Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Kylfläkten startar inte när ACn är igång -9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199

    Kylfläkten startar inte när ACn är igång -9000

    Hej!

    Fick min AC tryckt, fylld o servad av en bekant nu ikväll... Men, problemet är att när ACn är igång, ska ju kylfläkten starta - Det gör den inte... Så just nu får jag trycka in ECO när jag står på tomgång o kan aktivera Auto och ACn när jag är ute o kör. Sjukt störande, som jag vill åtgärda så fort som möjligt, om inte annat för att slippa att säkerhetsventilen skjuter ut gasen när det blir för högt tryck i systemet (vilket händer om han inte får kylning hela tiden tydligen)

    Nån som har ett hett tips på vart jag ska börja? Kylfläkten funkar i övrigt, och hoppar igång som den när bilen har stått på tomgång efter ett tag när temperaturen har blivit för hög.

    Grejen är att jag vet inte hur länge det har varit såhär, eftersom jag köpte bilen med defekt Ac...

    Tips på vart jag börjar uppskattas oerhört! Killen som gjorde servicen trodde på kabelbrott..


    Bilen är en 9000i 2,3 från '92


    Kan även lägga till att bilen är SVART med SVART skinninredning, sjukt hett, så därför vill jag ha kylan 100% så snart som möjligt...
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Jag tycker din kylkille borde tipsat om tryckbrytaren på kylsystemet istället.

    Jag skulle börjat med den iallafall.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Ett typfel på 9000 årsm 1992 är kontaktstycket till termokontakten i kylaren.
    Kontaktstycket hittar du under kylaren

    Börja med det..

    Tryckkontakten är lite jobbigare att kolla. Tar man bort den måste systemet tömmas på gas först.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Tryckkontakten påstår han att det Inte kan vara, eftersom ACn startar o går precis som den ska, skulle det vara tryckkontakten skulle inte kompressorn börja arbeta, enerligt honom...

    Termokontakten i kylaren alltså, vad fyller den för funktion...? För du menar väll inte kylfläktskontakten som sitter mitt på ena gaveln...?

    Edit:
    Hittar iallafall inget termokontaktliknande under kylaren... eller kollar jag för dåligt...?
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Att dömma av följande elschema så sitter termokontakten bara på bilar med 2-stegsfläkt. Det har inte jag, fast det verkar vara förberett för 2-stegsfläkt, för kontaktstycket för termokontakten sitter där, och även kontaktstycket som finns på 2-stegsfläkts bilarna sitter där...
    http://www.genuinesaab.com/psi/files/9kfan.pdf


    Någon som blir klok på detta? Stoppade dom dit kontaktstycken för termokontakt o så fast det bara var en 1-hastighetsfläkt...?
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Termokontakten sitter monterad i kylaren, det är alltså den som ser till att kylfläkten startar när det blir tillräckligt varmt i kylaren.

    Det är kontaktstycket till termokontakten som du ska leta efter. Följ kabeln från termokontakten så hittar du kontaktstycket under kylaren någonstans.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Som jag skrev i mitt första inlägg så fungerar termokontakten och kylfläkten som de ska, alltså att den startar när motorn blir för varma

    Problemet var ju att den INTE börjar blåsa när ACn dras igång...
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Spelar ingen roll, standardfel på -92-93 att kabelstycket ärgar under kylaren vilket ger de problem du beskriver
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Prova att bygla förbi frostskyddskontakten. Den kan ställa till med en del otyg på 9000.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Okej, vilket är frostskyddskontakten?
    http://www.genuinesaab.com/psi/files/9kfan.pdf Är elschemat om det underlättar. (enhastighetsfläkt)
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Johanen
    Okej, vilket är frostskyddskontakten?
    http://www.genuinesaab.com/psi/files/9kfan.pdf Är elschemat om det underlättar. (enhastighetsfläkt)
    Den finns inte på det schemat
    Du hittar den på "lådan" i akvariet där förångare och kupéfilter sitter. Precis bredvid expansionsventilen (den sitter där AC rören försvinner in i lådan) finns en liten "plasthuv" (ca 5cm lång och 3cm hög) som sitter med två skruvar. Under den huven sitter frostskyddsvakten.

    Det kontaktstycke jag tycker du ska börja med att kolla finns på schemat och heter H4-14
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Bilder och felsökningstips!

    För visst är det ACC2 i en 92:a?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Johanen
    Tryckkontakten påstår han att det Inte kan vara, eftersom ACn startar o går precis som den ska, skulle det vara tryckkontakten skulle inte kompressorn börja arbeta, enerligt honom...
    Det är tre tryckbrytare i tryckkontakten, en lågtryck för att bryta kompressorn om det är för lite gas i(för lågt tryck), en för att starta fläkten vid lämpligt tryck (166 på schemat du hade) och en för att bryta kompressorn vid för högt tryck.
    Hög och lågtryck ligger skiljt från tryckbrytaren för fläkten så kompressorn kan fungera även om fläkten inte gör det, men den ska stoppa kompressorn innan övertrycksventilen släpper ut ditt kylmedia.

    Kolla först att den svarta sladden från tryckbrytaren är riktigt jordad, är den inte det så startar inte kylfläkten.

    Leta upp sladden (blå) som går till tryckbrytaren 166 på schemat och jorda den med tändningen på så ska fläkten starta, gör den inte det så är det bara att fortsätta med relä 433 och jorda stift 1 så ska den starta annars är sladden mellan relä 433 och relä 155 dålig.
    155 kan det inte vara eftersom fläkten fungerar på termobrytaren.

    Termobrytaren på förångaren (frysskyddet) borde inte ha med detta att göra eftersom den kopplar bort kompressorn och inget annat.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Aeronorpan:

    Vilket fantastiskt bra inlägg du skrivit för en som jag som aldrig pysslat med AC system tidigare. Det här ska undersökas imorgonkväll, återkommer med diagnos...
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Uppdatering:

    Vid en närmare mätning drar inte relä 433 som det ska, när tändningen slås på så får relät bara en impuls 12v, tar man bort relät o mäter mot jord på spolens ena stift finns det 12v - alltså är det något som bara sluter spolens minus en halv sekund. Sätter man en jordtråd direkt från chassit till reläts negativa sida så drar relät som det ska. Felet borde ligga mellan stift på relä 433 till G6. Vad är G6 och J74... Både dessa ligger på spänningens väg till jord...

    Enerligt schemat så ska det även sitta 3 kablar på stift 85 på relät 155, det gör det inte.




    Börjar fundera på om det här schemat är det minsta rätt...?


    Funderar välkomnas som kan lindra huvudvärken...
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Johanen
    Uppdatering:

    Vid en närmare mätning drar inte relä 433 som det ska, när tändningen slås på så får relät bara en impuls 12v, tar man bort relät o mäter mot jord på spolens ena stift finns det 12v - alltså är det något som bara sluter spolens minus en halv sekund. Sätter man en jordtråd direkt från chassit till reläts negativa sida så drar relät som det ska. Felet borde ligga mellan stift på relä 433 till G6. Vad är G6 och J74... Både dessa ligger på spänningens väg till jord...

    Enerligt schemat så ska det även sitta 3 kablar på stift 85 på relät 155, det gör det inte.




    Börjar fundera på om det här schemat är det minsta rätt...?


    Funderar välkomnas som kan lindra huvudvärken...
    J74 är en skarv och G6 verkar vara en jordledning som antagligen jordar många saker på en punkt, där den går ned i G2.
    Att det bara är två trådar på 85 på 155 kan vara regionsanledningar.
    Pinaler som måste finnas i en bil i australien behövs inte här och tvärt om.
    Däremot finns allt med på schemat. Iochförsig oftast med en landsbeteckning i närheten.
    Med detta vill jag säga att jag har inte en aning om vad en AFM kontrollenhet är, men den är inte nödvändig för ac:n.

    Fortsätt på jordledningen, den ska vara jordad.
    Eller jorda separat och prova ac:n lite försiktigt.
    Fläkten ska starta när kondensorn har kommit upp i en 50 -60 °C.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Fixat!

    Följande var problemet:

    På just '92 så sitter det en Y-skarv i kabelstocken som går framför kylaren. och en Y skarv på ett ganska utsatt ställe är egentligen rena idiotin... Av detta Y så går den ena tråden till tryckkontakten till kylsystemet och den andra går till termokontakten på kylaren. tråden till termokontakten hade förbindelse med matande tråd, men inte den tråden som gick till tryckkontakten. Därför fungerade fläkten när motortempen blev hög, men inte när kylsystemet ville att den skulle gå igång...


    Denna förrädiska Y skarv sitter tydligen enbart på 92orna... Ett vanligt fel med strulande kylfläktar på 92or tydligen enerligt min lokala SAAB verkstad.

    Tack för all hjälp!
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Johanen
    Fixat!

    Följande var problemet:

    På just '92 så sitter det en Y-skarv i kabelstocken som går framför kylaren. och en Y skarv på ett ganska utsatt ställe är egentligen rena idiotin... Av detta Y så går den ena tråden till tryckkontakten till kylsystemet och den andra går till termokontakten på kylaren. tråden till termokontakten hade förbindelse med matande tråd, men inte den tråden som gick till tryckkontakten. Därför fungerade fläkten när motortempen blev hög, men inte när kylsystemet ville att den skulle gå igång...


    Denna förrädiska Y skarv sitter tydligen enbart på 92orna... Ett vanligt fel med strulande kylfläktar på 92or tydligen enerligt min lokala SAAB verkstad.

    Tack för all hjälp!
    Det var detta typfel på 92or som jag var ute efter i början. Tråkigt att det blev otydligt
    Trevligt att du hittade felet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    339
    Hmm, jag tror att jag kan ha detta fel på min bil också.

    Har jag förstått det rätt, att den vanliga kylarfläkten skall starta när AC:n har kommit upp i ett visst tryck? Jag har hört att det skall finnas en extra fläkt framför kylaren som skall kyla AC:n (kondensorn?) men jag kan inte se någon sådan på min bil (kanske bara vissa marknader?)

    Min kylarfläkt startar vad jag vet bara när motortempen blir hög. Men den skall även startas när man använder AC:n? Hur testar man om det fungerar? Skall fläkten starta direkt när man startar AC:n?

    Många frågor från orolig AC-användare
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av Johanen
    Fixat!

    Följande var problemet:

    På just '92 så sitter det en Y-skarv i kabelstocken som går framför kylaren. och en Y skarv på ett ganska utsatt ställe är egentligen rena idiotin... Av detta Y så går den ena tråden till tryckkontakten till kylsystemet och den andra går till termokontakten på kylaren. tråden till termokontakten hade förbindelse med matande tråd, men inte den tråden som gick till tryckkontakten. Därför fungerade fläkten när motortempen blev hög, men inte när kylsystemet ville att den skulle gå igång...


    Denna förrädiska Y skarv sitter tydligen enbart på 92orna... Ett vanligt fel med strulande kylfläktar på 92or tydligen enerligt min lokala SAAB verkstad.

    Tack för all hjälp!
    ,

    Sitteer ävn på -93orna, därav att jag var rätt säker på ditt problem
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

Liknande ämnen

  1. Kylfläkten går ej igång, nästa steg i felsökning?
    Av nilsson-90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 13:52
  2. 900 T8Special, kylfläkten startar inte
    Av stenling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 20:19
  3. Vibrerar till när kylfläkten går igång
    Av NiV3Rt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •