Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ny lambdasond - Jösses vilken skillnad.

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Ny lambdasond - Jösses vilken skillnad.

    Historien började för några år sedan när Stranna och jag provade varandras bilar och CE på min bil tändes efter några km Felkoden var "adaptionsfel" och den försvann efter nollning av boxen. Bilen gick dock som vanligt.
    Efter detta har CE kommit tillbaka ett antal gånger med ca 6mån mellanrum och med tiden har jag lärt mig att bli förvarnad på detta genom att tomgången blir orolig.

    Div undersökningar har inte gett något egentligen, men så kopplades T2 in och det visade sig att det fanns en felkod "förvärmning lambda - strömvärde felaktigt" som inte gav CE. Vidare visade T2 att förvärmningen verkade fungera men strömvärdet blev tydligen felaktigt. Misstankar har alltså funnits om halvkass lambdasond.
    Lambdasonden var en piratsond som vid första CE tillfället gått bara några tusen mil och nu är uppe i ca 13k.
    Dr Boost har ju vid mer än ett tillfälle tipsat om att piratsonder kan ställa till trubbel så därför köpte jag en Bosch-sond när Mekonomen hade rabatthelg. Pris ca 800kr

    Ett annat "fel" som jag irriterat mig på en längre tid är att motorn vibrerat och inte riktigt trivts under 1500rpm. Har väl misstänkt att 26000mil varav minst hälften i trimmat tillstånd börjat sätta sina spår i drivpaketet.
    Tycker också att bilen dragit mer bensin än tidigare.

    Nu är nya sonden monterad och dom tidigare trista vibrationerna på riktigt låga varv är borta Känns som en helt ny bil
    Förhoppningsvis slipper jag även CE i framtiden och kanske även lite lägre förbrukning.
    Jag är helt enkelt jävligt nöjd med min senaste investering
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Finns inget bättre än när man hittar felet

Liknande ämnen

  1. Är de någon skillnad på främre lambdasond för 9-5 03a, 99a?
    Av rachid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 20:55
  2. Lambdasond, vad för skillnad?
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •