Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: hejsan har lite problem med bilen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    13

    hejsan har lite problem med bilen

    hejsan har lite problem med bilen, jag har byt topp packning men får inte i gång bilen ändån det är en 9-5 -98

    När jag ställer in hjulet på vevaxlen och ställer den i noll läget kan den ändå stå ett varv fel ? för kammarna snurrar i alla fall två varv när det där nere snurrat ett ?
    Är det nån som förstår vad jag menar ??
    Pål

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: hejsan har lite problem med bilen

    Citat Ursprungligen postat av Pål
    hejsan har lite problem med bilen, jag har byt topp packning men får inte i gång bilen ändån det är en 9-5 -98

    När jag ställer in hjulet på vevaxlen och ställer den i noll läget kan den ändå stå ett varv fel ? för kammarna snurrar i alla fall två varv när det där nere snurrat ett ?
    Är det nån som förstår vad jag menar ??
    Pål
    Tvärtom menar du nog... 2 vevalxel- på ett kamaxelvarv.
    Kolla när du får gnistan. Eller tänder den vid båda varven?
    Du kan ju prova skifta tändkablar. 1:an till 3:an och 2:an till 4:an. Jag kan inte T7 (Är det va?), så det kanske blir nåt annat som blir galet då.

  3. #3

    nolläge

    Hej.
    Lossa ettans tändstift.
    Ställ en skruvmejsel på ettans kolv så ser du när den är i ÖD.
    Övre dödläge ( vändpunkt ) skall sammanfalla med märkningen på remskivan. Nu skall märkningen på kamdreven sammanfalla med överfallens märkning.

    mvh loca
    loca

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336

    Re: hejsan har lite problem med bilen

    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    skifta tändkablar. 1:an till 3:an och 2:an till 4:an. Jag kan inte T7 (Är det va?), så det kanske blir nåt annat som blir galet då.
    Är nog lite klurigt att skifta tändkablar på en motor med tändkasset

    En grej som är ganska lätt att kolla. Vridmotorn till den står övre dödläge på ettan alltså efter markeringen. Sen så lyfter du ventilkåpan då ska alla fyra ventiler till 1:ans cylinder vara stängda. Nockarna på avgaskammen, Den längst fram ska vara på väg ner och öppna avgasventilerna och nockarna på insugskammen den längst bak ska precis har gått upp och stäng. Så nockarna på avgaskammen (den längst fram ska peka rätt fram) och nockarna på insugskammen (den längstbak) ska peka bakåt mot coupen. Gör det det så står det ganska rätt iallafall.

    Om nu motorn snurrar åt det håller som jag tror men det borde den göra om sträckaren till kamkedjan sitter på baksidan av motor (mot coupen) vilket jag har fått för mig.

    Svårt att förklara men du fattar nog lite förhoppningsviss.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: hejsan har lite problem med bilen

    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    skifta tändkablar. 1:an till 3:an och 2:an till 4:an. Jag kan inte T7 (Är det va?), så det kanske blir nåt annat som blir galet då.
    Är nog lite klurigt att skifta tändkablar på en motor med tändkasset

    Ja, just det. haha. visste att det var nåt jag missade där.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Nu börjar det bli sent... men om jag förstår rätt så har ni förstått problemet fel.

    Att han har ÖD rätt mot kammen vet han ju att han har, men det kan ju vara fel ändå beroende på hur motorstyrningen fungerar.
    Om det hade varit ett gammalt sytem med fördelare så kan det ju bli så här: kolven går upp och trycker ut avgaser. på väg upp tänder stiftet. bilen suger in komprimerar igen men nu kommer ingen gnista för den låg ett vevaxelvarv fel. (halvt kamvarv)
    Nu undrar jag om inte T7 använder vevaxelgivaren och sjuter gnista vid båda tillfällen så spelar kanske ingen roll.

Liknande ämnen

  1. Hur hårt ska man dra tändstiften? (Hejsan!)
    Av GiiZzMOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 14:02
  2. Hejsan fran USA
    Av MrSwede i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 18:45
  3. hejsan[9-5aero vinge]
    Av towel i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 21:37
  4. problem med min srs? hejsan hur 0 ställer man arebagen?
    Av Andreas86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •