Ursprungligen postat av Mussla
Om du startar bilen kall men med varmt i kupén, och kollar kylfläkten så startar den nog ganska omgående, iallafall väldigt långt före motorn är varm.
Ursprungligen postat av Mussla
Om du startar bilen kall men med varmt i kupén, och kollar kylfläkten så startar den nog ganska omgående, iallafall väldigt långt före motorn är varm.
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"
Finns det någon som har kopplingschema på ACC'n?
Tänker främst på de där lågtryck/ högtryck reläerna.
Har både kylfläkt och AC problem på min 9k Aero -94.
Kylfläkten: Går inte.
Lite nervigt nu när det blir varmt ute. Får planera körningen så man inte hamnar i för många rödljus...
Felsökte enligt beskrivningen, men blir inte riktigt klok ändå. Fläktreläet verkar funka som det ska, men när jag byglar kontakten nere vid termobrytaren händer ingenting. Hittade en uppärgad skarv som jag lödde ihop, och blev lätt förvånad när jag mätte upp 4.5Volt i sladden till relät. Ska det vara så???
AC'n: Stänger av sig när det blir för jobbigt, typ över 17grader ute.
Har något med övertrycksskyddet att göra kanske?
Eller så startar inte fläkten när AC'n vill det, och så får man övertryck i systemet??
/Anders
Lite många Oplar på gården just nu...
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13735.pdfUrsprungligen postat av Vauxhallkillen
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13736.pdf
Till en 97:a men stämmer hyfsat.
Fixar du din kylfläkt så fungerar nog ac:n sen.
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"
Jag gjorde som du sa och fläkten kom igång efter c:a 15 sekunder! Skönt, då behöver man inte oroa sig för det. Tack för tipset!Ursprungligen postat av Aeronorpan
Saab 9000 2.0t Classic - 98
Alltid trevligt när man hittar nåt som fungerar.Ursprungligen postat av Mussla
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"
Jag kan roa er med att jag precis har lagat samma problem på min 9000cs94.
Det var kabelstammen som går från den runda kontakten bakom vänster framljus och över till högersidan.
Den hade legat emot utloppet från ic:n och gnott hål på isoleringen på den blåa sladden från tryckgivaren som ska starta fläkten.
Sedan har lite saltvatten från i vintras sett till att all kopparn var borta vid hålet.
Jag kan säga att det numer är ganska många svordomar inbyggda i min kabelstam som jag fick riva ut för att komma åt och laga.
Men ivilketfallsomhelst så fungerar det nu, så jag är lycklig och sval igen.
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"
Måste varit precis samma på min Aero -94.
Kylfläkten gick inte, och till slut kunde jag konstatera att det inte fanns kontakt mellan relät och kontakten nere vid termobrytaren.
Jag gjorde en reparation som får gå under beteckningen "fuling": Satte en "tjuv" vid den stora runda kontakten uppe vid lampan och drog en ny sladd ner till termobrytaren...
Får se om jag gör en bättre reparation nu när jag vet var jag ska leta.
/A
Lite många Oplar på gården just nu...
Ursprungligen postat av Vauxhallkillen
Jag hade stora planer på detta men var inte säker på vilket stift det var i den stora runda så jag fick ta det den hårda vägen.
Och nån vis tvreparatör sa att "alla fel är enkla när man väl har hittat dem."
(Men det var nog innan alla datorer blev uppfunna.)
Det tråkiga var att jag smällde säkring 13 när jag kollade reläerna ovanför handskfacket med tändningen på så srslampan tändes.
Men efter en snabb resa till den lokala Saabverkstan så släckte de den alldeles gratis, ville inte ens ha fikabröd.
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"
I koppllingsschemat ser man faktiskt att det ska vara stift 7 i H24-2 kontakten. Sen gäller det bara att se de yttepyttesmå siffrorna på kontakthuset och klura ut vilket av stiften som blir 7...
Kylfläkten funkade utmärkt när jag åkte hemåt i 30-graders värme igår, men ACC'n packade förstås ihop, som den gjort det senaste året så fort det blir varmt ute.
Man hör liksom ett litet "klick" (relät i handskfacket??) och sen kyler det inte längre. Har fått för mig att det är högtrycksvakt-relät som bryter. Någon som vet hur man kollar detta enklast?
/A
Lite många Oplar på gården just nu...
Mest troligt har du en svart, en blå, en gulvit och en grönröd sladd på tryckvakten.Ursprungligen postat av Vauxhallkillen
Svart å blå är till kylfläkten och slår till vid 16 bar.
Gulvit å grönröd är hög och lågtrycksvakter och bryter under 2 och över 30 bar.
Har du schema finns det säkert enklare ställen att hitta det på men blir det avbrott mellan gulvit och grönröd stannar kompressorn.
Det borde gå att mäta spänning vid frysskyddet som nog är lättare att komma åt och det bör vara spänning på matningssidan hela tiden.
Eftersom frysskyddet är det som reglerar kompressorn och det matas från tryckvakten.
Du kan även kolla relät till kompressorn, de brukar inte se för vackra ut inuti efter några år.
Har du tvåhastighetsfläkt kan det sitta en tryckvakt vid utloppet på kondensorn också, denna startar kylfläkten på fullvarv vid 19bar(tror jag det var).
Ska väl tilläggas att denna bruksanvisning gäller för 9000 eftersom jag inte vet vad det är för bil du vill laga på.
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"
Det är en 9000 Aero -94, så det borde stämma.
Kan du även berätta exakt var i bilen jag hittar de olika reläerna?
/A
Lite många Oplar på gården just nu...
Relät till kompressorn sitter ovanför handskfacket som relä 7,(dubbelt slutande) som även startar framförfläkten om du har nån.Ursprungligen postat av Vauxhallkillen
Relä 3 stoppar att ac:n har igång kylfläkten när tändningen är av.
Tryckbrytaren sitter på torkfiltret i höger framskärm, frysskyddet på förångaren i akvariet.
Fläktrelät i lådan framför batteriet.
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"
Lyfter en gammal tråd Värmen har ju slagit till och AC-kompressorn vill inte slå till ( magnetkopplingen drar inte). Jag har testat med att lägga 12 volt från batteriet på magnetkopplingens blåa kabel och den drar/klickar.Ursprungligen postat av Aeronorpan
Först - bilen det gället är en 9000 2.3i -92 . Bilen har stått avställd ~1år och genomgått en del renoveringsjobb under vintern, bl.a byte av kupéfläkt .... mm
Jag har kollat och mätt spänningen vid frysvakten och den ligger på dryga 12 volt. Min undran är nu om det är denna spänning som styr AC-kompressorns relä bakom handsfacket? Om JA - kan reläet ha pajjat så att det inte drar och sparkar igång kompressorn? eller kan det vara något annat som gör att magnetkopplingen inte får någon spänning?
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Kul att se liv i min gamla tråd.... Låter som om det var precis samma fel som jag hade på min 9000 2,3i *92
Första saken är ju om fläkten startar när kylaren behöver kylningen, alltså vid hög vattentemp.
(\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
(O.o) signature to help him on his way to world
(> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a
Jo kylfläkten drar igång när motorn blir varm.Ursprungligen postat av Johanen
Det vanligaste är ju att gasen läckt ut och lågtrycksbrytaren kopplar bort kompressorn. Min undring är nu om man på något finurligt sätt kan kolla att gasen är väck eller om det är något annat som jäklas?
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Man kan ju alltid försöka trycka på en av ventilerna på kompressorn för att se om det är tryck eller inte i systemet.
Inte kanske den mest vetenskapliga eller säkra metoden men den funkar.
Massa saab turbo på gården
STCS#1409
Ja det är ju en variant ... men min undring är hur det förhåller sig med spänningen vid frysvakten? Om systemet vore tomt på gas så borde väl lågtrycksvakten koppla bort magnetkopplingen(kompressorn) och således borde man inte ha någon spänning vid frysvakten ... eller har jag missat något?Ursprungligen postat av Stranna
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Om jag inte minns fel så matar acc:n frysvakten och sen vidare till tryckbrytarna, och sen tillbaka till kompressorrelät.
Så att du har spänning på frysskyddet bevisar bara att acc:n vill ha kyla.
Mät på tryckvakten istället, kontakt mellan trådarna som inte är svart eller blå så är trycket lagom och brytaren hel.
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"