Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vilken motorolja?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    272

    Vilken motorolja?

    Hej ska byta olaj på min 9-3 viggen nu tänkte jag!

    Vilken olja rekomenderas?
    /Mvh Daniel
    Viggen vilken bil! Synd att de finns så många viggen-wannabees

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Någon helsyntetolja 0W40 eller 0W30 av bra kvalitet/märke med klassningen GM-LL-A-025.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313
    gäller detta bara viggen pga effekten eller? för jag har fått tips att köpa 5w40 till min 9-3aero.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    272

    upp

    upp
    Viggen vilken bil! Synd att de finns så många viggen-wannabees

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Det finns många olika "tänk" vad det gäller detta, men personligen vurmar jag för Mobil1 0W-40.

    Oavsett vad du väljer, se till att få en BRA och HELSYNTETISK olja. Speciellt med tanke på att du har en B2x5-motor. De är extra "känsliga" för oljeval.

    Mer info i min oljetråd.

    Summa summarum av den:
    Vintertid:
    0W/xx eller max 5W/xx om man bor i Norden

    Sommartid:
    0-5W/30 för normal användning inkl. tidvis inspirerad körning
    0-5W/40 för de som har klumpfot på höger sida alt. äger husvagn med tillhörande familj samt
    0-5W/50 för bankörning alt. dragning av stor biltrailer sommartid

    Om oljan klarar GM-LLA-025 är ett plus, men alltid, alltid, alltid helsyntetisk olja av bra kvalisort och helst inte mer än ett år eller ca 1.000-1.500 mil på samma olja.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    varför inte delcyntet?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    varför inte delcyntet?
    Delsyntet fungerar om den uppfyller kraven som Saab ställt. Detsyntet fungerar i normalfallet lika bra som helsyntet.

    Jag skulle tippa på att saabs kvalitetskrav inte är högre än 10W30 delsyntet samt GM's standardmärkning GM-LL-A-025 (för bensinmotorerna).
    Rimligtvis har Saab samma kvalitetskrav på olja på alla B2x5, gissar faktiskt på att den är lika för B2x4 också.


    ************
    Frågan är dock om GM-LL-A-025 är så viktigt egentligen?

    Jag tror inte att GM-märkningen är avgörande. en bra syntetolja med byte var 1000 eller strax däröver tror jag räcker alldeles utmärkt. Är även en bra ide att kolla oljestickan med jämna mellanrum.

    Skillnaden mellan olika jämförbara oljor tror jag är ganska marginell.
    Rusta på framsidan på dunken men innehållet är något annat. Det är ju ingen rookie typ "lasses kem och oljetillverkning" direkt som står som tillverkare på baksidan. Märkningar kostar pengar, samma olja i många olika säljares dunkar, lika olja men olika mycket märkningar, lite märkningar - billigare, mycket märkningar - dyrare.

    Fina märket för 100kr/liter = Helsyn 5w40, MB 229.3, VW502.00&505.00, BMW Longlife 01.

    Vis @ 100°C, cSt 13.80
    Vis @ 40°C, cSt 81.3
    Viscosity Index 175
    Spec Gravity @ 60°F 0.8527
    Density, lbs/gal 7.11
    Total Base No. 10
    Flash COC, °C 238
    Pour Point, °C -39
    CCS, cP (°C) 5090@-30C
    MRV TP-1, cP (°C) 23,000@-35C
    NOACK, wt. % loss 11
    Sulfated Ash 1.25
    Zinc/Phosphorus, wt.% 0.102/0.09
    Calcium, wt. % 0.330

    etc etc etc

    Snålmärket för 40kr/liter = 5w40 helsyn.
    Specen svarar endast att oljan är av helsyntettyp samt visco. 5w40.

    Samma innehåll men olika priser.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    varför inte delcyntet?
    Obildat svar: För att förhindra koksbildning när man kört turbon vaaaarm.

    Ang. hel/delsyntet: Säg till om ni hittar en delsyntet som uppfyller GM-LL-A-025.

    Och som sagt, B2x5-motorerna är bra mycket känsligare för oljeval än B2x4. Jag chansar inte!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    varför inte delcyntet?
    Obildat svar: För att förhindra koksbildning när man kört turbon vaaaarm.

    Ang. hel/delsyntet: Säg till om ni hittar en delsyntet som uppfyller GM-LL-A-025.

    Och som sagt, B2x5-motorerna är bra mycket känsligare för oljeval än B2x4. Jag chansar inte!
    Inte koksar oljan för att den är en halvsyntet. snarare för att du kör som en tjuv och stänger av med fullt laddtryck och detta på ett ej vattenkylt agg.

    Jag ska faktiskt ta och kolla vad GM-märkningen faktiskt betyder.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Varför skulle inte delsyntetoljan vara bra för turbomotorer, det har jag använt i mina turbosar iallafall Använder mig av Valvoline delsyntetbaserad 10w40.. Den upfyller allt som behövs dock inte GM-LL-A 025 men API SL ACEA A3 samt för turbomotorer så det får räcka gott i min gamla saab 9000 T16 från 86

    Föresten många bilfirmor som renoverat motorer använder sig av delsynteten både före inkörning och efter.. Så ja varför inte delsyntet skulle jag vilja veta!!

    Man hör ju många olika svar


    // Tommy

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Inte koksar oljan för att den är en halvsyntet. snarare för att du kör som en tjuv och stänger av med fullt laddtryck och detta på ett ej vattenkylt agg.

    Jag ska faktiskt ta och kolla vad GM-märkningen faktiskt betyder.
    Gör så. Jag är också nyfiken på vad det kan innebära, men jag har fått helt klart för mig att den olja som klarar GM-märkningen är det man ska ha i en B2x5-motor och det finns mig veterligen inte en enda delsyntet som klarar det.

    Som jag nämnde tidigare är jag hellre på den säkra sidan och kostar på min bil en hundring eller två extra per oljebyte för att få det. För mig skiljer det inte mer iaf. Tar man det kontra att eventuellt få motorproblem så sover jag lugnare på natten åtminstone.
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Varför skulle inte delsyntetoljan vara bra för turbomotorer, det har jag använt i mina turbosar iallafall
    Hade jag haft en B2x4-motor hade jag inte brytt mig ett skvatt om det och kört på delsyntet utan att blinka ens...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. VIlken motorolja? 9-3 2.8t -08
    Av M@xe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 10:01
  2. Vilken motorolja i 9-5 2.3T
    Av Guztav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 01:19
  3. Vilken motorolja ska jag ha?
    Av Bmw-Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 18:12
  4. Vilken motorolja?
    Av ANDREAS H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •