Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: HJÄLP! Kontroll av motor, 9-5 Aero, Köpa?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    243

    HJÄLP! Kontroll av motor, 9-5 Aero, Köpa?

    Tjena

    Jag håller på att ev. köpa en 9-5 Aero. Den omfattas ej av 8-årsgarantin. Säljaren skall kontrollera kamkedjesträckaren, kontrollera motorn i övrigt samt montera uppgraderingssats av vevhusventilationen.

    Om verkstaden säger att motorn + sträckaren är ok, vågar jag då köpa bilen? Givetvis rejält prutat!

    Om jag köper bilen, vad skall jag göra för att undvika problem (läs oil sludge)?
    Hur ofta byta olja? Vilken olja (folk på forumet verkar vara skeptiska mot Mobil som SAAB-verkstäder verkar använda)?

    Snälla hjlälp mig! Är i akut behov av bil, och denna bilen är helt super förutom just i serviceboken.

    PLEASE HELP!
    /R
    Har slutat leta 9-5 Aero SC..... Har hittat!
    Körde tidigare 9-3 Aero, som numer tillhör Nocal här på forumet

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Pruta ner den så du tycker dig ha råd med smidda kolvar + jobb för att få dessa monterade. Då slipper du oroa dig något mer för problemen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Pruta ner den så du tycker dig ha råd med smidda kolvar + jobb för att få dessa monterade. Då slipper du oroa dig något mer för problemen.
    Och vad kostar det?
    /R
    Har slutat leta 9-5 Aero SC..... Har hittat!
    Körde tidigare 9-3 Aero, som numer tillhör Nocal här på forumet

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Sinner
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Pruta ner den så du tycker dig ha råd med smidda kolvar + jobb för att få dessa monterade. Då slipper du oroa dig något mer för problemen.
    Och vad kostar det?
    /R
    8000kr för smidda Wössner och så plus arbete. Kan ju alltid försöka höra med någon på forumet som kan göra jobbet eller något.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Har bland annat sett en firma i Stockholm som tar ca 7000 kr för jobbet. Till det tillkommer olja och diverse packningar.

    Tycker det verkar rimligt att den kostar ca 10000-15000 kr mindre än en med garanti förutsatt att allt verkar okay i övrigt.

    Till sist byt olja var 750-1000 mil.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Har bland annat sett en firma i Stockholm som tar ca 7000 kr för jobbet. Till det tillkommer olja och diverse packningar.

    Tycker det verkar rimligt att den kostar ca 10000-15000 kr mindre än en med garanti förutsatt att allt verkar okay i övrigt.

    Till sist byt olja var 750-1000 mil.
    Om man inte trimmar (eller renoverar motorn och ändå behöver byta kolvar), och håller koll på oljenivå, använder bra olja (förslaget att undvika Mobil 1 låter bra), kontrollerar vevhusventilationen ibland, samt åtgärdar alla motorfel man upptäcker omgående, är risken för ras så liten att det knappast motiverar kostnaden för byte av kolvar. Enda undantaget skulle väl vara om motorn är ganska ny och man vill ha 30000+ mil ur den utan renovering (eftersom smidda kolvar minskar läckaget och därför nersmutsningen av oljan = minskat slitage).

    Däremot skall man komma ihåg att det inte är ovanligt att bilar som inte servats ordentligt med avseende på miltal även gått med för lite olja, så om den gått över miltalen så kan det vara läge att kolla hur långt kamkedjespännaren är ute för att bedömma slitaget.

    Men det kan nog gå att pruta mer än så på bilen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Köp bilen om du får papper på att kamkedjesträckaren är OK, samt den senaste vevhusventilationsuppgraderingen gjord av en auktoriserad Saab-verkstad. Dom pengar du lyckas spara genom en eventuell prutning viker du till extra åtgärder för att säkerställa driftsäkerheten. Ett par oljebyten i tät följd, samt sköljning av automatlådan (oljebyte). Är du riktigt ordentlig, kostar du på dig att montera ner tråget (rengöring) och kontroll av silen. Använd dig av en olja som uppfyller Saab's krav. Själv kör jag med Mobil1 5W-50 och en bytesintervall på 5-600 mil. Skall byta till Mobil1 0W-40 nu i sommar. Och är du lite om och kring dig så kan det finns en möjlighet att du kan få tillbaks garatin på bilen med alla dessa åtgärder. Allt är upp till verkstaden och deras vilja att hjälpa dig (kontakta Saab Sverige alltså).

    Kör sedan med insidan av huvudet, tvätta, tanka och var glad att du äger en bra och rolig familjebil.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    innan ja köpte min så skruva ja även bort ventilkåpan för att se med egna ögon hur det såg ut där, kan tillägga att det såg kanon ut...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    243
    Ville bara meddela att jag idag bokade en bil. Det blir en 9-5 Aero SC, automat med pilotpaket och Xenonljus. Årsmodell -03.

    Har tidigare haft två svarta saabar så jag har lovat mig själv att aldrig köpa en svart bil igen... Ok, får skjuta litet på det löftet... Denna är svart.

    Köper bilen av handlare så den har de garantier man kan önska plus att försäkringen blir billig i ett halvår.

    Aaaaah! (lutar mig bákåt och knyter händerna bakom naken) vad skönt det är att slippa leta bil!

    HÄRLIGT!

    Tack för alla råd!
    /R
    Har slutat leta 9-5 Aero SC..... Har hittat!
    Körde tidigare 9-3 Aero, som numer tillhör Nocal här på forumet

  10. #10

    Köp av 9-3 modell 2.0 T årsmodell 2001

    Funderar starkt på att köpa en 9-3:a årsmodell 2001 men är väldigt skeptisk till hur mycket "stryk" motorn har tagit pga det sk. "oil sludge" problemet.

    Kamkedja är bytt i slutet av förra året, bilen har gått ca. 9000 mil med en ägare som dessutom har varit medveten om problemet och enligt servicebok har bilen varit inne på regelbunden service samt oljebyten på auktoriserade SAAB-verkstäder.

    Bör jag lämna in bilen någonstans innan jag köper den för att få motorn kollad pga detta? Någon som i så fall har en rekommendation på var i Stockholmsområdet man kan få det kollat till ett bra pris? Jag kan själv inte speciellt mycket om motorer och skulle verkligen behöva ha hjälp med detta. Alla tips är varmt välkomna.

Liknande ämnen

  1. Kontroll av status på gammal motor?
    Av larsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 23:28
  2. Ska köpa 9-5 aero kombi 02- Hjälp önskas.
    Av geronimo i forum Allmänt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 11:57
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •