jag ska lämna bort toppen på "trimning" och som rubriken lyder hur nm ska jag dra toppen med när jag skall sätta tillbaks den ? är det något speciellt att tänka på ?
mvh Martin
jag ska lämna bort toppen på "trimning" och som rubriken lyder hur nm ska jag dra toppen med när jag skall sätta tillbaks den ? är det något speciellt att tänka på ?
mvh Martin
Vilken motor gäller det?
SAAB 9-5 Aero
oops det är till min 2.0T i min ng900
60Nm + 80Nm och sedan vinkeldrag 90 grader, gör allt i 3 steg och utgå från mitten av topplocket. när du länkar på kedjan så ska man ha 15 nitar innanför markeringarna på kamdreven och kedjan spänd i framkant och vevaxeln nollad då givetvis. Då brukar det bli som det ska vara
edit: med originalpackningar brukar det följa med en beskriving, där ser man ordningnen på hur man ska dra skruvarna.
SAAB 9-5 Aero
tackar tackar har byt topplocks packning en gång förut men det va inte på någon saab och dte va inte på min egen bil heller så det spela inte så stor roll då skoja bara man vill ju inte sabba en topp man lagt 25k på
Hej !
NEJ NEJ NEJ
Dina skruvar skall dragas i tre steg enl. följande:
1) Drag alla till 40 Nm
2) Drag alla till 60 Nm
3) Drag alla med 90 grader.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Okej tackar tackarUrsprungligen postat av DrBoost
Är det inte med nya skruvar (dem senaste) eller det alla?Ursprungligen postat av DrBoost
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Nu har DrBoost fått mig osäker Fast momentet han uppger är det man använt vid efterdragning av topplock vid service. Men som du skriver , man ska ju inte chansa i nåt läge.Ursprungligen postat av M frändberg
SAAB 9-5 Aero
Man brukar få med momenten med packningen. (iaf om man köper orginal på saab)
Hej !
Nja, tyvärr står det lite dumt på lappen som följer med packningen, ty där står "den gamla sanningen". 60/80/90.
Faktum är att man kan/bör dra även de gamla skruvarna med 40/60/90.
Jag skulle dock välja att stoppa i de nya skruvarna OM jag skulle skruva ihop en "lite snabbare motor".
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Köp nya bultar, kostar ungefär 150.- på Speedparts. Då får du nya "sträckbultar" , dvs dom är gjängade längre upp på skruven. Då drar du ju 40/60 + 90grader. Bör dock efterdras etter några tusen mil.
De nya bultarna är väl inte sträckbultar? Eller har jag fel där?
Om man ska skruva ihop en snabbare motor som DrBoost skrev, så bör man väl inte använda sträckbult?
Mvh Magnus
vad är det för skillnad på dom gammla bultarna och dom nya ?Ursprungligen postat av DrBoost
nej,speedparts säljer inte dom "nya" bultarna.man får gå till saab.Ursprungligen postat av Magnus 2074
Frändberg>>
FÖRDELEN med den nyare typen är att de ger en jämnare klämkraft över hela ytan, samt att de håller klämkraften bättre i längden. Den nye skruvtypen kom som en löpande ändring under 1997 vill jag minnas.
Hur gör man..?
Man släpper "ettan" drar till 40 Nm, släpper "tvåan" drar till 40 Nm, släpper "trean" drar till 40 Nm.....
Sedan när alla har släppt sig o är dragna till 40 Nm, så går man varvet runt med 60 Nm. När det är gjort så drar man alla med 90 grader.
Den gamla typen överst.
Info av Dr Boost ,bild från TD04
detta har varit uppe många ggr...om vi hade haft en fungerande FAQ så hade man ju bara behövet länka dit....
infon med att dom gamla även kan/bör dras med 40-60-90 ,kom som en nyhet för mej med,men säger boosten så,är det ju inte mer att orda om..
MVH Lerne
Frändberg>>
Jag vet ett företag som säljer fingängade 12,9 pinskruvar med mutter och 30 mm bricka...
Dom ger absolut det bästa resultatet till en "lite" påställd motor.
PMa vid intresse.
du har pmUrsprungligen postat av Qrille
bara så det inte blir något fel varför ska man dra dom 90grader ?
Fint med bilder , och med de kan man "tyda" endel.
Skulle våga påstå att de gamla inte är sträckskruv (även om alla skruv stäcker sig) utan det är den nya typen som är "byggd" för att sträcka sig.
Anledningen är den lilla försvagningen en bit ned på den nya= man vill koncentrera stäckningen till en viss del av skruven.
Vidare kan man se att den nya har en extra bricka samt att ytbehandlingen verkar vara annorlunda= friktionsåtgärder för att få ökad klämkraft och det kan förklara det lägre momentet på den nya.
Att dra den gamla likadant som de nya låter aningen märkligt för mig....
Vinkeldrar gör man för att eleminera eventuella skillnader i friktion mellan skruvarna=säkrare förband.Ursprungligen postat av M frändberg
Om vi tar ett exempel:
2 skruvar, en inoljad och en torr och båda skall dras med 50Nm.
Den torra uppnår momentet på ett halft varv efter anligg medans den oljade med mindre friktion får man dra 1varv för att nå 50Nm.
Hade man specat en vinkel istället för moment hade man fått ut samma klämkraft från båda skruvarna oavsett friktion.