Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bulta på en kompressor?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87

    Bulta på en kompressor?

    Om man leker med tanken..
    Hur omöjligt är det att bulta fast en kompressor på en 9-5:a för att
    få den där underbara grundkraften?
    Som en golf ungefär med både turbo och kompressor?
    nu med fiatmotor..

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280
    ingenting är omöjligt här i livet klart att det går men frågan är om det är värt det?
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Sen brukar det vara den där "underbara" grundkaften som knäcker växellådorna...

    Gillar du inte den klassiska Saab-ketchupen?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    jodå men den finns ju knappt inte i 9-5:an.. och sedan så ger en kompressor rätt gött ljud
    nu med fiatmotor..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Jodå, det går nog att lösa det mesta. Jag ser egentligen bara ett par små detaljproblem:

    * Få koppling och låda att hålla
    * Få tag i nån som kan mappa grejjerna
    * Få plats med kompressorn under huven

    Ang att få tag i och få in kompressorn på plats, prova ring AluTech (www.alutech.se). De har finafina kit till bl a BMW, så de borde kunna hjälpa dig. De har även tredjeparts-sprut (Haltech) om du inte får tag i nån som kan mappa Trionic åt dig.

    Om du nu skulle få för dig att genomföra detta så är jag RUGGANS nyfiken på resultatet!!!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    Jag har nog inte råd att genomföra det, misstänker att det kommer bli ungefär lika dyrt som bökigt. Så jag lekte mest med tanken.

    Men visst hade varit en kul grej att testa?

    Saab har ju trots allt redan labbat med kompressormatade motorer, fast då utan turbo.. De där med variabel kompression svc eller vad de kallades och då tydligen också i 9-5:or.

    Jag misstänker att det skulle bli en total ombyggnad av det som finns under huven inklusive en del karvande i torpedväggen och i huven. Ombyggnad av sprängkåpa och drivaxlar för att passa i en mer robust låda, dvs inte saab. Satan va kul de hade varit om det funkat och om man hade haft mer dinero.
    nu med fiatmotor..

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av aCiDiCuS
    Jag misstänker att det skulle bli en total ombyggnad av det som finns under huven inklusive en del karvande i torpedväggen och i huven. Ombyggnad av sprängkåpa och drivaxlar för att passa i en mer robust låda, dvs inte saab. Satan va kul de hade varit om det funkat och om man hade haft mer dinero.
    Om man ersätter turbon med en kompressor finns det ju plats... Men sen lär man väl både försöka hitta nån som vill mappa och få dit en Getrag-låda modell värre, gissar jag...

    Men visst skulle det vara kul med en Saab som låter som en toktrimmad sugis?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Har funderat en del på hur det skulle se ut och funka rent praktiskt.
    Själva kompressor/turbo grejen vid insuget går att lösa men mappningen och sånt gör att det stannar vid en tanke.
    Hade varit kul om någon galning försökte.
    "Impossible is a word to be found only in the dictionary of fools." Napoleon

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av aCiDiCuS
    Jag misstänker att det skulle bli en total ombyggnad av det som finns under huven inklusive en del karvande i torpedväggen och i huven. Ombyggnad av sprängkåpa och drivaxlar för att passa i en mer robust låda, dvs inte saab. Satan va kul de hade varit om det funkat och om man hade haft mer dinero.
    Om man ersätter turbon med en kompressor finns det ju plats... Men sen lär man väl både försöka hitta nån som vill mappa och få dit en Getrag-låda modell värre, gissar jag...

    Men visst skulle det vara kul med en Saab som låter som en toktrimmad sugis?
    Kænns inte riktigt som den mest logiska platsen att placera kompressorn, dær turbon suttit.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Kænns inte riktigt som den mest logiska platsen att placera kompressorn, dær turbon suttit.....

    MVH Tony
    Sant, men var sjutton ska man göra av den, då?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    VGT-aggregat istället någon ?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98
    Tycker oxå det hade varit fräckt med en kompressormatad saab. Hittade kompressorkit när jag hade Opel innan. inte så farligt dyrt, men kanske lite bökigare att sätta dit än en turbo. Fanns kompressorer på http://www.enem.se.
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

Liknande ämnen

  1. 9-5 med kompressor?
    Av alex79 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 13:10
  2. [LÖST] AC kompressor fungerar ej OG9-5
    Av yellow 900 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 18:14
  3. kompressor
    Av Teemu i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 22:53
  4. AC Kompressor
    Av TurboColle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •