Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Kylfläkten startar inte när ACn är igång -9000

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Hmm, jag tror att jag kan ha detta fel på min bil också.

    Har jag förstått det rätt, att den vanliga kylarfläkten skall starta när AC:n har kommit upp i ett visst tryck? Jag har hört att det skall finnas en extra fläkt framför kylaren som skall kyla AC:n (kondensorn?) men jag kan inte se någon sådan på min bil (kanske bara vissa marknader?)

    Min kylarfläkt startar vad jag vet bara när motortempen blir hög. Men den skall även startas när man använder AC:n? Hur testar man om det fungerar? Skall fläkten starta direkt när man startar AC:n?

    Många frågor från orolig AC-användare

    Om du startar bilen kall men med varmt i kupén, och kollar kylfläkten så startar den nog ganska omgående, iallafall väldigt långt före motorn är varm.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27
    Finns det någon som har kopplingschema på ACC'n?
    Tänker främst på de där lågtryck/ högtryck reläerna.

    Har både kylfläkt och AC problem på min 9k Aero -94.

    Kylfläkten: Går inte.
    Lite nervigt nu när det blir varmt ute. Får planera körningen så man inte hamnar i för många rödljus...
    Felsökte enligt beskrivningen, men blir inte riktigt klok ändå. Fläktreläet verkar funka som det ska, men när jag byglar kontakten nere vid termobrytaren händer ingenting. Hittade en uppärgad skarv som jag lödde ihop, och blev lätt förvånad när jag mätte upp 4.5Volt i sladden till relät. Ska det vara så???

    AC'n: Stänger av sig när det blir för jobbigt, typ över 17grader ute.
    Har något med övertrycksskyddet att göra kanske?
    Eller så startar inte fläkten när AC'n vill det, och så får man övertryck i systemet??

    /Anders
    Lite många Oplar på gården just nu...

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Vauxhallkillen
    Finns det någon som har kopplingschema på ACC'n?
    Tänker främst på de där lågtryck/ högtryck reläerna.

    Har både kylfläkt och AC problem på min 9k Aero -94.

    Kylfläkten: Går inte.
    Lite nervigt nu när det blir varmt ute. Får planera körningen så man inte hamnar i för många rödljus...
    Felsökte enligt beskrivningen, men blir inte riktigt klok ändå. Fläktreläet verkar funka som det ska, men när jag byglar kontakten nere vid termobrytaren händer ingenting. Hittade en uppärgad skarv som jag lödde ihop, och blev lätt förvånad när jag mätte upp 4.5Volt i sladden till relät. Ska det vara så???

    AC'n: Stänger av sig när det blir för jobbigt, typ över 17grader ute.
    Har något med övertrycksskyddet att göra kanske?
    Eller så startar inte fläkten när AC'n vill det, och så får man övertryck i systemet??

    /Anders
    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13735.pdf

    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13736.pdf

    Till en 97:a men stämmer hyfsat.

    Fixar du din kylfläkt så fungerar nog ac:n sen.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Om du startar bilen kall men med varmt i kupén, och kollar kylfläkten så startar den nog ganska omgående, iallafall väldigt långt före motorn är varm.
    Jag gjorde som du sa och fläkten kom igång efter c:a 15 sekunder! Skönt, då behöver man inte oroa sig för det. Tack för tipset!
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Om du startar bilen kall men med varmt i kupén, och kollar kylfläkten så startar den nog ganska omgående, iallafall väldigt långt före motorn är varm.
    Jag gjorde som du sa och fläkten kom igång efter c:a 15 sekunder! Skönt, då behöver man inte oroa sig för det. Tack för tipset!
    Alltid trevligt när man hittar nåt som fungerar.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Jag kan roa er med att jag precis har lagat samma problem på min 9000cs94.
    Det var kabelstammen som går från den runda kontakten bakom vänster framljus och över till högersidan.
    Den hade legat emot utloppet från ic:n och gnott hål på isoleringen på den blåa sladden från tryckgivaren som ska starta fläkten.
    Sedan har lite saltvatten från i vintras sett till att all kopparn var borta vid hålet.
    Jag kan säga att det numer är ganska många svordomar inbyggda i min kabelstam som jag fick riva ut för att komma åt och laga.
    Men ivilketfallsomhelst så fungerar det nu, så jag är lycklig och sval igen.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27
    Måste varit precis samma på min Aero -94.
    Kylfläkten gick inte, och till slut kunde jag konstatera att det inte fanns kontakt mellan relät och kontakten nere vid termobrytaren.
    Jag gjorde en reparation som får gå under beteckningen "fuling": Satte en "tjuv" vid den stora runda kontakten uppe vid lampan och drog en ny sladd ner till termobrytaren...

    Får se om jag gör en bättre reparation nu när jag vet var jag ska leta.

    /A
    Lite många Oplar på gården just nu...

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Vauxhallkillen
    Måste varit precis samma på min Aero -94.
    Kylfläkten gick inte, och till slut kunde jag konstatera att det inte fanns kontakt mellan relät och kontakten nere vid termobrytaren.
    Jag gjorde en reparation som får gå under beteckningen "fuling": Satte en "tjuv" vid den stora runda kontakten uppe vid lampan och drog en ny sladd ner till termobrytaren...

    Får se om jag gör en bättre reparation nu när jag vet var jag ska leta.

    /A

    Jag hade stora planer på detta men var inte säker på vilket stift det var i den stora runda så jag fick ta det den hårda vägen.

    Och nån vis tvreparatör sa att "alla fel är enkla när man väl har hittat dem."
    (Men det var nog innan alla datorer blev uppfunna.)


    Det tråkiga var att jag smällde säkring 13 när jag kollade reläerna ovanför handskfacket med tändningen på så srslampan tändes.
    Men efter en snabb resa till den lokala Saabverkstan så släckte de den alldeles gratis, ville inte ens ha fikabröd.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27
    I koppllingsschemat ser man faktiskt att det ska vara stift 7 i H24-2 kontakten. Sen gäller det bara att se de yttepyttesmå siffrorna på kontakthuset och klura ut vilket av stiften som blir 7...

    Kylfläkten funkade utmärkt när jag åkte hemåt i 30-graders värme igår, men ACC'n packade förstås ihop, som den gjort det senaste året så fort det blir varmt ute.
    Man hör liksom ett litet "klick" (relät i handskfacket??) och sen kyler det inte längre. Har fått för mig att det är högtrycksvakt-relät som bryter. Någon som vet hur man kollar detta enklast?

    /A
    Lite många Oplar på gården just nu...

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Vauxhallkillen
    Kylfläkten funkade utmärkt när jag åkte hemåt i 30-graders värme igår, men ACC'n packade förstås ihop, som den gjort det senaste året så fort det blir varmt ute.
    Man hör liksom ett litet "klick" (relät i handskfacket??) och sen kyler det inte längre. Har fått för mig att det är högtrycksvakt-relät som bryter. Någon som vet hur man kollar detta enklast?

    /A
    Mest troligt har du en svart, en blå, en gulvit och en grönröd sladd på tryckvakten.
    Svart å blå är till kylfläkten och slår till vid 16 bar.
    Gulvit å grönröd är hög och lågtrycksvakter och bryter under 2 och över 30 bar.
    Har du schema finns det säkert enklare ställen att hitta det på men blir det avbrott mellan gulvit och grönröd stannar kompressorn.
    Det borde gå att mäta spänning vid frysskyddet som nog är lättare att komma åt och det bör vara spänning på matningssidan hela tiden.
    Eftersom frysskyddet är det som reglerar kompressorn och det matas från tryckvakten.
    Du kan även kolla relät till kompressorn, de brukar inte se för vackra ut inuti efter några år.
    Har du tvåhastighetsfläkt kan det sitta en tryckvakt vid utloppet på kondensorn också, denna startar kylfläkten på fullvarv vid 19bar(tror jag det var).
    Ska väl tilläggas att denna bruksanvisning gäller för 9000 eftersom jag inte vet vad det är för bil du vill laga på.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27
    Det är en 9000 Aero -94, så det borde stämma.

    Kan du även berätta exakt var i bilen jag hittar de olika reläerna?

    /A
    Lite många Oplar på gården just nu...

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Vauxhallkillen
    Det är en 9000 Aero -94, så det borde stämma.

    Kan du även berätta exakt var i bilen jag hittar de olika reläerna?

    /A
    Relät till kompressorn sitter ovanför handskfacket som relä 7,(dubbelt slutande) som även startar framförfläkten om du har nån.
    Relä 3 stoppar att ac:n har igång kylfläkten när tändningen är av.
    Tryckbrytaren sitter på torkfiltret i höger framskärm, frysskyddet på förångaren i akvariet.
    Fläktrelät i lådan framför batteriet.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Citat Ursprungligen postat av Vauxhallkillen
    Kylfläkten funkade utmärkt när jag åkte hemåt i 30-graders värme igår, men ACC'n packade förstås ihop, som den gjort det senaste året så fort det blir varmt ute.
    Man hör liksom ett litet "klick" (relät i handskfacket??) och sen kyler det inte längre. Har fått för mig att det är högtrycksvakt-relät som bryter. Någon som vet hur man kollar detta enklast?

    /A
    Mest troligt har du en svart, en blå, en gulvit och en grönröd sladd på tryckvakten.
    Svart å blå är till kylfläkten och slår till vid 16 bar.
    Gulvit å grönröd är hög och lågtrycksvakter och bryter under 2 och över 30 bar.
    Har du schema finns det säkert enklare ställen att hitta det på men blir det avbrott mellan gulvit och grönröd stannar kompressorn.
    Det borde gå att mäta spänning vid frysskyddet som nog är lättare att komma åt och det bör vara spänning på matningssidan hela tiden.
    Eftersom frysskyddet är det som reglerar kompressorn och det matas från tryckvakten.
    Du kan även kolla relät till kompressorn, de brukar inte se för vackra ut inuti efter några år.
    Har du tvåhastighetsfläkt kan det sitta en tryckvakt vid utloppet på kondensorn också, denna startar kylfläkten på fullvarv vid 19bar(tror jag det var).
    Ska väl tilläggas att denna bruksanvisning gäller för 9000 eftersom jag inte vet vad det är för bil du vill laga på.
    Lyfter en gammal tråd Värmen har ju slagit till och AC-kompressorn vill inte slå till ( magnetkopplingen drar inte). Jag har testat med att lägga 12 volt från batteriet på magnetkopplingens blåa kabel och den drar/klickar.

    Först - bilen det gället är en 9000 2.3i -92 . Bilen har stått avställd ~1år och genomgått en del renoveringsjobb under vintern, bl.a byte av kupéfläkt .... mm

    Jag har kollat och mätt spänningen vid frysvakten och den ligger på dryga 12 volt. Min undran är nu om det är denna spänning som styr AC-kompressorns relä bakom handsfacket? Om JA - kan reläet ha pajjat så att det inte drar och sparkar igång kompressorn? eller kan det vara något annat som gör att magnetkopplingen inte får någon spänning?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Kul att se liv i min gamla tråd.... Låter som om det var precis samma fel som jag hade på min 9000 2,3i *92


    Första saken är ju om fläkten startar när kylaren behöver kylningen, alltså vid hög vattentemp.
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Johanen
    Kul att se liv i min gamla tråd.... Låter som om det var precis samma fel som jag hade på min 9000 2,3i *92


    Första saken är ju om fläkten startar när kylaren behöver kylningen, alltså vid hög vattentemp.
    Jo kylfläkten drar igång när motorn blir varm.
    Det vanligaste är ju att gasen läckt ut och lågtrycksbrytaren kopplar bort kompressorn. Min undring är nu om man på något finurligt sätt kan kolla att gasen är väck eller om det är något annat som jäklas?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  16. #36
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Man kan ju alltid försöka trycka på en av ventilerna på kompressorn för att se om det är tryck eller inte i systemet.

    Inte kanske den mest vetenskapliga eller säkra metoden men den funkar.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Man kan ju alltid försöka trycka på en av ventilerna på kompressorn för att se om det är tryck eller inte i systemet.

    Inte kanske den mest vetenskapliga eller säkra metoden men den funkar.
    Ja det är ju en variant ... men min undring är hur det förhåller sig med spänningen vid frysvakten? Om systemet vore tomt på gas så borde väl lågtrycksvakten koppla bort magnetkopplingen(kompressorn) och således borde man inte ha någon spänning vid frysvakten ... eller har jag missat något?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Om jag inte minns fel så matar acc:n frysvakten och sen vidare till tryckbrytarna, och sen tillbaka till kompressorrelät.
    Så att du har spänning på frysskyddet bevisar bara att acc:n vill ha kyla.
    Mät på tryckvakten istället, kontakt mellan trådarna som inte är svart eller blå så är trycket lagom och brytaren hel.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. Kylfläkten går ej igång, nästa steg i felsökning?
    Av nilsson-90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 13:52
  2. 900 T8Special, kylfläkten startar inte
    Av stenling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 20:19
  3. Vibrerar till när kylfläkten går igång
    Av NiV3Rt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •