Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Blå Rök??

  1. #1

    Blå Rök??

    Jag har en styck Saab 93 01 T185, han rycker blått när ja starat upp pärlan, men bara när den är kall, de rycker ganska mycket, har vatt på verkstan å frågat dom å dom sa att de ska vara så, okaj tänkte ja men tänkte kolla lite här me om de ska va så... Grannen hemma trodde att de kan var ett fjäder säte eller va fan de nu heter som är lite sletet, han gått 20 000 mil typ...

    tjipp å hej

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    433
    Är troligen vevhusventilationen som är boven i dramat. Sök på "vv" eller "vevhusventilation" och du ska finna många innehållsrika trådar om detta.

    Finns mer info på denna sida http://www.mitt-eget.com/saab/

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54
    Tjena! Jag har en saab 9-5 -99,som betedde sig precis likadant,ända tills det att jag bytte vevhusventilationen.den blåryker lite grann nu också när den är kall,men inte alls lika mycket.så prova byt den

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Blå Rök??

    Tjena! Jag har en saab 9-5:a -99 som betedde sig precis likadant tills att jag bytte vevhusventen.Den blåryker fortfarande lite när den är kall,men inte alls lika mycket,så prova byt den. (ca:1500kr på en saab verkstad)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89
    Hepp

    Pratar Du om den allra senaste versionen av VV? Min bil har blivit värre på senare tid och SAAB säger att det skall vara så. Skeptisk.
    Blir kanske tvungen att prova...

    MVH Palle
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Blå Rök

    Tjena! Jag hade bilen inlämnad för ca:3 veckor sedan,så jag antar att det är den senaste versionen.Det vart inte helt bra,men mycket bättre iallafall

  7. #7
    Hejsan

    Kan det inte helt enkelt vara turbon som börjar sjunga på sista referengen ?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Låter definitivt som vehusproblematiken. Fel hanterat kan det orsaka både kamkedje- och turboras.

    Tydligen ska Saab-verkstäderna ha en instruktion hur man kollar upp "oil-sludge"-problemen. Om jag var du skulle jag kosta på mig en sådan undersökning. Om serviceboken är korrekt ifylld går alla reparationerna på garantin!!

    Om den inte är det så vet du ju iallfall varför det är som det är innan det blir värre.

    Bara ett tips i all vänlighet...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89
    "Tydligen ska Saab-verkstäderna ha en instruktion hur man kollar upp "oil-sludge"-problemen. Om jag var du skulle jag kosta på mig en sådan undersökning. Om serviceboken är korrekt ifylld går alla reparationerna på garantin!!"

    Hej!
    Fick den 23/2 kamkedjan bytt på goddwill/reklamation av SAAB. Vad ni tro? Fanns inte satsen färdig då eller varför byttes inte detta också?
    Vill tyvärr påstå att bilen börjat dra mer olja nu än tidigare så en uppgradering är nog inte fel även om jag får stå för fiolerna

    MVH Palle
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Palle 9-5
    Fick den 23/2 kamkedjan bytt på goddwill/reklamation av SAAB. Vad ni tro? Fanns inte satsen färdig då eller varför byttes inte detta också?
    Nej, jag tror inte den fanns färdig då. Den kom nångång i slutet av april, tror jag....

    Citat Ursprungligen postat av Palle 9-5
    Vill tyvärr påstå att bilen börjat dra mer olja nu än tidigare så en uppgradering är nog inte fel även om jag får stå för fiolerna
    Bra tänkt! Men kolla ändå med din Saabhandlare om inte turbon bör bytas på garantin...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89
    [quote=Znyper]
    Citat Ursprungligen postat av Palle 9-5
    Fick den 23/2 kamkedjan bytt på goddwill/reklamation av SAAB. Vad ni tro? Fanns inte satsen färdig då eller varför byttes inte detta också?
    Nej, jag tror inte den fanns färdig då. Den kom nångång i slutet av april, tror jag....

    Citat Ursprungligen postat av "Palle 9-5":1emzv2a1
    Vill tyvärr påstå att bilen börjat dra mer olja nu än tidigare så en uppgradering är nog inte fel även om jag får stå för fiolerna
    Bra tänkt! Men kolla ändå med din Saabhandlare om inte turbon bör bytas på garantin... [/quote:1emzv2a1]

    Hepp!
    Nu har jag missat något igen. Kan turbon gå på garanti på en bil som är 6 år gammal och har gått 16400 mil?
    Någon/några som kan bekräfta? Läste om någon här som fått VV ombyggd och fakturan gick till SAAB. Kanske ska börja där...
    Undrar om dom blir snea på SAAB när jag vill ha allt på garanti. Går det så går det.

    MVH Palle
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Palle 9-5
    Nu har jag missat något igen. Kan turbon gå på garanti på en bil som är 6 år gammal och har gått 16400 mil?
    Någon/några som kan bekräfta? Läste om någon här som fått VV ombyggd och fakturan gick till SAAB. Kanske ska börja där...
    Undrar om dom blir snea på SAAB när jag vill ha allt på garanti. Går det så går det.
    Att få igenom kam- och balansaxelkedjorna på "oil-sludge-garantin" (8 år, obegränsat antal mil) är inte så svårt. Det som även kan ta skada är t.ex. turbon, men där är det om jag förstått det hela rätt mer "goodwill", dvs. vissa får det, andra inte. Men förutsättningen för detta är att man skött servicarna och att man ändå drabbats av oil sludge...

    Eller kortfattat: Det kan gå om du träffar på rätt person bakom disken.

    Observera att detta är helt grundat på hörsägen...

    Jag håller iaf tummarna för dig!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Har läst på andra forum om detta och där fanns människor som inte fick det från verkstan men genom att ligga på lite på saab så fixade sig.
    Om kedjan blivit skadad så har garanterat turbon fått sig en känga oxå.
    Finns en del som inte blivit av med blåröksproblemet förrens turbon bytats, sen finns det de som ändå har kvar problemet fast att allt är bytat vv+turbo.

    Bara ge dom och kräv ersättning.
    "Impossible is a word to be found only in the dictionary of fools." Napoleon

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89
    Tack för åsikterna.
    Var igår och köpte den nya satsen plus den lilla backventilen på SAAB. Frågade lite försynt om chanserna att få detta på goodwill men tyvärr. Satsen monteras av SAAB i samband med en oil sludgereparation såsom byta av kamkedja. I mitt fall kom jag i kläm då satsen inte fanns i så stor volym då jag lät byta kedja. Fanns igen hemma då. "Du var lite för snabb" Iofs var det heller inget jag fick veta.
    Ja ja. Fick ett rabaterat pris av reservdelskillen på delarna och med hjälp av detta eminenta forum skall jag väl få dit slangarna.

    Sedan får vi se när vi tar turbon..........

    MVH Palle
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89
    Nu är den nya uppdateringen på plats. Dock inte isoleringen som skall fästas med två buntband runt vattenslangarna. Han inte med, men den ska dit snart. Det hela var väl inte så jättesvårt egentligen, bara jag som kände mig osäker. Men med en dator i närheten som var inloggad på STCS gick det fint
    Bytte den lilla vita backventilen också. Har bara gjort några få kallstarter ännu men jag tycker det ryker lika mycket som innan.
    Tar det ett tag eller skall det funka med en gång? Det ryker ju som f.n just vid uppstart, skitpinsamt ju. Kan ju snart inte ta bilen utan att man måste planera så att det inte blir kallstart eller så får man parkera på någon enslig plats.

    Hare/ Palle
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Palle 9-5
    Tar det ett tag eller skall det funka med en gång?
    Oljan kan ligga hela vägen från inloppsröret via intercoolern och tryckröret in till spjället, så visst kan det ta en stund. Dock kan jag rekommendera att göra rent åtminstone intercoolern om du får tid över. Jag hade sisådär en deciliter olja skvalpandes omkring i min! Kyler visst inge bra... Rengöres enklast med att hälla i lite avfettning och skaka runt.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •