Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Köp av 9-5 Aero SC 04, har jag gjort bort mig?!?

  1. #1

    Köp av 9-5 Aero SC 04, har jag gjort bort mig?!?

    Hej,

    Var ett tag sedan man hängde här, hoppas att man får ställa en fråga som "nyreggad"...

    Läste precis denna tråd

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=139047

    Har precis varit och skrivit kontrakt på en 9-5 Aero SC 04, 5800mil, tämligen fullsmetad. Den kändes "rätt" och allt verkade ok.

    Bilen har rullat som tjänstebil / leasingbil på en firma.

    Bilen säljs av Svenska Bil i Sthlm.

    Jag har ställt alla frågor man ska ställa, känns det som. Bilen skall vara servad enligt bok. Fick mig en "snabb-titt" i serviceboken (säljaren höll i den ), och säljaren säger att allt är grönt... Och vi pratade om nästa service-tillfälle...

    Nu börjar jag få lite funderingar. Jag har inte frågat något om den förlängda motorgarantin på 8 år, inte heller har säljaren nämnt något om detta.

    Det som fick mig att börja fundera lite var just ovan tråd, samt att säljaren började snacka om att service-intervallen är 3000 mil, eller en gång per 12 månader.

    Jag vet inte om jag blivit lite nojjig, då köpet gått ganska fort (Bilen han knappt in i hallen efter "rekond") och jag ska hämta bilen nu på fredag, samt att den stod ganska lågt i pris jmf med många andra -04 med ungefär samma mil.

    Jag har ju tidigare åkt 9-3 Aero -01, och har själv alltid kört service minst var 1000mil (ekonomiservice = olja+filter), och i princip en gång per år, och ämnar fortsätta med detta för denna bil.

    Borde jag fråga mer om denna "8 år motorgaranti"? få det på papper? alt inskrivet i köpeavtal?

    Jag menar, bilen säljs av auktoriserad ÅF, säljaren har sagt att allt är grönt, bilen är servad "enligt bok"... Samt att jag har 6mån garanti på köpet... Kan jag sova lugnt och njuta av min "nya" bil eller??!

    Tar gärna emot lite funderingar, men skräm inte upp mig i onödan!!

    Mvh
    Svart 9-5 Aero SC -04

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    om inte jag har helt fel så är förlängda motorgarantin på 9-5 till och med årsmodell 2003. Men ngn kan säkert bekräfta/dementera.

  3. #3
    Ok! Har väl mest följt debatten från sidlinjen när det gäller oil-sludge och vevhusventilation på 9-5 och har kanske inte läst in mig på alla detaljer när det gäller modellår kontra garanti...

    Med mer än att jag förstått att vissa åtgärder gjorts iom M/04...

    Mer funderingar får gärna komma!

    Tack


    Mvh

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    om inte jag har helt fel så är förlängda motorgarantin på 9-5 till och med årsmodell 2003. Men ngn kan säkert bekräfta/dementera.
    Korrekt.


    Pressmeddelande

    27 januari 2005


    Saab gottgör kunderna med kraftfullt garantiåtagande

    Saab Automobile inför en retroaktiv motorgaranti på 8 år beträffande de
    problem som ett begränsat antal motorer i Saab 9-5, årsmodell 1998-2003 och
    Saab 9-3, årsmodell 2000-2003 kan drabbas av på grund ett fel i motorns
    smörjningssystem.

    Den åttaåriga garantin gäller för de problem som uppstått i ett begränsat
    antal motorer i äldre Saab 9-5 och 9-3, som under en ogynnsam kombination
    av särskilda väder- och körförhållanden kan drabbas av s k oil sludge (att
    motoroljan bryts ner i förtid). Garantin innebär att de kunder som har
    drabbats av motorfel med anledning av oil sludge kommer att få full
    ekonomisk kompensation. Kunder som är oroliga beträffande sin bil
    rekommenderas att uppsöka sin auktoriserade Saab-verkstad.

    Garantin innebär att en bil som t ex nyregistrerades i januari 2003 har en
    unik motorgaranti beträffande problem relaterade till oil sludge som
    sträcker sig fram till januari 2011, oavsett miltal. Och en bil uttagen i
    augusti 1998 har garanti kvar fram till sommaren 2006.

    - Det här är vårt sätt att ta ansvar för de besvär och de kostnader som de
    här problemen har förorsakat våra kunder, säger Bengt Nilemo, VD GM
    Sverige. Det är en unik åtgärd, men för oss handlar det om kundernas
    förtroende och då räcker det inte med mindre när det handlar om ett
    premiumvarumärke som Saab.

    - Vi vill samtidigt uppmana alla våra kunder att följa instruktionsbokens
    anvisningar för hur man man byter olja och att använda helsyntetisk olja.
    Det är två enkla åtgärder som kan göra stor skillnad för att problemen inte
    ska uppstå.

    Ersättningarna för redan inträffade skador uppgår till 100 procent för
    material- och arbetskostnader under förutsättning att kunden fortfarande
    har bilen i sin ägo. Kunder som tidigare haft utlägg för den här typen av
    skador uppmanas att kontakta sin loakala Saab-handlare för mer information
    om ersättning. Dessa kunder måste kunna visa upp en dokumenterad
    servicehistorik.

    Grundproblematiken består i att oljans egenskaper under vissa
    omständigheter bryts ner i förtid, t ex om motorn på grund av kort
    körsträcka inte blir riktigt varm efter en kallstart. I Sverige uppgår
    antalet berörda bilar till omkring 4 procent av de cirka 95 000 bilar som
    har de aktuella motorerna* , främst handlar det om tidiga Saab 9-5.

    När det gäller eventuella framtida skador följer garantin bilen, inte
    ägaren. För att den förlängda motorgarantin ska träda in är villkoret att
    bilens ordinarie serviceschema enligt instruktionsboken måste ha följts.


    * Berörda bilar och motorer:

    · 9-5 med B205 och B235, modellår 1998-2003
    · 9-3 Coupé/CombiCoupé med B205 och B235, modellår 2000?2002
    · 9-3 Cabriolet modellår 2000-2003, 9-3 Viggen modellår 1999

    NB: Saab 9-3 SportSedan och "nya" 9-3 Cabriolet är inte berörda, de har en
    helt annan motorfamilj. Inte heller Saab 9000 eller Saab 900/9-3 tom. MY
    ?99 berörs.



    För ytterligare information, vänligen kontakta:

    Örjan Åslund, informationschef Saab, 070-348 79 57, orjan.aslund@se.gm.com
    Mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164
    04- har en en mycket bättre vevhusvent! bara man sköter serviceintervallerna och byte olja 1gång mellan servicarna så ska det inte vara några problem. Det stämmer 3000mil eller 12 mån

    Du kan sova gott!
    9-5 Aero FaceLift Edition.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Kolla bara så att vevhusventilationen är utbytt, fanns en åtgärd från saab på årsmodel 04-05.

    Byte av oljefälla och byte av slang.
    Hinner inte med allt.....

  7. #7
    Tack för svar grabbar!

    Det blir nog bra detta!

    Mvh

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Tror inte motorn mår illa om du mellan servicarna gör ett oljebyta, känns långt med 3000.

    Grattis till köpet.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    65
    Har bytt olja o filter 3ggr på min -05:a dvs 1ggr/1000mil samt första servicen avklarad för att vara på den säkra sidan!

    Lycka till med bilen!
    9-5 Aero SC Såld
    Nya bilen!
    http://www.garaget.org/?car=56355

  10. #10
    Jag kommer nog köra på med samma intervaller, eller samma principer, dvs minst var 12:e mån, eller var 1000:e mil som jag gjort med alla mina bilar.

    Vart mest lite skakis när jag såg tråden om leasingbilar kontra service kontra motorgaranti kontra modellår...

    Tack! Hämtar bilen imorgon e m! Alltid kul att byta bil....om man bortser från det ekonomiska...

    Mvh

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC 04
    Jag kommer nog köra på med samma intervaller, eller samma principer, dvs minst var 12:e mån, eller var 1000:e mil som jag gjort med alla mina bilar.

    Vart mest lite skakis när jag såg tråden om leasingbilar kontra service kontra motorgaranti kontra modellår...

    Tack! Hämtar bilen imorgon e m! Alltid kul att byta bil....om man bortser från det ekonomiska...

    Mvh
    Grattis till ett bra bilköp. Men jag skulle byta olja tätare en de 3000 mil som är rekommenderade.

    Victor

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC 04
    Jag kommer nog köra på med samma intervaller, eller samma principer, dvs minst var 12:e mån, eller var 1000:e mil som jag gjort med alla mina bilar.

    Vart mest lite skakis när jag såg tråden om leasingbilar kontra service kontra motorgaranti kontra modellår...

    Tack! Hämtar bilen imorgon e m! Alltid kul att byta bil....om man bortser från det ekonomiska...

    Mvh
    grattis!
    Letar eften aero my04-05 själv, men svårt o hitta en med helläder, automat och navi

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC 04
    Jag kommer nog köra på med samma intervaller, eller samma principer, dvs minst var 12:e mån, eller var 1000:e mil som jag gjort med alla mina bilar.

    Vart mest lite skakis när jag såg tråden om leasingbilar kontra service kontra motorgaranti kontra modellår...

    Tack! Hämtar bilen imorgon e m! Alltid kul att byta bil....om man bortser från det ekonomiska...

    Mvh
    grattis!
    Letar eften aero my04-05 själv, men svårt o hitta en med helläder, automat och navi

    Tja,

    hittade detta på blocket:

    http://www.blocket.se/vi/8266688.htm?ca=14_s

    http://www.blocket.se/vi/8259393.htm?ca=14_s

    Kan det vara något? Lycka till!!

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894
    Ahh SMOKE BEIGE som är så vacker färg, den kan jag tänka mig
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    [quote=Victor W][quote=zsh][quote="9-5 Aero SC 04":n8hkko66]Jag kommer nog köra på med samma intervaller, eller samma principer, dvs minst var 12:e mån, eller var 1000:e mil som jag gjort med alla mina bilar.

    Vart mest lite skakis när jag såg tråden om leasingbilar kontra service kontra motorgaranti kontra modellår...

    Tack! Hämtar bilen imorgon e m! Alltid kul att byta bil....[size=7]om man bortser från det ekonomiska...[/size]

    Mvh[/quote]

    grattis!
    Letar eften aero my04-05 själv, men svårt o hitta en med helläder, automat och navi [/quote]


    Tja,

    hittade detta på blocket:

    [url="http://www.blocket.se/vi/8266688.htm?ca=14_s"]http://www.blocket.se/vi/8266688.htm?ca=14_s[/url]

    http://www.blocket.se/vi/8259393.htm?ca=14_s

    Kan det vara något? Lycka till!!

    Victor[/quote:n8hkko66]

    tjena,

    jo problemet är att jag "måste" handla av en bilhandlare. Måste bli av med min bil samtidigt som ngt nytt handlas in. Har inte plats eller råd att ha 2 st ståendes i "ovisshet" när den gamla säljs. Sen hoppas man på rätt pris också. Det går att hitta sådana under 250k utan problem, bara inte när jag letar Fanns t ex en i markaryd men de tog inte inbyte öht

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    [quote=zsh][quote=Victor W][quote=zsh]
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC 04":2lb098bb]Jag kommer nog köra på med samma intervaller, eller samma principer, dvs minst var 12:e mån, eller var 1000:e mil som jag gjort med alla mina bilar.

    Vart mest lite skakis när jag såg tråden om leasingbilar kontra service kontra motorgaranti kontra modellår... :confused:

    Tack! Hämtar bilen imorgon e m! Alltid kul att byta bil....[size=7]om man bortser från det ekonomiska...[/size] :p

    Mvh[/quote]

    grattis! :)
    Letar eften aero my04-05 själv, men svårt o hitta en med helläder, automat och navi :([/quote]


    Tja,

    hittade detta på blocket:

    [url="http://www.blocket.se/vi/8266688.htm?ca=14_s
    http://www.blocket.se/vi/8266688.htm?ca=14_s[/url]

    http://www.blocket.se/vi/8259393.htm?ca=14_s

    Kan det vara något? Lycka till!!

    Victor
    tjena,

    jo problemet är att jag "måste" handla av en bilhandlare. Måste bli av med min bil samtidigt som ngt nytt handlas in. Har inte plats eller råd att ha 2 st ståendes i "ovisshet" när den gamla säljs. Sen hoppas man på rätt pris också. Det går att hitta sådana under 250k utan problem, bara inte när jag letar Fanns t ex en i markaryd men de tog inte inbyte öht [/quote:2lb098bb]

    Kontakta några SAAB återförsäljare och förklara läget. Är de riktiga säljare, så fixar de en bil till dig.

    Mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  17. #17
    Hej igen!

    Och tack för "gratulationerna"!

    Hämtade bilen i fredags f m, som sagt, orkade inte vänta till e m, och jag är helnöjd så här långt!

    Lite kort om bilen:

    9-5 Aero SC, 2004. Uttagen nov -03. 5800mil. Solid svart, grå helläder, ventilerade stolar, backsensor, regnsensor, AS3, ej navi dock, el-stolar med minne, manuell låda, tonade rutor, takvinge, avtagbart drag.

    Tror det var allt som "satt på".

    Har länge funderat på att byta bil, och har snurrat mellan olika märken och modeller, och utrustning kontra pris. Innan denna åkte jag 9-3 Aero -01 så lite biten av "aero-bilar" har man ju blivit, och det kändes inte så lockande att gå ned i varken utrustningsnivå och hästkrafter samtidigt som man vill att det ska vara rimliga pengar så 9-5 Aero har hela tiden funnits med på min "short-list". Tror att det är svårt att hitta mer "bang for the buck" i dessa dagar, vad gäller utrustning och "prestanda". Denna var som sagt prissatt tämligen lågt vad gäller årsmodell och miltal.

    Själva köpet gick ganska fort. Precis som för dig "zsh" så handlade det om "inbyte" och affär hos seriös bilhandlare. Väntar tillökning i familjen mot slutet av sommaren, och hade ingen lust att ägna sommaren åt att leta bil! ....Har nog med att fundera på om vi ska tjacka hus också...

    Hade säkerligen kunnat lägga ut min 9-3:a på blocket och fått ett par spänn till, men jag har provat det förut och det kan ta både tid och energi att sälja privat. Så jag bet i det sura äpplet och böt in kärran istället.

    Det roliga i kråksången är att vid köpet så hade jag ett par anmärkningar. Det fanns ett par fula dörruppslag på bilen (vilket jag är allergisk mot!!!) men som är ofrånkomligt på en beggad bil som rullat i Sthlm (ett besök på IKEA och bilen är toast!) ...och på en svart bil så blir det ack så uppenbara!

    Samt att ena skivan fram hade ett par kraftiga "beläggningsytor" som gjorde inbromsningar mindre angenäma.

    Säljare "lovade" att titta på dessa saker, men kunde inte "lova" något. Ni vet hur det brukar låta...

    Döm om min förvåning när jag hämtar bilen!!!

    Plåtkillarna har gått över hela bilen, bägge sidor, och "dragit ut" alla små-bulor så nu är den helt rak och fin på alla dörrsidor. Så nur är det bara att vänta på tills 3-åringen där hemma går loss på bilen med gud vet vad...

    Dessutom så satt det nya skivor fram, bägge sidor och nya belägg!

    Kändes som en liten "bonus"!

    Lycka till i jakten zsh!

    Mvh

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    grattis låter bra det där, och tack ska du ha

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654
    zsh:

    http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1900779 verkar ju prima för dig!!

Liknande ämnen

  1. få bort aero läpp 9-3 ss
    Av mazter i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 18:54
  2. Hur plockar man bort cd:n på 95 aero -02
    Av Bohlin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 19:57
  3. har man gjort bort sig nu
    Av cossie_martin i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 20:28
  4. Få bort sidokjolar 9-3 aero?
    Av Evolution i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •