Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Köp av 9-5 Aero -01. HJÄLP

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18

    Köp av 9-5 Aero -01. HJÄLP

    Hej

    Jag funderar på att köpa en 9-5 Aero från -01.
    Den har gått 6800mil.

    Vad skall jag tänka på och vad ska jag vara uppmärksam mot?
    Jag kommer eventuellt bara ha den för några månader max ett år.
    Jag ska kolla på den nu i eftermiddag så jag är väl ute i sista minuten.

    Uppskattar hjälpen.

    Blivande SAAB-ägare.

    Mvh
    Daniel

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Servicebok Servicebok Servicebok Servicebok Servicebok
    sen detta då i samband med serviceboken http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ml#garanti
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Runt vilka miltal börjar detta visa sig med vevhusventilationen?
    Behöver jag vara orolig när den gått 6,700mil eller kan jag andas ut och bara se till att serva den eller måsta jag göra saker för att se till att inget händer?

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Är service boken fullt i fylld och med tätare oljebyte med ca:1000mil's intervaller så kan du nog sova rätt gott om natten, försök och få säljaren att installera den nya vevhusuppgraderingen till bilen kostnad runt 1000:- med material och arbete hos SAAB, lr dra av det på priset och gör det själv.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    men kan man byta denna vevhusventilationen själv? Hur mycket skulle man spara på detta?

    Sen en annan fråga också. När man inte har inbytesbil. Hur mycket kan man pruta ner priset då? exkl modifikationspaketsbytet.

    Mvh
    Danne

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Själva uppgraderingen kostar runt 300:- på saab så 700 ungefär spar man om man gör det själv. Dock så är det rätt mkt pill med det så ja föreslår att man lämnar in bilen hos SAAB för att få det fixat om man nu inte är väldigt händig själv.

    Ja det är väl alltid lättare att pruta lite mer om man har en inbytesbil, antar att det är från en frima du ska köpa bilen, då _SKA_ du ha den ny uppgraderingen installerad lr avdrag på priset, å ge dig inte oavsätt vad försäljaren säger.. om det nu inte redan är uppgraderat med den nya vevhusventilationen.

    Edit: be säljaren att kolla upp kamkedjesträckaren hos en auktoriserad saab verkstad så att den är ok och att du får papper på det och i samma veva installera uppgraderingen till VV'n
    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Okej då ska jag vara strick vid att få det avdragit eller att dom fixar det. Men så någon större prutning kan jag kanske inte förvänta mig?
    Men en aero -01 som gått 6,700 för 140,000 kanske inte är ett farligt pris?
    Om allt nu är ok exkl VV då....

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Ja det är ju ett rätt så rimligt pris, så länge den har all utrusting som går att få.
    Men man ska alltid försöka pruta, aldrig skadat att försöka
    Man märker ganska snabbt på försäljaren om han är villig att gå ner i pris något.

    Lycka till Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Jag var och kollade den igår. Den är väldigt bra skick.
    Inga stenskott, välskött på insidan. Dom fick in den nu i helgen så dom har inte hunnit testa den och ena backsensorn var ur funktion men det skulle dom lämna in för att få fixat. Då nämnde jag om vv också så det skulle han kolla upp till idag om det var gjort eller inte.
    Men han inte köra den mer än 10min på knökad E4'an i stockholm så hann inte känna så mycket på den. Men ska tala om att jag är intresserad men dom får fixa sakerna först på den och sen testar jag den igen.

    När man inte får vinterdäck till den. Ska man pruta då? Eller är det ett sånt lågt pris på den så det får man räkna med att man får lägga ut?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Och hur vanligt är det att en backsensor är ur funktion. Han visste inte om det bara var ena eller alla men bildatorn (via disp) så stod det att den var ur funktion. Är det något jag borde vara orolig över hur bilen varit omhändetagen?
    Såg i de få pappren det fanns i bilen att dom hade bytt disp 2004 pga pixelfel. Men sådana här saker kanske är sånt man får räkna med lite? Dom skulle iallafall fixa det utan kostnad och dom skulle varudeklarera den och skicka den på test.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Ska jag lägga ett bud på bilen trots att felen inte ä fixade och inte vänta på att få det fixat innan jag säger att jag vill ha den? Vad tycker ni?

    Skall dom få fixa felen innan jag köper bilen eller efter?

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Jag tycker att du skall köpa en 02:a istället. Uppgraderade komponenter på vissa punkter och klart trevligare utseende

    Antingen prutar du bort pengarna för det som skall göras, eller så väntar du, det blir ju samma sak i slutänden ändå i princip så det är ju hugget som stucket..

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    90
    Har inte alla Aero 02-or och senare ESP? Kanske värt att tänka på, ökar förmodligen andrahandsvärdet med.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313
    Tycker att det låter väldigt dyrt men det är väl för att bilen gått så lite, mitt tips är att kolla runt på blocket vad det finns för bilar i den prisklassen, jag är säker på att du hittar en -02 för 140k som inte gått över 10k mil. Beräkna även in en viss prutmån på priset!
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    70
    Hej
    Kolla baklucka nederkant rost?
    Bussningar till krängningshämmare
    En bra bil till det priset.
    En gång AERO alltid AERO.
    Lycka till
    Curt
    Lära från de som kan

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Tack så mycket för alla svar.

    Jag kommer nog slå till på denna så fort dom har fixat de få saker som varit problem.

    Tack för hjälpen :-)

Liknande ämnen

  1. 9-5 MY 02 AERO ratt växlas till 07 AERO hjälp
    Av Turbo-Madsen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 10:40
  2. Hjälp vid köp av 900 Aero T16
    Av Zlatan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 00:13
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 17:55
  4. Hjälp med köp av 9-5 aero.
    Av bloom i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •