Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-3 aero laddtryck

  1. #1

    9-3 aero laddtryck

    Hur mycker ska en 9-3 aero -00 ladda. Min laddar 1.1 orginal är inte det lite högt?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647

    Re: 9-3 aero laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    Hur mycker ska en 9-3 aero -00 ladda. Min laddar 1.1 orginal är inte det lite högt?
    Hej, det är T7 i den va? I så fall beror laddtrycket på förutsättningarna. Bilen laddar olika en varm sommardag och en kall vinterdag t.ex.

    Jag kan dock inte svara på vad maximalt laddtryck som tillåts är, men jag kan tänka mig att 1,1 bar kan vara normalt för en orginalbil.

    MVH

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    oki, tackar. är inte så bra på sånt här, blir orolig när volvo bilar laddar 0,8 och har 240hk orginal, trodde min var lite smyg trimmad

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    oki, tackar. är inte så bra på sånt här, blir orolig när volvo bilar laddar 0,8 och har 240hk orginal, trodde min var lite smyg trimmad
    Vilket iofs inte behöver vara negativt Välkommen till forumet vill jag även säga

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 102

    Re: 9-3 aero laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    Hur mycker ska en 9-3 aero -00 ladda. Min laddar 1.1 orginal är inte det lite högt?
    Original ska den faktiskt ladda 0,8.. beror dock som andra sagt på yttre omständigheter.. temp och så..

    KÄNNS den trimmad kan den ju vara det också..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804

    Re: 9-3 aero laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    Hur mycker ska en 9-3 aero -00 ladda. Min laddar 1.1 orginal är inte det lite högt?
    Hej, det är T7 i den va? I så fall beror laddtrycket på förutsättningarna. Bilen laddar olika en varm sommardag och en kall vinterdag t.ex.

    Jag kan dock inte svara på vad maximalt laddtryck som tillåts är, men jag kan tänka mig att 1,1 bar kan vara normalt för en orginalbil.

    MVH

    Fredrik
    Den tillåts ladda ca 1,4 bar om man översätter luftmassan till lufttryck istället.. 1,1 bar låter helt fel nu när det är kallt ute.... Fel nånstans eller trimmad låter troligt.. Kontrollera hur mycket luftmassa den försöker uppnå..

  7. #7
    Kan det vara fel på bilen?, hur kollar jag det isåfall? Har bilen olika hästar pga av tempraturen? tex om den laddar 0.8 en dag och 1.4 en annan det är väll stro skillnad på kraften i motorn? Hur kontrollerar jag lufftmassan den föröker uppnå? Nu ställer jag många dumma frågor men hoppas det är någon som orkar svara

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Hej!

    Det som bilen försöker uppnå är samma "luftmassa per förbränning" och tolkas som vridmoment i folkmun. Det går åt olika mycket luft i lufttryck mätt (bar) för att uppnå samma luftmassa beroende på lufttryck och temperatur etc etc.
    En originalbil eftersträvar som exempel 1000 i luftmassa och ger då 270nm. Om det är 30 grader varmt ute så kanske den måste hispa in 1,2 bars laddtryck för att få ut dessa 270nm enligt programmet, är det däremot -5 grader ute så kanske det räcker med 0,7 bars laddtryck för att uppnå 1000 i luftmassa och 270nm, resultatet skall bli att du alltid har samma effekt oberoende av yttre omständigheter, vilket är ganska nice då du kan ge järnet året runt!

    Som du ser av ovanstående så borde din bil ladda MINDRE på vintern än på sommaren, och laddar den 1,1 på vintern så låter det som ganska mycket tycker jag iaf. 1,1 på vintern är kanske 1,2-1,3 på sommaren, det är ganska mycket för en originalbil om du inte kör på 4000 meters höjd i 40 gradig värme

    Är den original så kan ju luftmassemätaren behöva ses över och funktionskollas, detta görs nog bäst av Saab och deras testverktyg Tech2 som de kan kontrollera vridmoment och luftmassa med. Annars funkar det med en Pc med obd2 utrustning för att kontrollera luftmassa.

    Det är dock inte ens säkert att det är nåt knas med bilen !

  9. #9
    nu har jag äntligen börja förtså tack så mycket för svaren

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    230

    0,9bar

    Har samma bil fast -01 förtfarande dock T7, laddar ungefär 0,8-1 bar som mest!

    //Mackan
    9-3 AERO Coupé steg 1

Liknande ämnen

  1. laddtryck 9-3 aero 01
    Av Daniel_hbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 10:17
  2. 9-5 Aero Laddtryck?
    Av Gustenn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 20:27
  3. LADDTRYCK 95 AERO?
    Av håkan jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 14:32
  4. laddtryck og 9,3 aero.
    Av Tobbe-9,3 aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •