Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ställa tändning med strob?

  1. #1

    Ställa tändning med strob?

    Hej!

    Jag ber om ursäkt men jag har ingen turbo saab men får inga svar från tex Zatzy och liknande sidor så jag undrar om ni kan hjälpa mig ändå?

    Har en saab 9000 (16 ventilar motorn) och jag undrar helt enkelt hur jag gör för att ställa tändningen med strob? En guide eller utförlig beskrivning vore mycket snällt :-)

    MVH Mattias

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Är det en insprutningsmotor? Isåfall är det väl EZK tändning och inte så lätt att ställa in eftersom en box styr tändningen då.
    /Henrik

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Är det en insprutningsmotor? Isåfall är det väl EZK tändning och inte så lätt att ställa in eftersom en box styr tändningen då.
    Ja, det är insprut men eftersom den har fördelare borde man väl kunna skruva på den?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Citat Ursprungligen postat av Stolten
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Är det en insprutningsmotor? Isåfall är det väl EZK tändning och inte så lätt att ställa in eftersom en box styr tändningen då.
    Ja, det är insprut men eftersom den har fördelare borde man väl kunna skruva på den?
    Ja det kan du då. Du kopplar in stobon på batteriet och ansluter den andra kabelen till ettans tändkabel. Sedan lossar du fördelaren. Sen är det bara att dra igång motorn och lysa med strobon ner på svänghjulet genom en lucka (vet ej riktigt hur det ser ut på 9k) och då ska strobon "lysa upp" lite siffror nere på svänghjulet.Sen får du vrida fördelaren försiktigt tills du ser den siffra som det ska vara (om tändningen ska vara 19 grader etc. ska du se "19"). Sen är det bara att skruva fast fördelaren.
    Enkelt förklarat, kanske lite för enkelt men tror inte jag har missat något.

    mvh.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

Liknande ämnen

  1. ställa tändning på 900t16 1991-93?
    Av Wern i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 22:12
  2. Ställa in tändning 900S-91.
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 14:53
  3. Ställa/justera tändning, og900S
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •