Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Inre drivknut - vad måste bytas ?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Inre drivknut - vad måste bytas ?

    Har en glappande inre drivknut som bör åtgärdas. Glappar radiellt, dvs tar man i drivaxeln kan knuten röras upp/ner.

    Brukar man behöva byta både tripoden och "koppen" som sitter i lådan ?

    Kan det räcka med att byta bara tripoden ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Är det vänster sida?
    Rör sig även den delen av drivknuten (koppen) som sticker in i växellådan upp och ner dvs inte bara drivaxeln?

    I så fall är det troligen en bussning i differentialen som är sliten!
    Är ett mycket vanligt fel som en del (som jag) har lagat (dock går det inte att få helt glappfritt) och en del låter det vara så länge inte växellådan läcker olja och man inte märker några olägenheter när man kör!

    SAAB säger troligen att hela växellådan måste plockas isär. Jag säger att det går att fixa med motor/växellådan i bilen (för det har jag gjort)!

    Per L

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jag har i mitt svar ovan utgått från att du har en SAAB med växellådan bredvid motorn (9000, ng900, 9-3, 9-5)!

    Per L

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    Slitna medbringare...

    Hej !.


    Det klassiska felsymptomet på slitna inre drivknutar är vibrationer i "upp och ner" led i bilen och ratten vid acceleration eller för all del vid körning bara rakt fram med lättlast - ofta kring motorvägsfart.

    Det känns helt enkelt som att bilen inte "rullar fram" utan mer "hoppar fram" - hjulen känns helt enkelt inte runda.

    Det vanliga är att medbringarna eller "kopparna" har en liten indentation eller intryckning/slitage kant i sin slitbana. Detta slitage kan vara aldrig så litet för att man skall få besvär med hoppande/tuggande/vibrerande i ratten.

    Själva kul-trissorna - dvs tripoderna är hårda som sata* så de brukar stå emot ganska bra - dock kan det cirka 30 tal små nållagerdelar som ingår i respektive rulltrissas lagring i tripoden vara utnötta och då kan även tripoden behöva bytas.

    Jag hade lossat kronmuttern på hjulnavet, lossat de två bultarna till spindelhus/fjäderben och vikit ur drivaxeln. Lossat damasken till medbringaren och tagit ur hela drivaxeln för inspektion. Kolla tripodtrissorna. Tripoden sitter med en låsring och kan sedan försiktigt dras av med en lämplig avdragare. Vid montering av ny ge akt på att den ena sidan av tripoden är fasad.

    Torka sedan ut medbringaren helt från fett och gonk. Känn sedan med fingret/nagel på respektive av de tre slitbanorna - märk väl i den drivande riktningen - om det känns något hak eller om det för ökat syns något område som är mera metallliskt lysande än någonannastans - en ny medbringare har en svart stålblå slityta.

    Den vänstra medbringaren sitter som bekant rakt in i lådan med en aluminium-manschett. Denna sitter i sin tur med 5 eller 7 bultar och på de äldre 9000 är dessa typiskt nog av Torx-typ - T35 eller T40 om jag inte missminner mig. Dessa brukar man lätt rund-dra och därmed måste man svetsa på en bult-skalle på bult-helv**etet för att få loss.

    När man väl fått loss alla bultar så kan man MYCKET försiktigt knacka med en plast-klubba på aluminium-kragen från olika håll varvid den plötsligt släpper till lite och man kan dra ut hela medbringaren tillsammans med 1 liter växellådsolja.

    Väl ute återstår nästa etapp att pressa ur den gamla medbringaren och pressa in den nya medbringaren ur lagret i aluminum kragen - har man inte absolut rätt verktyg här så spräcker man alumium-kragen och då är det godnatt.

    Den högra medbringaren sitter i bakre motorfästeskonsolen. För att få ut denna krävs att man demonterar förutom motorfästeskonsolen äver styrservon och viker undna denna då man helt enkelt annars inte kommer åt att vinkla ur hela mellanaxeln i spatiet förbi hjälpstaget till hjulhuset etc.

    Med de sedvanliga Murphy-situationer som brukar uppstå vid sådana här arbeten så räkna med 4-6 timmar per sida.

    Om det dock verkligen är så att de inre "knutarna" är slitna så kommer det att upplevas som en helt ny bil efter ett byte !.

    För en Talladegaröd 9000 CC Aero ´91 så hade jag gladeligen slitit i 46 timmar per sida om så skulle vara.

    /Tomas 220 PS

    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 - 220 PS Röd DI/APC
    9000 CS 2.3 Aero ´97 - 225 PS Låga mil. HELT original
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Uttömmande svar som vanligt

    Klantigt av mig att inte skriva att det gäller en og900 men det kvittar principen är ju densamma... T.om. beskrivningen att plocka bort medbringaren från lådan stämmer ju skapligt

    Tomas glömde en viktig detalj där, se till att hålla reda på shimsen och lägg tillbaka dom på samma ställe för att inte fördärva difflagerspelet

    På den röda 9k Aeron passade jag på att byta detta i samband med senaste lådbytet

    Det verkar alltså vara liten chans att det enbart är tripoden Synd eftersom jag har en sådan liggande.... Jag får väl plocka isär och inspektera skadorna. Hoppas på endast tripoden eftersom den antagligen gått betydligt längre än lådan som bara gått knappa 10k.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Vänstra inre drivknuten är helt slut, vad måste bytas?
    Av Brains i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-10-18, 17:15
  2. inre drivknut o inre drivaxel saab 9-5
    Av jocke186 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:18
  3. Inre drivknut
    Av varaderon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 16:26
  4. Inre Drivknut
    Av Fernis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 01:36
  5. Ny inre divknut vs beggad inre drivknut.
    Av sukke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •