Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: rädd för airbagarna...

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521

    rädd för airbagarna...

    Halloj,
    Jag ska påbörja lite småinstallationer i min 9-5a -02 Men är lite rädd att jag ka utlösa airbagarnsa..
    Jag ska blandannat sätta mätare i a stolpen, finns det nån där bakom?
    Sen ska jag montera bort handsfacket och sen in o rota bakom mittkonsollen, då måste jag ta bort sidstyckna..
    är det bara att köra på eller ??


    MVH/ Mats
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Hej!

    Krockkuddarna kommer inte att explodera bara för att du tar bort handskfacket...

    De kan lösas ut av att du kopplar + ström på ledningsnätet till krockkudden eller att du kortsluter någon ledning till airbagen.

    I övrigt är det ingen fara.

    Du bör således ha respekt för att använda ampere-mätning eller liknande med en multimeter på helt okända kablar (kablarna till airbagar eller bältessträckare) då det kan räcka med strömmen i multimetern för att utlösa kuddarna, samt att du bör veta vilken/vilka kablar det är du håller på med.

    I övrigt så är det bara lite sunt förnuft som krävs så ska det inte vara någon fara alls.

    Ska du t ex ha ström till de delar du ska installera så tar du det från ett ställe du vet vad det är för nått, t ex ciggtändar/12v uttaget, eller lämplig säkring i säkringsboxen.

    Mig veteligen finns det inga delar för krockgardin etc i a-stolpen. Även om det skulle finnas så lär du märka hur det ser ut bakom klädseln till a-stolpen när du plockar bort den.

    Inget kommer att explodera så länge du inte tabbar dig rejält.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Ge fan i diodtestaren på multimetern när du har huvet handskfacket.

    Lite nervig är man när man sitter med påsen i knät och mäter (inte på påsen alltså utan saker i ratten...)

Liknande ämnen

  1. rädd för köpa 9-3 ss?
    Av mazter i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 17:43
  2. ska jag vara rädd för Cabtak?
    Av körsaabnu i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 22:25
  3. plocka bort airbägarna ?
    Av Johmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •