Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Frågor angående dumpventil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    32

    Frågor angående dumpventil

    Hejsan!

    Det är så att jag har införskaffat en dumpventil till min Saab 95 Aero kombi 2.3t ( var för några månader sen). Vi testade att montera den öppna dumpventilen, första testet så orkade den med att öppna ventilen men de var knappt och vi fick ingen motorlampa att lysa på panelen. Test två så tänkte vi att vi släpper på fjädern men vi i själva verket spännde den vilket vi inte visste då, för vi stod och dividerade om vilket håll vi skulle skruva åt. När vi hade monterat den igen och skulle testa så orkade den då inte öppna ventilen och motorlampan började att lysa på panelen men som över en helg slocknade av sig själv.

    ( Vår slutsats av att motorlampan började lysa var pga att trycket gick tillbaka och den fick fel värde/fet blandning och lampan började lysa, någon annan som har någon annan idé vad det kunde ha varit som orsakade att lampan tändes får gärna skriva.)

    Nu kommer mina frågor här.

    1. Går de i huvudtaget att montera en öppen dumpventil när de orginal sitter en återcirkulerande dump?

    2. Om man nu släpper på fjädern så pass mycket att den orkar öppna, som den gjorde vid första testet så började de inte att lysa någon motorlampa så rent teoretiskt så borde ju gå att montera en öppen ventil utan att behöva "gifta in", alltså säga åt bilen att den ska sitta där.

    3. Någon som har monterat en öppen dumpventil när de sitter en återcirkulerande dump orginal och hur blev resultatet? "gifte" du/ni "in" den?

    Jag skulle gärna vilja ha den öppna monterad på bil, gillar det där extra pysljudet för den gör ingen nytta att ligga på hyllan..

    Ett annat allternativ som man skulle kunna göra på är att montera ett öppet luftfilter, då pyser det till, de funkar på kompisens Volvo S40 iaf.

    Får jag dit ventilen så åker det på ett öppet luftfilter samt lite större tum på avgassystemet samt dubbelpipit, sen är jag nöjd. [/b]

    Alla ord är välkomna! Tack på förhand!

    Mvh

    Mange

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329


    Läs den där!

    Svaret är att det går att montera men bilen kommer att gå som kön till Konsum när PRO har rabatt!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Frågor angående dumpventil

    Citat Ursprungligen postat av Snickers
    1. Går de i huvudtaget att montera en öppen dumpventil när de orginal sitter en återcirkulerande dump?
    NEJ inte på Trionic 7. På trionic 5 med mapsensor går det utmärkt

Liknande ämnen

  1. Frågor angående T5
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 12:25
  2. Fråga angående montering av dumpventil!
    Av fall3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 01:18
  3. lite frågor om magnetventil och dumpventil
    Av CPBBK84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 20:53
  4. fråga angående dumpventil
    Av linqan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •