Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Baslåda i reservbaljan!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Småland
    Inlägg
    29

    Baslåda i reservbaljan!

    Hej. Har sökt och kollat en mängd trådar här på forumet och hittat endel info om baslådasbygge i reservhjulsbaljan, men det jag söker är en guide till hur man gjuter med exempelvis glasfiber ? hur man gör för att försluta "lådan" eller baljan man gjuter upp ? vart man köper nödvändiga produkter etc. skulle vara kanon om det finns någon som har tid att skriva ihop en liten gjuta for dummies ..

    ha det
    i garaget - Svart 9-3 SS Aero 05
    Honda Cr 250

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    328
    Kan berätta lite iaf.
    Jag har nyligen plastat en baslåda nere i baljan på min 9000 cse.

    Du behöver:

    Penslar att stryka och "dutta" ut polyestern med
    Polyester, Köp hos lokala båttillbehörsförsäljaren eller som jag på biltema
    Glasfiberväv, samma som ovan
    Massa gaffatejp, biltema

    Sen är det praktiskt taget bara att börja.

    Maskera allt som inte ska få plast på sig med gaffa eller sopsäckar.

    Stryk ett lager plast (polyester) och lägg sedan dit en bit väv som du mättar med mer plast.
    Sen fortsätter du på samma vis, lager på lager till du byggt upp önskad tjocklek.
    Har hört att (beroende på hur stor lådan blir) att ca 6-8 lager väv och plast är lagom.
    Gjuter du i baljan bak som jag har jag ett tips om du inte får låss den från tejpen. Plasta bara ca 1-2 lager och låt det härda, borra sedan små hål där du tycker det sitter hårt fast. Sedan blåser du bara loss hela skiten med tryckluft...

    Hoppas du fått lite mer kött på benen, fråga om nått är oklart.

    Mods kanske skulle lägga upp en "så plastar du" guide eller nått
    Saab 9000 AERO -93 (Finbilen) ... Volvo 142 DL -72 (jadu, lagom med renovering till 30års krisen)
    Opel astra kombi -96 (brukisen)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Småland
    Inlägg
    29
    Kanon.
    Det där kommer hjälpa mig på vägen. Precis som du skriver så kanske det skulle vara en ide att lägga upp en lite "så plastar du guide" så här i juletider

    tack igen
    i garaget - Svart 9-3 SS Aero 05
    Honda Cr 250

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    1. Skarapa bort all asfaltsmatta.
    2. Tvätta alla ytor med bensin.
    3. Vaxa som en jävla dåre. MINST tre-fyra gånger, det ska gå att spegla sig i lacken...Maskera allt som du inte vill ha plast på.
    4. Pensla på PolyVinylKlorid (släppmedel).
    5. Fyll upp alla dumma vinklar och sådant med modellera, så att det går att ta upp lådan.
    6. Lägg ett lager Gelcoat. Låt härda fullt ut (typ ett dygn, rumstemperatur).
    7. Lägg ett lager Gelcoat till, låt härda fullt ut.
    8. Lägg ett lager polyesterplast på lagom stor yta, peta dit glasfiberväven eller glasfibermattan, vilket du nu använder, lägg bitarna omlott så blir det lite starkare. Låt härda fullt ut (ett dygn rumstemperatur).
    9. Lägg ett lager till med glasfiber, låt härda.
    10. Borra hål i lådan där den sitter fast och blås loss den med tryckluft.
    11. Med lådan på arbetsbänken, fortsätt att plasta till den är så tjock och stadig som du vill ha den.
    12. När lådan är klar, stoppa ner den i reservhjulsbaljan och se till att bilen står så att bagagerumsgolvet är horisontelt, rikta till hela bilen med domkrafter.
    13. Måtta upp lådvolymen du vill ha med vatten.
    14. Spraya på en vända med färg på vattenytan/lådväggen. Låt färgen torka.
    15. Töm lådan på vattnet och plocka ur den ur baljan.
    16. Såga av lådväggen i färgkanten.
    17. Lägg lådan upp och ner på en 19mm MDF-skiva. Kontursåga ut en baffelram i skivan
    18. Se till att skivan precis matchar lådan, såga ur en ram i skivan ca. 30-50mm bred
    19. Plasta fast ramen i lådan på samma sätt som du plastade själva lådan. Den måste sitta ORDENTLIGT.
    20. Såga till en likadan skiva att skruva fast i ramen, detta blir din baffel. Måtta även till en lämpligt grov rundstav att staga baffeln med. Den ska sitta mellan lådbotten och baffeln.
    21. Måla hela insidan inklusive baffeln med plastfärg eller liknande så att den blir så lufttät det bara går. Spruta även i NoiseKiller eller dBAxe om du vill döda den totalt vad det gäller lådakustiken.
    22. Såga ut en till likadan men med större högtalarhål så att elementen blir försänkta. Fäll in en lämplig kabelbrunn. Klä denna med lämpligt tyg.
    23. Dit med galler och ner med den i reservhjulsbaljan.
    24. Njut av att din låda innebar mest slit MEN är absolut snyggast på McDonaldsparkeringen.


    Detta är en jävligt jobbig variant som tar grymt lång tid, men du kan garanterat hoppa på lådan utan att den pajar. Den blir ganska tung också men det brukar ju en bra låda bli i alla fall... Observera också att du INTE får stressa på härdningsprocesserna i grejorna med hårtork och sådant, RUMSTEMPERATUR ska det vara.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Småland
    Inlägg
    29
    Tackar så mycket !! perfekt guide, tror att denna tråd kommer att besökas flitigt


    Tack igen!
    God Jul
    i garaget - Svart 9-3 SS Aero 05
    Honda Cr 250

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Det vore kul
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Baslåda i en 9-5:a
    Av Apex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 14:49
  2. Baslåda
    Av Sensa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 21:29
  3. Få baslåda att stå still.......
    Av Alex9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 02:04
  4. Typ av baslåda?
    Av frallansson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 19:46
  5. Gjuta baslåda i reservbaljan...
    Av magnus* i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •