Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Kina IC på 9000 CC Aero

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Kina IC på 9000 CC Aero

    Äntligen har jag fått ur tummen och monterat den nya IC´n som införskaffades ifjol..
    Tack vare att tummen suttit fast hela vintern lyckades jag tillslut hitta den IC jag egentligen ville ha, dvs en 600x300x76 med 2,5" anslutningar. Planen var att underlätta rördragningen genom att använda originalslangarna..

    Började med att rensa fronten från div prylar som sitter ivägen + lite mer eftersom jag även passade på att byta ac-kompressor och lambdasond samtidigt.

    Till skillnad från de flesta andra valde jag att montera IC´n bakom kondensorn för att slippa en bling-bling ic i fronten. Detta visade sig bli jobbigt och det blev lite klurande innan kondensorn var på plats och satt fast.
    Hade också tänkt behålla originalfästet för IC´n men den idén skippades pga rördragningen till IC´n. Lösningen blev istället att "hänga" IC´n i kylarbalken och stabilisera den ut åt sidorna. Just nu sitter inga fästen under och det verkar inte heller behövas - den sitter fast ändå mha slangar och rör.

    Upphängningen är gjord av gängstång + en möbelvinkel + vibrationsdämpare. Vet inte om det behövs vibrationsdämpare men dom fanns hemma så jag monterade dom.
    I detta fäste sitter nu även signalhornet eftersom det inte får plats framför kondesorn längre.




    Rördragningen blev enkel. Alla originalslangar kunde användas istället för att köpa dyra siliconslangar. Tyvärr var originalröret på trycksidan lite för kort så det fick bli en bit avgasrör istället (Simons 2", 30° krök) Tyvärr var även avgaskröken några cm för kort så den fick skarvas på lite - enklel men jobbigt när man saknade både svets och rörbitar hemma


    Någon gång när jag får meklust ska det kompletteras med ett stag på undersidan också


    På utloppsidan passade rören utan modds




    Kondensorn snart på plats. Mitt i bilden syns ett nytt fäste som skruvats i plåten bakom kofångaren.
    Hade tänkt byta även kondensorn men den nya var lite tjockare så den fick inte plats Får väl hoppas att den gamla risiga håller ett tag till.


    Ganska trångt blir det...


    Borrade ett hål i kylarplåten med hålsåg för övre röret till kondensorn


    Övre kondensorfästet är förlängt ca 3cm.
    Här ser man även att kondensorn nu sitter lite högre - inget jag planerat det bara blev så


    Nu är bilen ihopskruvad i väntan på en provtur och lite varmare dagar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Provturen avklarad och allt verkar ok
    Svårt att uttala sig om effekten av bytet med den yttertemp som råder i Jämtland just nu

    Nu återstår provtryckning och fyllning av AC´n innan bilen är redo för varma sommardagar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Finns det Kina-grenrör till 9000?
    Av Traktorturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 16:02
  2. Kina IC OG 9-3 (Aero) - Vilken kör ni med?
    Av Hyppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 20:09
  3. kina ic i saab 9000
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 13:29
  4. Loggat inloppstemp på "kina IC" og9-3 Aero!
    Av Magnus Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •