Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tickande oljud efter byte av kamkedja - 9000 Aero CC [FIXAT]

  1. #1
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Tickande oljud efter byte av kamkedja - 9000 Aero CC [FIXAT]

    Hej!

    Efter lång tid med bilen sönderplockad i garaget fick jag äntligen toppen planad i fredags, och det var dags att montera tillbak allt förutom nått litet läkage gick allt bra fram till uppstart. När startmotorn drog runt så lät allt väldigt bra, men den var relativt svårstartad. Kanske beror det på att den stått i över 4 veckor? Iallafall var där ett tydligt tickande ljud, låter som att det kommer ifrån ventilkåpan. Bilen är en 9000 Aero -91, och motorn är således en B234L

    Jag har bytt kedjor och drev, samt även bytt till ett nyare topplock med andra kammar. Dessa ska dock vara likadana som satt i min bil tidigare enligt listorna på http://www.900aero.com/main/tech_main_cams.htm

    Men för säkerhets skull kan jag skriva in kammarnas nummer:

    Dom gamla kammara som satt i bilen innan bytet:
    Insug:5210-8 911669
    Avgas: 5210-5 911670


    De som sitter där nu:
    Insug: 5210-4 911669
    Avgas: 5210-5 911670


    Motorn nollades inte innan bytet, då jag inte fann någon nollningspunkt varken på svänghjulet eller på vevaxelremskivan.. När jag lyfte toppen så la jag dock märke till att kolven i cylinder 1 befann sig i sitt toppläge vilket ska vara detsamma som den är i Övre Dödspunkten, "ödp"..

    Jag matchade iaf in de färgade länkarna på kedjan på utmärkningarna på vevaxeldrevet, samt på kamdreven.. Inga onormala oljud hörs när man drar runt motorn med startmotor, men den var riktigt segstartad (bilen har dock stått i fyra veckor) Och när den väl kom igång så hördes ett tydligt tickande ljud. Efter 10-15 sekunder fick den en mer fast tomgång, men jag valde att slå av motorn p.g.a det tickande oljudet..

    Vars ska man börja?

    Jag kan försöka återkomma med en filmsnutt med ljud imorgon om det rätar ut några frågetecken..

    edit:
    Jag har pratat med lite folk på stcs-kanalen som säger att tryckarna kan ge ifrån sig detta ljud ett tag efter uppstart. Det pratades om 5-10 minuter t.o.m.. Min bil var knappt igång 1 minut. Ska jag testa att köra den på tomgången lite längre?

    Mvh
    David Frost
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    737
    Äre inte så att du bara har luft i ventiltryckarna och måste låta den gå ett tag för att lufta ur dom..
    Min tickade okså en del efter motrrenoveringen jag gjorde men det tystnade efter ett litet tag
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  3. #3
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Hej igen.. Idag starade jag bilen igen och lät den gå ciruks 5 minuter på tomgång. Tomgången var stabil, och när jag sen provade att röra lite försiktigt på gaspedalen så varvade den fint upp. Testade inte längre än till 1500rpm.

    Check engine lampan lyser dock, och tickandet verkar inte mildras heller tyvärr.

    Här kommer ett litet videoklipp där man hör ljudet tydligare
    http://72.29.92.243/~davidf/aerobilder/uppstart.avi <- högerklicka och spara som.

    Kan det ändå vara så att jag lyckats få kamdreven en kugg fel eller något?

    Funderar även på att byta tillbaka till orginalkammarna och se vad det ger..


    Alla ideér, uppslag och kommentarer är varmt välkommna!


    Trötta, men vänliga hälsningar
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Jag skulle nog försöka hitta markeringarna på svänghjulet än en gång, sedan lyfta ventilkåpan och kontrollera att allt verkligen står rätt. Dock är det inte säkert att tickandet skulle försvunnit efter 5 min ändå.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Ventiltryckaren kan låta i upp till 30min enl instruktionsboken.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Kedjespännaren, rätt monterad och sådär?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Hej igen, och tack för alla svar..

    Jag tänkte kolla upp kaminställnignen igen, och när jag lyfte på topplocket och vred runt vevaxeln så ser jag att kamdreven står 5 kuggar fel jämfört med länkarna på kedjan.. Det verkar ju helt otroligt fel, skulle det vara så fel så hade väl ventilerna gått på en gång. För att vara säker så kollade vi ödp genom metoden att man stoppar ner en skruvmejsel i ettans cylinder och vred runt motorn.

    När ödp inträffar står bägge markeringarna rakt upp, alltså kl 12.. Och detta måste vara korrekt om jag förstått allting rätt?

    Kedjespännaren är korrekt inskruvat, och kedjans känns lagomt spännd.


    Iallafall så kollade jag oljan bara för sakens skull, och då visar det sig att vi råkat hälla i nästan en liter för mkt. Sagt och gjort så tappade vi ur strax över litern och teststartade igen. Nu startade bilen snabbare än igår, och tickandet försvann nästan helt. Det som tickar nu skulle jag nästan härleda till spridarna. Jag tog ut bilen på en försiktigt provtur, och den går stabilt! Testade även att gasa lite och det kändes också bra. Skönt!

    Dock så lyser "Check Engine" Denna lampa har lyst sen jag försökte starta den första gången, och då hade jag i allt bråde glömt att sätta in kontakten till det elektroniska spjällhuset. Låter det som en trolig anledning varför lampan lyser?

    Jag försökte utläsa koderna enligt en guide som fanns här, där det stod att det var samma tillvägagångssätt på bilar med di/apc som på bilar med T5. Jag fick dock ingen riktigt felkod, tror jag.. Lampan flashade bara 3 rätt snabba blinkningar med en liten paus emellan.


    Sen så har jag nog även lyckats ha sönder ett motorfäste när vi pressade tillbaka multiremsspännaren med den hävstångsmetoden


    Men motorn går iallafall fint nu

    Mvh
    David Frost
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  8. #8
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Mer uppdateringar:

    Jag var ute idag och tog bort ena batteripolen i nån minut för att se om check engine skulle släckas.. Svaret var att det gjorde det inte. Sen var den jäkligt seg att starta igen. Nästan så seg som den var i filmen ovan.
    Sen märkte jag också att den ryker rätt vitt. Enda tänkbara läkaget som jag ser det är vid insuget.

    När jag beställde kamkedje och toppackningssakerna så hade jag inte någon tanke på att byta topp, och lät därför insuget sitta. Därför köpte jag inte någon packning, och just nu har vi tätat med sån här blå loctite-packningsmassa..

    Kan ett sådant vattenläkage göra bilen enormt svårstarad?


    Just nu är det tungt i huvudet

    /David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  9. #9
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Problemen är fixade!!

    Just nu känns det bara som att jag haft sån jäkla tur! Iallafall så var check engine och den svårstartade motorn en direkt följd av att jag missat att montera tillbaka kontakten till tempgivaren i insuget.

    Jag blev så jäkla glad när den hoppade ingång direkt, och sen släcktes även check engine

    Nu kunde man koncentrera sig totalt på motorkudden tänkte jag.
    Jag fotade motorkudden som jag tyckte såg misstänkt ut, och sedan snackade jag lite med "pershav" som ägde bilen tidigare. Han tyckte att den såg ut som tidigare, och funderade om det var något annat som kunde ligga emot chassiet. I den stunden kom jag på att jag tappat en 10mm-hylsa ner bakom motorn när jag skulle skruva av ventilkåpan för en 3 veckor sedan. Denna återfann jag aldrig. Kunde detta vara källan?

    Jag berättade detta för min svärfar, för att höra vad han trodde om det. "Var det en blank hylsa?" sa min svärmor från köket..
    "I så fall så hittade jag den nyss nere på vägen då jag gick på promenad"

    Och visst var det den!

    Jag nästan småkutade ut till bilen och startade den.. Lät bra.. Backade försiktigt ut, och körde iväg.
    Alla vibrationer är borta!

    Idag tänkte jag köpa en lott och se om lyckan fortsätter

    Tack för all hjälp förresten!

    Over & Out..

    David Frost
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Haha vilken skönkänsla. Från typ motor ras på G till nästan ny renoverad motor på ett kick.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Problem efter SID-byte *FIXAT*
    Av Micke Turbo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 00:05
  2. Klickande/tickande ljud efter byte av kamkedja
    Av mbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •