Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Kolla Glt på lättast sätt på T7:an

  1. #1

    Kolla Glt på lättast sätt på T7:an

    Jag har en 9-5 2.0T har några frågor
    Vilket Glt ska man ha?
    Funkar det inte att rycka kontakten till mag ventilen och kolla glt n?
    HUr gör man annars på lättast sätt.
    När jag ryckte kontakten laddade bilen 0.3 vid fullt gas pådrag.
    Våre tacksam om hjälp

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Dessvärre måste man nog mäta grundladdet med tryckklocka på membrandosan till wastegaten när det gäller T7...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    Som ovanstående skriver. Gör en Y koppling, en ände till WG-dosa, en ände till KALIBRERAD mätare, samt den siste änden till en handpump eller nerställd kompressor, vid 0,4-0,45bar skall WG-stången röra sig. Förspänningen skall vara 2mm, dvs du skall behöva dra stången 2mm för att kunna haka på den på WG-hävarmen. Stämmer inte detta, dvs du har för lågt grundladd kontra förspänning; då har klockan blivit förslappad. Lämpligt att byta.


    Varför behöver du kontrollera bilens GLT? På vilket sätt går den illa?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Annars kan man koppla ihop slangen från kompressorn till tryckklockan!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Annars kan man koppla ihop slangen från kompressorn till tryckklockan!
    Förvisso....
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Som ovanstående skriver. Gör en Y koppling, en ände till WG-dosa, en ände till KALIBRERAD mätare, samt den siste änden till en handpump eller nerställd kompressor, vid 0,4-0,45bar skall WG-stången röra sig. Förspänningen skall vara 2mm, dvs du skall behöva dra stången 2mm för att kunna haka på den på WG-hävarmen. Stämmer inte detta, dvs du har för lågt grundladd kontra förspänning; då har klockan blivit förslappad. Lämpligt att byta.
    Exakt så menade jag. Tack för beskrivningen.. 0,4 bar ska det vara för GT17 (Standardturbon). (0,45 för TD04 om det hade varit en Aero).
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695
    Är dessa "hemmagjorda" instruktioner eller SAAB orginal?

    Kontroll respektive justering av GLT T7.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är dessa "hemmagjorda" instruktioner eller SAAB orginal?

    Kontroll respektive justering av GLT T7.
    Det där tror jag trots allt att gäller T5 Bilar....
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Det där tror jag trots allt att gäller T5 Bilar....
    Det står B205, men enligt all info jag sett tidigare gällande T7 så ska det där inte fungera. Det är bara tryckklocka som gäller... Jag håller med om att instruktionen verkar gälla B204, dvs T5-bilar.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är dessa "hemmagjorda" instruktioner eller SAAB orginal?

    Kontroll respektive justering av GLT T7.
    Det där tror jag trots allt att gäller T5 Bilar....
    Fast då borde det knappast stå ” Checking basic charging pressure, on-road (B205L/R, B235R)”, eller hur?

    Dessutom finns ju dessa separat för T5:

    kontroll respektive justering.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Fast då borde det knappast stå ” Checking basic charging pressure, on-road (B205L/R, B235R)”, eller hur?

    Dessutom finns ju dessa separat för T5:

    kontroll respektive justering.
    Helt korrekt. Därför tänker jag testa enligt detta dokument nu på en gång återkommer med mer info.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    LM:

    De har bara kopierat guiden från B204. Ser inte ens ut så där på T7 bilar.

    Därav tror jag inte det fungerar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Då var det testat... Jag har för mig att jag sett en tråd där allas vår vän DrBoost förklarar exakt varför och hur det är som det är med GLT på T7:orna.

    Min bil har iofs MapTun-mjukvara, man jag betvivlar att MapTun skulle ta bort en sån funktion bara för att ge DrBoost rätt.

    Enligt LM:s test är mitt GLT = maxladd, och det stämmer inte. Följdaktligen: mät med tryckklocka enligt beskrivningen från AirFlow. Beklagar LM... Det hade varit sååå mycket enklare!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Enligt LM:s test är mitt GLT = maxladd, och det stämmer inte. Följdaktligen: mät med tryckklocka enligt beskrivningen från AirFlow. Beklagar LM... Det hade varit sååå mycket enklare!
    Ska jag vara helt ärlig så uttryckte jag tvivel redan i mitt första inlägg så det är väl bara bra att vi reder ut detta. Eftersom jag själv åker "veteranbil" är det bara att köra enligt T5-metoden för mig men dessutom har jag tillgång till riktig handpump så det löser sig annars också.

    Är alltså problemet med T7 att "foten på bromsen" inte ger bara GLT utan att det kan bli lite vad som helst?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ska jag vara helt ärlig så uttryckte jag tvivel redan i mitt första inlägg så det är väl bara bra att vi reder ut detta. Eftersom jag själv åker "veteranbil" är det bara att köra enligt T5-metoden för mig men dessutom har jag tillgång till riktig handpump så det löser sig annars också.

    Är alltså problemet med T7 att "foten på bromsen" inte ger bara GLT utan att det kan bli lite vad som helst?
    Jo, och nu vet vi ju. Jag hade inte testat tidigare heller, så det var ju bra!

    "Foten på bromsen-taktiken" på T7 gör ingen skillnad. Ju mer moment du begär, desto hårdare jobbar turbon för att ge dig det. Därav resultatet; om jag stampar fullt på gasen och bromsar tills den håller konstant fart har jag max-ladd på mätaren. Den gör ju allt för att kunna öka i hastighet... Logiskt, eller hur?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Som ovanstående skriver. Gör en Y koppling, en ände till WG-dosa, en ände till KALIBRERAD mätare, samt den siste änden till en handpump eller nerställd kompressor, vid 0,4-0,45bar skall WG-stången röra sig. Förspänningen skall vara 2mm, dvs du skall behöva dra stången 2mm för att kunna haka på den på WG-hävarmen. Stämmer inte detta, dvs du har för lågt grundladd kontra förspänning; då har klockan blivit förslappad. Lämpligt att byta.


    Varför behöver du kontrollera bilens GLT? På vilket sätt går den illa?
    Enligt verkstadshandboken så ska trycket vara 0,32 ± 0,03 bar då reglerstången börjar röra på sig.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    Johan>
    Nja, nu är du väl ute o seglar ?
    I vanlig ordning är det 0.40 för GT17 o 0.45 med TD04.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 361
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Johan>
    Nja, nu är du väl ute o seglar ?
    I vanlig ordning är det 0.40 för GT17 o 0.45 med TD04.
    Du kanske kan vara vänlig och förklara för oss ovetande hur det det egentligen ligger till med GLT på T7?
    Min bil (9-5 Aero) sänker då laddtrycket ordentligt när jag trycker på bromsen, men jag vill minnas att laddtrycket justeras ned med hjälp av spjället?

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    Vad menar du med "ligger till"? Näe, vänsterbroms är inte framkomlig väg på T7..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Johan>
    Nja, nu är du väl ute o seglar ?
    I vanlig ordning är det 0.40 för GT17 o 0.45 med TD04.
    I verkstadshandboken till 9-5 står det:

    "Då reglerstången precis börjar röra sig avläses trycket på manometerskalan. Trycket ska vara 0,32 ± 0,03 bar."

    Detta gäller för test med pump och manometer.

    Kikar man i verkstadshandboken för äldre motorer så anges grundladdtrycket till 0,40 respektive 0,45 bar, dock beskrivs förfarandet för test av grundladdtrycket på väg.

    Trycket då reglerstången börjar röra på sig måste ju vara något lägre än det tryck laddtrycket stabiliseras vid. För att laddtrycket ska stabiliseras krävs ju ett visst lyft från wastegateventilen.

Liknande ämnen

  1. Lättast sätt att komma åt kablar till AMP 1 under sätet?
    Av Carl-pedal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 23:12
  2. kan man kolla balans kedjan på ngt sätt?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 00:50
  3. Kolla oljan på rätt sätt?
    Av DillinetZki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •