Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab og900 T8 Special. Allmän renovering. Mycket bilder

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610

    Saab og900 T8 Special. Allmän renovering. Mycket bilder

    Tänkte att det var dags och lägg upp en projekttråd nu när det äntligen börjar hända lite med bilen

    Köpte en billig 900 i vintras av "R32" här på forumet för att bygga T16 av men efter en massa funderande så kom jag fram till att motorn som sitter i får räcka för att det är så pass mycket att göra på bilen i övrigt..

    Den är inte direkt i bra skick som den står men det ska det bli ändring på
    Rost finns det på vänstra bakre skärmkanten som är bra uppäten (kommer bilder på den imorgon) och ett litet hål på bakluckan, annars är det bara lite bubblor i lacken runt antennen och ett lacksläpp på förardörren..

    Dom pengarna jag får in som inte är mycket kommer jag att lägga ner på bilen nu i framtiden..

    Bilderna är väl inte dom bästa men det går ju att se vad det är på dom (mobilkamera), ska försöka att komma ihåg och knycka morsans kamera i framtiden..


    Så här såg bilen ut när jag var och hämtade den i vintras, som synes så fattas kjolarna och konerna bakom kofångarna (får hem koner vilken dag som helst)..





    En intercooler hade jag förberedd och den måsta själklart dit, dock inte inkopplad än.. Det var väldigt enkelt att få dit den.. Tack till Kjella för för all aluminium svetsning





    Kofångaren skruvas på igen och den passade , jag som vart orolig för att den inte skulle gå dit igen





    En annan ratt måste man ju ha Även en vxl spak som jag har kortat 10cm som ska skruvas i någon dag..




    Bilen står och väntar på att få dra ner på isen och smiskas några varv och när den är på isen, lägg märke till toningen på baklyserna



    Fint väder fick vi oxå




    Grillen kunde man inte ha som den var orginal så den måsta genast fixas till, tyvär så har jag inga bilder före jag gjorde ordning den.. Se så den blänker



    Och slutligen så har vi bilen som den ser ut idag, nytvättad och nästan fin Även med en fin grip dekal som köptes av "-= Marcus =-" här på forumet.. Bromslyset och dekalen i bakrutan ska jag slita bort så var inte orolig över att gripen går över det Man ser även rosthålet i bakluckan på en bild, på samma bild så ser toningen på baklyset konstigt ut




    Det kommer mer bilder imorgon på mitt jävulskt hängande innertak som ska kläs om, laddtrycksmätaren ska plastas in i A-stolpen och både A och C-stolparna ska kläs om samtidigt som innertaket (svart).. Kommer även bilder på skärmkanten som är sönderrostad, rosten runt antennen och hålet i bakluckan.. Kan ta lite till bilder på lite övrigt om någon vill se något annat..

    Det sitter omlödd APC på den, kör med 1bar i ladd nu och det sitter 3" från downpipen fram till bakaxeln då det går över till 2,5" (ska byggas 3" downpipe med), jag har även öppen dump som alltid retar någon Men det funkar utmärkt med öppen dump, inga som helst tecken på nersurning vid gassläpp eller några rökpuffar!
    Även rutorna ska tonas, går allt som planerat så har jag tid över att tona dom till helgen. All rost kommer jag att ge mig på så fort svetsen får för sig att börja funka som den ska igen.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Var ut och fotade rosten som finns på bilen nu och gav mig på innertaket men regnet satte stop så att jag kunde inte lyfta ur innertaket nu.



    Det härliga innertaket på väg ur.



    Allting är lossat till innertaket så nu går jag bara och väntar på att det ska sluta regna så att jag kan plocka ur det helt och mäta det och fixa tyg.

    EDIT: Det slutade regna en sväng så att jag passade på att plocka ur innertaket nu..




    Jag har även hunnit med att plockat bort tyget så nu är det bara och köpa nytt och sätta sig å limma någon dag

    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Du har lite att göra ser jag... Den blir nog väldigt bra efter din lilla renovering..

    MVH // Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    102
    Medlem#
    7519
    Ser ut som du kommer få lite att göra, men det kommer bli bra...
    Byte själv innertaket för ett tag sedan och det blev bra, no more slappt hehe
    //Henrik_T16_Move_Your_Mind
    900_T16 9-5_Aero_Hirsch

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Jo då det finns mycket att göra.. Ja bra hoppas jag då på att det kommer att bli, men jag har ändå inga planer på att ta fram den förän nästa sommar så det ska nog inte vara några problem att få den fin
    Idag har jag inte fått någonting gjort för att det har regnat hela dagen och så har jag sålt en cross och imorgon ska jag åka ner till Borlänge och hämta upp en ny cross Men på lördag eller söndag så ska jag nog ta och lappa igen hålet i bakluckan iaf, det regar in i den nu så det är inte nå värst roligt..
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Nu har jag råkat ut med ett missöde med crossen (vevlager ras) så att jag kommer inte ha råd att göra nånting på bilen på ungefär en månad
    Men så fort crossen är fixad och pengar dyker in så sätter jag igång med bilen igen..
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Händer det nått med bilen?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 037
    Detta kommer bli bra detta.. känner igen mig och min kärra i denna tråden faktiskt

    Jobba på!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Händer det nått med bilen?

    /Henrik
    Ja, har det hänt något med bilen? Har du kvar den?

    (Hittade tråden av en slump när jag sökte på annat.... )

    Mvh

  10. #10
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Ojsan, har missat det här totalt

    Det blev inte så värst mycket gjort åt bilen tyvär och den är såld sen några månader tillbaka. Men den är numer besiktad och rullar fortvarande på för fullt

    Det här är sista bilden jag har på bilen:


    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Den såg fin ut med de där fälgarna!

    Hann du klä om innertaket förresten? Isåfall, mycket jobb? Var inhandlades lim och tyg? Klädde du även om takluckan?

    Skulle behöva göra det på min 900s, hänger lite i bakkant och tyget på takluckan är lite dassigt.

    Mvh

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Den såg fin ut med de där fälgarna!

    Hann du klä om innertaket förresten? Isåfall, mycket jobb? Var inhandlades lim och tyg? Klädde du även om takluckan?

    Skulle behöva göra det på min 900s, hänger lite i bakkant och tyget på takluckan är lite dassigt.

    Mvh
    Bra guide: http://hotel.velocitybredband.se/~ma-94 ... ertak.html

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Jag gjorde tyvär aldrig det, tog bara bort det gamla tyget, men något nytt kom aldrig dit.

    Jo fälgarna satt verkligen kanonfint på bilen måste jag säga
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Tack! Denna har jag aldrig sett förut, visste att det fanns en på engelska men en svensk är ju ännu trevligare.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Svar: 265
    Senaste inlägg: 2016-12-05, 17:44
  2. SAAB 9³ -98 ¤Varning:Mycket bilder¤
    Av DarkRaver i forum Projekt
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 11:59
  3. Saab og900 Special edition!!
    Av Silver AERO i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 21:40
  4. saab 900s -90 renovering avslutad BILDER.
    Av Tottetee i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 13:44
  5. T8 Special som dricker mycket bensin.
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •