Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Flammigt

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Flammigt

    Tog dagen igår för att tvätta/polisha/vaxa min fina bil. Tvätten gjordes på OKs gds-hall, och polish och vaxning i carporten, dvs inget solsken på bilen under arbetet. Körde med följande:

    Sonax glansshampo
    Sonax flytande rubbing (Lackrens)
    Sonax flytande hårdvax (Lackförsegling)

    Fick ett litet problem. Huven är flammig, eller rättare sagt, man ser ränder efter min hand och mina fingrar..
    Detta var när jag polerat bort rubbingen.. syns ingen annan stans på bilen. Måste nästan vara att huven var varm när jag la på rubbingen. Tyckte dock den var ganska rumstempererad.

    Hur som helst, när jag lagt på vaxet o sedan var klar med allting syntes detta inte längre. Men nu på morgonen är dom förbannade ränderna tillbaka! Är det bara slänga på avfettning på huven och göra om den, eller hur ska jag gå tillväga?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884
    Fick samma resultat när jag körde med Sonax rubbing och flytande hårdvax.
    Hela höger bakdel var helt flammig. Så ut som om jag tvättat bilen med svinto.
    Körde sen en runda med Turtle Extreme wax och det blev perfekt.
    Så prova att köra en runda till med ett annat vax.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    min blev lite flammig av sonax vax, körde först med sonax cleaner, då var det fint, sen på med sonax xtrem vax, vilket blev lite flammigt, såg ut som vaxrester nästan men de gick inte polera bort, men det försvann efter en tvätt, var väl svårt att polera av ordentligt....

    testa ta en blöt trasa och polera av huven, kanske försvinnre ränderna.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Jag har också råkat ut för att det har blivit flammigt på nån enstaka punkt på bilen. I mitt fall är det en liten del av huven som alltid blir flammig. Polerar med Sonax Polish och sedan lägger jag på ett lager Sonax Flytande Hårdvax.

    Använder polermaskin med dubbla huvuden.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    103
    Jag hade problem med taket när jag körde med tutle extreme.. men nu när jag bytt till Sonax så har jag inga probs..
    Saab 9-5 -98 2,3 T... Bilder kommer när jag fått lite ordning på henne..

    "Antingen var det jätte lätt- eller så är jag bara skit stark - Rene M"

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Hur rent gör ni innan vaxningen?

    Själv kör jag bilen nästan kliniskt rent med petroleumbaserad avfettning/ kallavfettning före.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Jag körde en tjär-och-asfaltslösning innan. Spolar av med högtryck, o sen sämsskinnet. Så mycket mer förarbete kör jag inte med.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    185
    Autosmart Vax/polish är att rekomendera.. Det är lätt att arbeta med.. Men nu har jag riktiga maskiner och kör med och jag tycket detta är kanon..

    blir bra resultat.

    MVH Daniel

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    ja vad är att föredra egentligen? Människa eller maskin?
    Jag lägger på med turtles vaxpåläggare, sen polerar av det med trassel.
    Blir det egentligen bättre med maskinerna.. man kanske ska investera i nån värsting? Vad tycks?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lagan/Lund Medlemsnr: 6399
    Inlägg
    54
    Jag kör med en billig oscillerande slip med polertrissa. Fungerar klockrent. Har haft problem med flammor innan när jag använde turtle prylar, bytte sedan till Hagmans Polish och Vax och blev av med problemen.
    Ledsen grabbar men saaben är inte min finbil...
    og900 t16 -90, MB 219 -58, MB 300 Adenauer -52

  11. #11
    Hej !

    Rubbingen är ju rätt "grov" så jag skulle rekomendera att köra med polish efteråt och sedan hårdvax.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    ska jag använda rubbing på bilen så lägger jag på det med maskin, att stå å handjaga är enligt mig dömt att misslyckas.
    Cleaner lägger jag på med maskin om inte lacken är fin nog då man kan köra med hand, vaxet lägger jag på för hand å polerar av med maskin.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

Liknande ämnen

  1. Vindruta + T-röd = Flammigt?
    Av aurang i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •