Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: hur många nm ska man dra toppen med ?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844

    hur många nm ska man dra toppen med ?

    jag ska lämna bort toppen på "trimning" och som rubriken lyder hur nm ska jag dra toppen med när jag skall sätta tillbaks den ? är det något speciellt att tänka på ?


    mvh Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    300
    Vilken motor gäller det?
    SAAB 9-5 Aero

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    oops det är till min 2.0T i min ng900

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    300
    60Nm + 80Nm och sedan vinkeldrag 90 grader, gör allt i 3 steg och utgå från mitten av topplocket. när du länkar på kedjan så ska man ha 15 nitar innanför markeringarna på kamdreven och kedjan spänd i framkant och vevaxeln nollad då givetvis. Då brukar det bli som det ska vara

    edit: med originalpackningar brukar det följa med en beskriving, där ser man ordningnen på hur man ska dra skruvarna.
    SAAB 9-5 Aero

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    tackar tackar har byt topplocks packning en gång förut men det va inte på någon saab och dte va inte på min egen bil heller så det spela inte så stor roll då skoja bara man vill ju inte sabba en topp man lagt 25k på

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816
    Hej !

    NEJ NEJ NEJ

    Dina skruvar skall dragas i tre steg enl. följande:

    1) Drag alla till 40 Nm
    2) Drag alla till 60 Nm
    3) Drag alla med 90 grader.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    NEJ NEJ NEJ

    Dina skruvar skall dragas i tre steg enl. följande:

    1) Drag alla till 40 Nm
    2) Drag alla till 60 Nm
    3) Drag alla med 90 grader.
    Okej tackar tackar

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 919
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    NEJ NEJ NEJ

    Dina skruvar skall dragas i tre steg enl. följande:

    1) Drag alla till 40 Nm
    2) Drag alla till 60 Nm
    3) Drag alla med 90 grader.
    Är det inte med nya skruvar (dem senaste) eller det alla?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  9. #9

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    300
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Nu har DrBoost fått mig osäker Fast momentet han uppger är det man använt vid efterdragning av topplock vid service. Men som du skriver , man ska ju inte chansa i nåt läge.
    SAAB 9-5 Aero

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    88
    Man brukar få med momenten med packningen. (iaf om man köper orginal på saab)

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816
    Hej !

    Nja, tyvärr står det lite dumt på lappen som följer med packningen, ty där står "den gamla sanningen". 60/80/90.
    Faktum är att man kan/bör dra även de gamla skruvarna med 40/60/90.
    Jag skulle dock välja att stoppa i de nya skruvarna OM jag skulle skruva ihop en "lite snabbare motor".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Köp nya bultar, kostar ungefär 150.- på Speedparts. Då får du nya "sträckbultar" , dvs dom är gjängade längre upp på skruven. Då drar du ju 40/60 + 90grader. Bör dock efterdras etter några tusen mil.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 069
    De nya bultarna är väl inte sträckbultar? Eller har jag fel där?
    Om man ska skruva ihop en snabbare motor som DrBoost skrev, så bör man väl inte använda sträckbult?

    Mvh Magnus

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nja, tyvärr står det lite dumt på lappen som följer med packningen, ty där står "den gamla sanningen". 60/80/90.
    Faktum är att man kan/bör dra även de gamla skruvarna med 40/60/90.
    Jag skulle dock välja att stoppa i de nya skruvarna OM jag skulle skruva ihop en "lite snabbare motor".
    vad är det för skillnad på dom gammla bultarna och dom nya ?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 452
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    De nya bultarna är väl inte sträckbultar? Eller har jag fel där?
    Om man ska skruva ihop en snabbare motor som DrBoost skrev, så bör man väl inte använda sträckbult?

    Mvh Magnus
    nej,speedparts säljer inte dom "nya" bultarna.man får gå till saab.

    Frändberg>>
    FÖRDELEN med den nyare typen är att de ger en jämnare klämkraft över hela ytan, samt att de håller klämkraften bättre i längden. Den nye skruvtypen kom som en löpande ändring under 1997 vill jag minnas.

    Hur gör man..?
    Man släpper "ettan" drar till 40 Nm, släpper "tvåan" drar till 40 Nm, släpper "trean" drar till 40 Nm.....
    Sedan när alla har släppt sig o är dragna till 40 Nm, så går man varvet runt med 60 Nm. När det är gjort så drar man alla med 90 grader.


    Den gamla typen överst.

    Info av Dr Boost ,bild från TD04

    detta har varit uppe många ggr...om vi hade haft en fungerande FAQ så hade man ju bara behövet länka dit....
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 452
    infon med att dom gamla även kan/bör dras med 40-60-90 ,kom som en nyhet för mej med,men säger boosten så,är det ju inte mer att orda om..
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Frändberg>>

    Jag vet ett företag som säljer fingängade 12,9 pinskruvar med mutter och 30 mm bricka...

    Dom ger absolut det bästa resultatet till en "lite" påställd motor.

    PMa vid intresse.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Frändberg>>

    Jag vet ett företag som säljer fingängade 12,9 pinskruvar med mutter och 30 mm bricka...

    Dom ger absolut det bästa resultatet till en "lite" påställd motor.

    PMa vid intresse.
    du har pm

    bara så det inte blir något fel varför ska man dra dom 90grader ?

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Fint med bilder , och med de kan man "tyda" endel.
    Skulle våga påstå att de gamla inte är sträckskruv (även om alla skruv stäcker sig) utan det är den nya typen som är "byggd" för att sträcka sig.
    Anledningen är den lilla försvagningen en bit ned på den nya= man vill koncentrera stäckningen till en viss del av skruven.
    Vidare kan man se att den nya har en extra bricka samt att ytbehandlingen verkar vara annorlunda= friktionsåtgärder för att få ökad klämkraft och det kan förklara det lägre momentet på den nya.

    Att dra den gamla likadant som de nya låter aningen märkligt för mig....

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    bara så det inte blir något fel varför ska man dra dom 90grader ?
    Vinkeldrar gör man för att eleminera eventuella skillnader i friktion mellan skruvarna=säkrare förband.

    Om vi tar ett exempel:
    2 skruvar, en inoljad och en torr och båda skall dras med 50Nm.
    Den torra uppnår momentet på ett halft varv efter anligg medans den oljade med mindre friktion får man dra 1varv för att nå 50Nm.
    Hade man specat en vinkel istället för moment hade man fått ut samma klämkraft från båda skruvarna oavsett friktion.

Liknande ämnen

  1. hur många hk klarar lång toppen?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •