Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: hur mycket klarar växelådan/koppling?og 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    63

    hur mycket klarar växelådan/koppling?og 9-3

    tjena!jag undrar hur mycket växelådan och kopplingen klarar på en og 9-3 185 hk? är de samma saker som i aero modellen? jag menar i mer normal körning inga drag race på ettans växel utan mer full gas 2 3 4 5 växlar nyfiken! mvhh// Lugbag
    Saab 9-3 2.0T 185hk SE 2000 årsmodell.

  2. #2

    Re: hur mycket klarar växelådan/koppling?og 9-3

    Tänkte väcka lite liv i den här gamla tråden.
    Nån som vet hur mycket klarar växelådan/koppling?og 9-3

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    hur mycket klarar växelådan/koppling?og 9-3

    Eftersom du använt sökfunktionen och hittat den här tråden, är det konstigt att du inte hittade andra trådar med svaret på din fråga. Den är rätt vanligt förekommande...

    Tyvärr finns inget enkelt svar på vare sig hur mkt kopplingen eller lådan klarar. Det mesta hänger på körstil och hur effektkurvan i mjukvaran är gjord och såklart även skicket på låda/koppling.

    En bra riktlinje är att kolla vid vilket steg trimfirmorna rekommenderar ett kopplingsbyte, det ger en hint.

    Generellt annars kan man väl säga att det inte brukar vara nödvändigt att göra något åt växellådan om man håller sig till de färdiga steg som trimfirmorna erbjuder (steg 1-5). Men som sagt, inga garantier för att inget kan hända.

    Og9-3 185hk och Aero har samma koppling original.

  4. #4

    Re: hur mycket klarar växelådan/koppling?og 9-3

    Budgetera för ett kopplingsbyte!

    Jag hade en 9-5 2.0t 2005a, Kört väldigt snällt, vid 3500 mil fick den ett steg 1, 200hk, 310Nm. Efter Några hundra mil började kopplingen slira. Blev en aero koppling efter det...

  5. #5

    Re: hur mycket klarar växelådan/koppling?og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Budgetera för ett kopplingsbyte!

    Jag hade en 9-5 2.0t 2005a, Kört väldigt snällt, vid 3500 mil fick den ett steg 1, 200hk, 310Nm. Efter Några hundra mil började kopplingen slira. Blev en aero koppling efter det...
    Låter som din koppling inte var frisk från början.

  6. #6

    Re: hur mycket klarar växelådan/koppling?og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Eftersom du använt sökfunktionen och hittat den här tråden, är det konstigt att du inte hittade andra trådar med svaret på din fråga. Den är rätt vanligt förekommande...

    Tyvärr finns inget enkelt svar på vare sig hur mkt kopplingen eller lådan klarar. Det mesta hänger på körstil och hur effektkurvan i mjukvaran är gjord och såklart även skicket på låda/koppling.

    En bra riktlinje är att kolla vid vilket steg trimfirmorna rekommenderar ett kopplingsbyte, det ger en hint.

    Generellt annars kan man väl säga att det inte brukar vara nödvändigt att göra något åt växellådan om man håller sig till de färdiga steg som trimfirmorna erbjuder (steg 1-5). Men som sagt, inga garantier för att inget kan hända.

    Og9-3 185hk och Aero har samma koppling original.
    Tack

  7. #7

    Re: hur mycket klarar växelådan/koppling?og 9-3

    Allt kan hända, även på en bil som är fabriksny, så varför inte på en begagnad. Mitt råd är att lägga den kostnaden i trimbudgeten direkt !


    Citat Ursprungligen postat av christer97
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Budgetera för ett kopplingsbyte!

    Jag hade en 9-5 2.0t 2005a, Kört väldigt snällt, vid 3500 mil fick den ett steg 1, 200hk, 310Nm. Efter Några hundra mil började kopplingen slira. Blev en aero koppling efter det...
    Låter som din koppling inte var frisk från början.

Liknande ämnen

  1. Gavelkåpan på växelådan skall av. Mycket söl o vänta? 9000 m
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 18:25
  2. [LÖST] Hur mycket klarar koppling/ vxl-låda NG9-3
    Av extreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 20:56
  3. Hur mycket Nm klarar en Viggen koppling
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •