Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Hur byta trasig spännrulle? 9000

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Hur byta trasig spännrulle? 9000

    Jahapp, körde sönder en spännrulle till drivremmen på min 9000 2.3T -91 med ACC. Nummer 7 på denna bilden är det. (Det ser likadant ut på 9000 -94-98 eller? Svårt att se...)

    Har lite frågor nu då, har aldrig krabbat något med drivremmen innan.

    Är det samma hjul på min motor som 9000 -94-98? Det verkar vara samma men Speedparts har bara till nya 9000.

    Måste jag tillverka ett eget verktyg för att kunna trycka ihop sträckaren?

    Är det bara att skruva bort innerskärmen, byta hjulet, trycka ihop sträckaren och lägga på remmen? Nått annat att tänka på?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    2,3 T ska vara samma som 94-
    japp tilverka ett eget verktyg enligt haynez ritning
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Bulten till det hjulet är vänstergängad så du drar ihop spännaren genom att dra den MOTurs då du drar åt den sedan du bytt hjul.

    Lycka till!

    Edit: Verktyget är ju inte för att kunna spänna ihop den, mer för att kunna behålla den i spänt läge medan man byter rem eller hjul?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    Spännare..

    Hej !.

    I en del verkstadsböcker står det att man skall dra i poly-remmen uppåt för att på så sätt trycka ihop spännaren och samtidigt stoppa in en metallbygel i spännar-"hålen". I praktiken är det inte så himla lätt att trycka spännaren med denna metod. Är dessutom remmen av så sitter man där.

    En enkel och lite "bonnig" metod men fullt funktionsduglig om man bara beaktar vissa försiktighetsregler är följande.

    Hissa upp bilen/ta av hjulet. Ta av plastinnerskärmen. Nu är det full access till remsystemet. Ta nu ett lagom långt järnrör där du sätter ena kanten av röret in i den halvmåneformade urfasning som finns i remspännarens nederkant. Andra änden av järnröret lägger du an mot en tjockare träplatta som står på marken. Hissa nu i ETAPPER och sakta ner bilen. Rem-spännaren trycks ihop. Beakta dock att få en så "rak" vinkel som möjligt rem-spännare/mark. En förutsättning är också att bulten till remspännaren är frisk och stabil - annars kan denna snäppa av i gängan om man är för ivrig att hissa ner bilen - betänk att det är olja i remmspännaren som skall "fösas" undan sakta men bestämt.

    NU är remmen avlastad och man kan övergå till att demontera rullar och rem och montera nya "grejor".

    Som det påpekats - använd riktiga sexkantshylsor och betänk att bulten är felgängad. Undvik åttakantshylsor och skiftnycklar - rundade bultskallar är bland det tristaste som finns.

    /Tomas 220 PS

    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 - 220 PS Röd DI/APC
    9000 CS 2.3 Aero ´97 - 225 PS Låga mil. HELT original
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Snabba svar som vanligt Det tackar vi för!

    Spännrullen är alltså sönder, mao, den har lämnat motorrummet. Kvar sitter bara inre lagerbanan. Remmen sitter alltså inte heller där den ska. Antar att sträckaren då är så långt ut den kan komma...

    Hade för mej att jag läst att skruven var vänstergängad men då vet jag! Får testa Tomas 220 PS knep när det blir dags för byte.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Skruva loss hjulen, stoppa i en ny rem skruva dit hjulen. Kör ner en kofot i spännaren och bryt lite lagom så kan du hänga dit remmen utan att tillverka verktyg och du behöver inte kladda med innerskärmen heller.
    Been here done this....
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Re: Spännare..

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS
    Hej !.

    I en del verkstadsböcker står det att man skall dra i poly-remmen uppåt för att på så sätt trycka ihop spännaren och samtidigt stoppa in en metallbygel i spännar-"hålen". I praktiken är det inte så himla lätt att trycka spännaren med denna metod. Är dessutom remmen av så sitter man där.

    En enkel och lite "bonnig" metod men fullt funktionsduglig om man bara beaktar vissa försiktighetsregler är följande.

    Hissa upp bilen/ta av hjulet. Ta av plastinnerskärmen. Nu är det full access till remsystemet. Ta nu ett lagom långt järnrör där du sätter ena kanten av röret in i den halvmåneformade urfasning som finns i remspännarens nederkant. Andra änden av järnröret lägger du an mot en tjockare träplatta som står på marken. Hissa nu i ETAPPER och sakta ner bilen. Rem-spännaren trycks ihop. Beakta dock att få en så "rak" vinkel som möjligt rem-spännare/mark. En förutsättning är också att bulten till remspännaren är frisk och stabil - annars kan denna snäppa av i gängan om man är för ivrig att hissa ner bilen - betänk att det är olja i remmspännaren som skall "fösas" undan sakta men bestämt.

    NU är remmen avlastad och man kan övergå till att demontera rullar och rem och montera nya "grejor".

    Som det påpekats - använd riktiga sexkantshylsor och betänk att bulten är felgängad. Undvik åttakantshylsor och skiftnycklar - rundade bultskallar är bland det tristaste som finns.

    /Tomas 220 PS

    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 - 220 PS Röd DI/APC
    9000 CS 2.3 Aero ´97 - 225 PS Låga mil. HELT original

    Man kan trycka ihop den med samma metod fast omvänt med hjälp av en domkraft vilket är mindre farligt...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Fler tips + bild på Saabs verktyg till spännaren.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Just det. Om remmen är hel så kan du dra i den (lång tid tar det...) för att trycka ihop spännaren och sedan snurra dit ett helt gäng varv med ståltråd i uttagen för specialverktyget...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Nu måste jag lägga mig i.
    Skruven på hjul "nr 7" är INTE vänstergängad.
    Däremot är skruven på "nr 5" vänstergängad.

    Vidare så vill jag bestämt hävda att 2,3T (90-93) inte har samma spännhjul som kortmotorn på 9000. Jag beställde till kortmotorn och det ena var fel, tror det var "nr 7" - dock inte säker. Har ett minne av att jag hittade rätt hjul i listan för 9-5 på SP efter att jag kollat OEM-nummer via EPC.

    Alltså gå via EPC för att hitta rätt hjul
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Nu måste jag lägga mig i.
    Skruven på hjul "nr 7" är INTE vänstergängad.
    Däremot är skruven på "nr 5" vänstergängad.

    Vidare så vill jag bestämt hävda att 2,3T (90-93) inte har samma spännhjul som kortmotorn på 9000. Jag beställde till kortmotorn och det ena var fel, tror det var "nr 7" - dock inte säker. Har ett minne av att jag hittade rätt hjul i listan för 9-5 på SP efter att jag kollat OEM-nummer via EPC.

    Alltså gå via EPC för att hitta rätt hjul
    Så var det! 5:an var samma på 9000 94-98 men inte 7:an. Den fanns somsagt på 9-5an. Kan ju vara bra att dra skruven åt rätt håll också..

    Tack Urban!
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Nu måste jag lägga mig i.
    Skruven på hjul "nr 7" är INTE vänstergängad.
    Däremot är skruven på "nr 5" vänstergängad.
    Självklart Urban! Man borde såklart titta på länkarna innan man kommenterar också och inte bara läsa texten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Spännare..

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS
    Hej !.

    I en del verkstadsböcker står det att man skall dra i poly-remmen uppåt för att på så sätt trycka ihop spännaren och samtidigt stoppa in en metallbygel i spännar-"hålen". I praktiken är det inte så himla lätt att trycka spännaren med denna metod.
    Det är onekligen en ganska jobbig övning om man är ensam På en långmotor är det nästan omöjligt att klara utan att ta bort innerskärmen.
    Provade själv övningen i helgen och drog då upp remmen med ett spännband SKönt att ha båda händerna fria.

    Nu bytte jag rem utan att ta bort innerskärmen men det krävdes att jag bröt ut innerskärmen med kofot för att få bort bulten "5"
    Nästa gång tar jag nog innerskärmen om jag inte står i vägkanten..

    Garfield
    Trevligt att man har lite minne kvar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Spännare..

    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "Tomas 220 PS":1o3a4pz0
    Hej !.

    I en del verkstadsböcker står det att man skall dra i poly-remmen uppåt för att på så sätt trycka ihop spännaren och samtidigt stoppa in en metallbygel i spännar-"hålen". I praktiken är det inte så himla lätt att trycka spännaren med denna metod.
    Det är onekligen en ganska jobbig övning om man är ensam På en långmotor är det nästan omöjligt att klara utan att ta bort innerskärmen.
    Provade själv övningen i helgen och drog då upp remmen med ett spännband SKönt att ha båda händerna fria.

    Nu bytte jag rem utan att ta bort innerskärmen men det krävdes att jag bröt ut innerskärmen med kofot för att få bort bulten "5"
    Nästa gång tar jag nog innerskärmen om jag inte står i vägkanten..

    Garfield
    Trevligt att man har lite minne kvar [/quote:1o3a4pz0]

    Hehe. Ja, självklart med det GÅR att göra ändå...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    Spännrulle...

    Hej !.

    ...he he... med en vinsch förankrad till takstommen så är det klart bara att vinscha hem lite lätt.

    Själv har jag nu konstruerat mig ett "elegant" verktyg för denna rem-bytar operation.

    En cirka 50 cm lång pinnbult med muttrar och på dessa svetsat cirka 2 cm långa stift. Den nedre muttern och stiftet är utan gängor emedan den övre muttern och siftet är gängad. Så appliceras stiften i sina urfasningar på remspännaren och sedan är det bara att med gott om plats "skruva" in pinnbulten och coaptera muttrar/stift varvid spännaren slackas.

    En annan lustig sak......har ni funderat över hur udda det känns att "lossa" bulten - Nr 19 om jag minns rätt - till remspännarens hjul när den är felgängad.

    Även om man vet att den är felgängad så känns det liksom helt avigt att börja " spänna" istället för att lossa....


    /Tomas 220 PS

    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 - 220 PS Röd DI/APC
    9000 CS 2.3 Aero ´97 - 225 PS Låga mil. HELT original
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Ja, kommunistgängor är aldrig roligt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Förresten, när vi ändå har det uppe. Hur länge brukar en drivrem hålla?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Min har hållit i drygt 8000 mil eller snart fyra år. Kanske börjar bli dags att byta den...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Fler tips + bild på Saabs verktyg till spännaren.
    Glömde ju länken
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 32&start=0
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Fler tips + bild på Saabs verktyg till spännaren.
    Glömde ju länken
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 32&start=0
    he he det dära verktyget känner jag igen..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. byta/repa trasig ABS-pump Saab 9000 1991
    Av montecarlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-20, 23:33
  2. [LÖST] Hur byta expansionskärl / trasig nivågivare NG9-3 B207
    Av risig9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-24, 17:07
  3. [LÖST] Byta remspännare och spännrulle B2x5
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 23:14
  4. Trasig bränslepump, byta själv ?!
    Av Mean_grean_machine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 14:35
  5. Rem-spännrulle och spännarm till Saab 9000 2,3T
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •