut genom vänstra "stötdämpartornet", men som sagt innan så måste det gå att få loss banjobultarna eller så får man såga av dessa så man får loss anslutningarna och sedan i med nya bultar/brickor.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    gick inte få loss anslutningarna så jag klippte av slangen på båda sidor av bränslefiltret, tog fram hammaren och bankade utav bara F*N tills jag kunde bända ut skruvarna på varje sida av filtret, satte på dessa på nya filtret, dit med nya skruvar, satte fast slangarna igen och startade...

    Har kört ca 40-50 mil nu och det har funkat hittills....

  13. #13
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Jag började byta bränslefilter på min 900S -92 idag, inte va det lätt o få bort men tillslut fick jag faktiskt loss både filter o slangar utan att dra sönder något. Men många svordommar blev det, rostflagor i ögonen, ena armen indränkt i bensin trots att jag ryckte säkringen o lät den gå tills den dog + körde lite extra på starten, biten av myror på ryggen o stucken av mygg i nacken.

    Men det nya filtret blev jag lite fundersam på. När jag skulle ta upp det ur förpackningen o kolla så det va rätt så skramlade det liksom om det. Verkar som något sitter löst innuti. Så ska det väl inte va, har bytt filter på 9000 några gånger o kan inte minnas att dom har skramlat när dom varit nya. Filtret är ett original boschfilter. Hörde ju att det skramlade om förpackningen när jag köpte det men jag antog bara att det medföljde monteringssats. Öppnade aldrig o kollade.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

Liknande ämnen

  1. Byte bränslefilter OG9-5 -99
    Av Liapos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 01:34
  2. Byte av bränslefilter OG9-3
    Av SaabKillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 00:00
  3. [LÖST] Byte av bränslefilter? NG900 2.0t
    Av slippy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 14:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •